Menu

Karlovy Vary obnoví flotilu 10 novými CNG autobusy

Dvojice autobusů Iveco Urbanway 18m karlovarského DP. Zatímco vůz ev. č. 431 z roku 2015 je dieselový, o čtyři roky mladší vůz ev. č. 441 využívá plynový pohon. Celkem disponují Karlovy Vary pěti článkovými autobusy – čtyřmi Urbanwayi (z toho dvěma s pohonem na CNG) a jedním Citelisem. (foto: Libor Hinčica)
Dvojice autobusů Iveco Urbanway 18m karlovarského DP. Zatímco vůz ev. č. 431 z roku 2015 je dieselový, o čtyři roky mladší vůz ev. č. 441 využívá plynový pohon. Celkem disponují Karlovy Vary pěti článkovými autobusy – čtyřmi Urbanwayi (z toho dvěma s pohonem na CNG) a jedním Citelisem. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 12. 2023 19:48
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik Karlovy Vary (DPKV) vypsal dne 18. 12. 2023 dvojici výběrových řízeních, v jejichž rámci poptává celkem 10 nových nízkoemisních autobusů s pohonem na CNG. Zakázka je rozdělena na tzv. autobusy střední velikosti (4 ks) a autobusy „velké“ (6 ks), avšak ve skutečnosti jsou v obou soutěžích požadována z hlediska délky vozidla identická, když jediným omezením je maximum stanovené na 12,5 m při splnění min. obsaditelnosti 75 osob, z toho 28 sedících. Rozdíl ve specifikaci spočívá pouze ve výkonu motorů.

Zatímco u tzv. středních autobusů je stanoven min. výkon plynového motoru 220 kW, u „velkých“ je minimum nastaveno na 240 kW. Znamená to tedy, že teoreticky lze do obou částí nabídnout identický typ autobusu jen s jedním (výkonnějším) typem motoru. Iveco, které dosud v dodávkách nových vozů pro DPKV dominuje, může u dosavadní produkce svých autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn nabídnout motory FPT C9 CNG o výkonu 231 kW a 268 kW, takže stanovené limity by dokázalo v obou částech splnit. Oproti tomu například španělsko-polský Solaris či německý MAN nabízejí pouze jediné výkonové provedení plynových motorů, a sice shodně 235 kW (byť v jednom případě jde o motory Cummins a ve druhém o motory MAN), podobně je tomu u Mercedesu, jehož Conecto NGT dosahuje max. výkonu 222 kW. Turecký Otokar má pro 12m vozy k dispozici pouze motory MAN o výkonu 206 kW a libchavský SOR využívá sice stejně jako Iveco motorů od FPT, avšak pouze osmilitrových, které poskytují max. výkon 213 kW. Důvod rozčlenění na střední a velké autobusy, jež se vzájemně liší nikoli velikostí, ale toliko výkonem motorů, není ze zadávací dokumentace zřejmý.

Nabídky mohou zájemci o účast předkládat do 18. 1. 2024. Dodávka všech deseti třídveřových 100% nízkopodlažních autobusů by měla proběhnout ještě v průběhu roku 2024. Max. doba je stanovena na 275 dnů od podpisu smlouvy, lhůta dodání je však jedním z hodnoticích kritérií, kdy nejlepší nabídka získá v rámci celkového hodnocení až 30 %. Zbylých 70 % představuje nabídková cena, přičemž ani pro jednu z částí nebyla zveřejněna předpokládaná hodnota nabídky. Dopravce očekává, že autobusy budou spolufinancovány z prostředků EU, konkrétně z výzvy č. 39 Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro veřejnou dopravu – SC 6.1 (ITI)“ (název projektu „Obnova vozidel MHD“).   

Podobné články