Menu

Katowické zdražování. Polští výrobci vyšroubovali ceny tramvají

Tramvaje Moderus Beta v provedení sólo tramvaje jsou v katowické aglomeraci zastoupeny momentálně 16 vozidly, z nichž 13 je jednosměrných (MF 10 AC) a tři obousměrné (MF 11 AC BD). (foto: Libor Hinčica)
Tramvaje Moderus Beta v provedení sólo tramvaje jsou v katowické aglomeraci zastoupeny momentálně 16 vozidly, z nichž 13 je jednosměrných (MF 10 AC) a tři obousměrné (MF 11 AC BD). (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
02. 08. 2024 19:11
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Omezené konkurenční prostředí v oblasti dodávek sólo tramvají přineslo dosud nebývalou nabídkovou cenu za nová vozidla i v sousedním Polsku. Zatímco v České republice jsou soutěže na drážní vozidla s jedním účastníkem a vysokou nabídkovou cenou v podstatě součástí národního folklóru podobně jako například chodské kroje a příběhy o větší účasti dodavatelů jsou předmětem zájmu badatelů mytologie, v sousedním Polsku je konkurenční prostředí i díky většímu počtu lokálních dodavatelů o poznání zdravější. Přesto existují segmenty, v nichž někteří dodavatelé nabízejí unikátní řešení, jako jsou ony zmíněné tramvaje délky cca 15 m, které v Polsku nabízí pouze Modertrans.

Přestože byl až dosud Modertrans jediným producentem těchto vozů řazených do rodiny Moderus Beta, ceny, za něž ještě v nedávné minulosti svá vozidla nabízel, odpovídaly tržní realitě, byť bylo zjevné, že více uchazečů se zřejmě nepřihlásí. V roce 2021 činila cena za obousměrný vůz pro Katowice (potažmo Tramwaje Śląskie) přibližně 23 miliónů korun. Letos dodal Modertrans do Německa příbuzné vozy za sumu jen nepatrně vyšší, a sice cca 25 mil. Kč. Nabídková cena v nedávno uzavřeném tendru na dodání 10 nízkopodlažních obousměrných vozů pro katowickou aglomerace je tak nyní velkým překvapením.

Tramwaje Śląskie počítaly s tím, že vzhledem k inflaci posledních let bude nutné za nové tramvaje připlatit, a tak stanovily rozpočet za jeden vůz na sumu 5,2 mil. zlotých, tedy zhruba 30,68 mil. Kč (bez DPH). Modertrans coby jediný účastník tendru ale nabídl sumu 8,27 mil. zlotých za vůz, tedy v přepočtu astronomických 48,8 mil. Kč, což je částka, za kterou standardně nabízí vozy o délce přes 30 m. Na dodání nových tramvají má mít výrobce 18 měsíců od podpisu smlouvy, je však otázkou, zda bude kupující takové zdražení akceptovat a smlouvu podepíše, anebo zakázku zruší. To nedávno učinil například Krakow, kde se do výběrového řízení na dodávku nových tramvaj přihlásili výrobci Bozankaya a Stadler. Oba však výrazně překročili stanovený rozpočet, navíc měly nabídky obou společností vykazovat nedostatky.

Modertrans není v aktuálně běžících tendrech na nové tramvaje pro Tramwaje Śląskie jediným producentem, který si oproti polské cenové hladině řekl za vozidla vyšší částku, než zadavatel očekával. Dopravce kromě zmíněné soutěže na dodání 10 obousměrných sólo vozů vypsal ještě jedno výběrové řízení, a to na až 65 vozů do délky 25 m. Z uvedeného počtu mělo fixní objednávku činit 40 vozů (z toho 10 obousměrných). S ohledem na stanovené technické požadavky bylo zřejmé, že určitou konkurenční výhodu může mít se svým modelem Twist jiný polský výrobce – PESA Bydgoszcz. Ta se pak skutečně stala jediným účastníkem tendru. Dopravce hodlal průměrně za jeden vůz vynaložit 11,56 mil. zlotých, tj. cirka 66,2 mi. Kč bez DPH (což je i tak na Polsko suma vysoká). Pesa si však za jeden vůz řekla 83,89 mil. Kč. Také v tomto případě není jasné, zda Tramwaje Śląskie budou nabídku vůbec akceptovat.

Vysoké ceny obou výrobců souvisí patrně s vytížením jejich výrobních kapacit. Navýšená cena by v případě, kdy nakonec dopravce na nabídku kývne, postačila pro krytí finančních ztrát v důsledku již předvídaného penále ze zpoždění, jež se tak rovnou započítává do nabídkové ceny, naopak zrušení tendru vyvolá potřebu vypsat novou soutěž (či soutěže), kdy takto vzniklý časový posun může očekávanou realizaci projektu přesunout do doby, kdy bude nejkritičtější fáze čerpání výrobních zdrojů již překonána.

Podobné články