Od 1. září 2020 do provozu postupně uvádí dopravce ČSAD MHD Kladno, člen skupiny Arriva Transport, 12 nových autobusů Scania Citywide LF 12M CNG. Ty byly zakoupeny společně s dalšími 16 regionálními i městskými autobusy v rámci tendru „BUS CNG Kladno 2019“ vyhlášeného v listopadu loňského roku. Hodnota celého projektu realizovaného za podpory z evropských fondů je asi 180 milionů Kč, přičemž příspěvek ITI Pražské metropolitní oblasti činí 153 milionů Kč.
Nové autobusy pro kladenskou MHD jsou dvanáct metrů dlouhé a plně nízkopodlažní. Vozy jsou vybaveny motorem vlastní provenience Scanie na stlačený zemní plyn (CNG) o objemu 9 litrů a výkonu asi 210 kW. Přenos síly z něj pak zajišťuje automatická převodovka ZF EcoLife. Výměnu cestujících umožňuje trojice dovnitř otáčivých dveří s poptávkovým systémem jejich otevírání. Dopravce se v tiskové zprávě chlubí kupříkladu také instalovaným zařízením monitorujícím polohu vozu. To ale v tuto chvíli autobus pouze zbytečně zatěžuje. Kvůli dlouhodobým rozporům s organizátorem dopravy, ROPIDem, jsou čistě městské linky po Kladně z Monitorování polohy vozidel (MPV) aktuálně vyjmuty. Např. aplikace Město Kladno Vám tak namísto kýžené informace o příjezdu autobusu nabídne pouze chybovou hlášku.
V interiéru je osazeno 28 pevných sedadel doplněných o dvě sklopná v prostoru pro dětské kočárky a invalidní vozíky u druhých dveří. Celková obsaditelnost jednoho vozu poté činí 80 osob. Kromě v dnešní době standardní klimatizace salonu ocení cestující jistě i Wi-Fi připojení nebo instalované USB porty pro dobíjení drobné elektroniky. Zatímco vnitřní prostory se snaží plně vyhovět standardům Pražské integrované dopravy, exteriér autobusů je o tradiční trikolórní řešení ochuzen.
Bílý lak s červeným pruhem vprostřed byl na autobusy aplikován v souladu s jednotným vizuálem Magistrátu města Kladna, zrovna tak jako i nové logo Městské dopravy Kladno se závorkou na pravé straně. Po proběhnutí pomalu připravovaného výběrového řízení na zajištění dopravy v největším středočeském městě se očekává vzhledové sjednocení autobusů právě do těchto barev.
Slavnostní prezentace nových městských autobusů proběhla v poslední srpnový den v areálu dopravce. Od 1. září 2020 jsou pak vozy postupně vypravovány do provozu. Kromě výše popsaných Scanií Citywide LF 12M CNG, které obdržely ev. č. 8778-8789, byly v rámci projektu zakoupeny na městské linky ještě dva kloubové třídveřové SORy NBG 18 rovněž s pohonem na CNG. Ty podle libchavského výrobce pojmou až 143 cestujících, 57 z nich si pak může sednout. Tyto autobusy obdržely ev. č. 8975 a 8976 navazující na dříve dodané kloubové stroje. V konečném součtu tak tento nákup vedl k výměně zhruba čtvrtiny vozového parku určeného pro provoz na linkách kladenské MHD. Nové autobusy rovněž umožnily, aby na městské linky po Kladně nadále garantovaně vyjížděly již pouze nízkopodlažní vozy.
![Karosa B952E](https://www.cs-dopravak.cz/wp-content/uploads/2020/09/DSC_0042-kopie-1024x640.jpg)
Ke koloritu městského provozu na Kladně léta patřily především Karosy B 952E.1718, kterých dopravce mezi lety 2004 a 2007 zařadil celkem 25. Tuto dlouhou provozní etapu ukončil dne 31. srpna 2020 vůz ev. č. 8765 na pořadí 616/45. Ilustrační snímek vozu ev. č. 8787 pochází ze Sítné a byl pořízen 23. srpna 2017, tedy jen několik málo dní před integrací celé oblasti včetně MHD do PID. (foto: Matěj Stach)
Kromě autobusů určených pro vnitrokladenský provoz bylo v rámci projektu „BUS CNG Kladno 2019“ poptáváno ještě 14 standardních příměstských vozů v provedení LowEntry. V této součásti tendru uspěl dealer Tezas servis s autobusy Iveco Crossway LE CITY 12M NP (Natural Power). První exempláře z této části výběrového řízení byly zařazeny do provozu již v srpnu tohoto roku, spolu s později zprovozněnými vozy mají přidělená ev. č. z intervalu 8762-8776 (mimo č. 8765, které náleží poslední Karose B 952E.1718, aktuálně už stažené z linek MHD Kladno).