Návrat tramvají do dánské metropole je zase o krok blíže. Dne 14. 8. 2024 se uskutečnily první zkušební jízdy s tramvají Siemens Avenio mimo areál vozovny na prvním sjízdném úseku. Zahájení provozu na celé 28 km dlouhé trati s 29 stanicemi se nadále předpokládá v příštím roce.
Ačkoli se všeobecně hovoří o comebacku tramvají do města, jež poněkud nepochopitelně přikročilo v roce 1972 k jejich urychlené likvidaci, je nutno říci, že „kodaňská tramvaj“ propojí osm samosprávných obcí, aniž by však procházela katastrem Kodaně samotné. Dráha byla vyprojektovaná na území regionu Hovedstaden (odtud také její jméno Hovedstadens Letbane) a hlavnímu městu se pouze přibližuje, byť je zřejmé, že bude sloužit především pro přepravu pasažérů, kteří z a do metropole směřují. Kodaň je ostatně také největším akcionářem společného podniku.
Stavba byla zahájena v roce 2019, již o rok dříve došlo k objednávce sedmadvaceti tramvají Siemens Avenio, k nimž byly posléze přiobjednány ještě dva kusy. Výroba tramvají probíhá v závodě Siemensu v srbské Kragujevaci. První dokončený vůz byl do Kodaně převezen již 23. 8. 2023, za brány vozovny se však tramvaj podívala poprvé až takřka po roce – 14. 8. 2024.
Zahájení zkušebního provozu předcházely zkoušky napájení infrastruktury, které odstartovaly závěrem července. Pro testování byl vybrán šestikilometrový úsek od vozovny u zastávky Rødovre Nord po zastávku Glostrup. První z testovacích tramvají (ev. č. L3-101) vyrazila na trať nejprve jen pomalou rychlostí 5–10 km/h, neboť cílem bylo ověřit průjezdný profil vozidel ve vztahu k vybudované infrastruktuře. Rychlost při nadcházejících zkouškách se pak řídila potřebami výrobce vozidel i dopravce, v současné době by se měla používat již i max. rychlost umožněná v daných mezizastávkových úsecích.
Zkoušky probíhají zpravidla mezi 9. a 15. hodinou, výjimečně i později (do cca 17. hodiny). Veškeré testy jsou omezeny jen na dobu denního světla, nejpozději před rozsvícením pouličních lamp se tramvaje musí vrátit do vozovny, čímž se má předcházet případným dopravním nehodám ze strany řidičů automobilů, kteří přece jen nejsou na tramvaj v ulicích ještě zvyklí. S dokončením dalších částí trati se mají postupně testovat i tyto úseky, takže zkušební provoz se bude dále rozšiřovat.