Spekulace týkající se prodeje všech společností pod hlavičkou Arrivy se staly realitou. Německé dráhy Deutsche Bahn, které vlastnily Arrivu od srpna roku 2010, kdy Evropská unie dala zelenou připravovanému převzetí z rukou původního britského vlastníka, se rozhodly své dceřiné společnosti zbavit s cílem snížit výtěžkem z prodeje vlastní zadlužení. Novým majitelem se stává investiční firma I Squared Capital, která byla založena v roce 2012 a v jejímž čele stojí Sadek Wahba – americký ekonom egyptského původu, který se ve svém podnikání soustředí na investice do infrastruktury.
Deutsche Bahn se pokoušely zbavit Arrivy již v roce 2019, a to na základě doporučení Spolkového kontrolního úřadu (Bundesrechnungshof), který viděl v prodeji Arrivy cestu, jak snížit závislost německých drah na externích půjčkách, jejichž množství mělo být do budoucna minimalizováno (možnost, že by prodej Arrivy zajistil skutečně i snížení zadluženosti DB, byla i ze strany kontrolního úřadu vnímána spíše jako iluzorní). Deutsche Bahn vyzvaly zájemce o koupi, aby se registrovali do 3. 5. 2019, přičemž o skupinu mělo údajně projevit zájem několik subjektů, z nichž však podle všeho žádný neměl touhu koupit celou skupinu, ale vždy jen vybraná aktiva.
Nejtvrdším oříškem se měl ukázat prodej té části Arrivy, která podniká ve Velké Británii, protože v dané době ještě nebylo jasné, jaké konsekvence bude mít vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Navíc britské podnikání mělo být spojeno také s vysokými závazky stran vyplácení penzí, což cenu Arrivy tlačilo dolů. Přesto v říjnu 2019 vedení Deutsche Bahn oznámilo, že jedná o prodeji za 2,5 mld. € americké investiční společnosti Carlyle Group (což byla podle všeho stejná suma, za kterou Arrivu v roce 2010 DB kupovaly, byť o finální výši transakce panují jisté pochybnosti a některé zdroje se dopočítaly jen k 1,9 mld. €). Ve stejné době ale došlo k personálnímu zemětřesení v DB, kdy se do křesel dostal nový management, čímž o funkce přišli (anebo v dohledné době měli přijít) ti aktéři, kteří se v uplynulých měsících snažili v souladu s přáním Bundesrechnungshofu Arrivu prodat. Deutsche Bahn následně oznámily, že se žádný prodej Arrivy nekoná a firma zůstala pod křídly DB.
Situace ve financování mateřské DB se ovšem s postupujícími léty nelepšila, byť si za to mohlo Německo tak trochu samo, když na rozvoj železniční infrastruktury nevyužívalo ani ty prostředky, které si samo na tuto činnost určilo. V roce 2020 bylo například k dispozici 286 mil. € v rámci programu financování železničního spojení, z nich ale skutečně odteklo do železnice jen 110 mil. € (38,5 %), zatímco zbytek ministerstvo dopravy použilo na stavbu dálnic (!) a financování leteckých společností (!!) potýkajících se v té době s problémy v důsledku Covidu-19. Přestože v objemech, kterými DB disponují, mohou čísla z uvedeného příkladu působit marginálně, jedná se bezpochyby o jeden z nejkřiklavějších střípků mozaiky, která dohromady dává značně podivný obraz transparentnosti financování DB, jejichž dluh už měl letos překročit 30 mld. €. Na jaře 2023 bylo navíc oznámeno, že k nim přibydou další 3 mld. €. Od roku 2016 se má tempo zadlužování DB pohybovat denně okolo 5 mil. €, přičemž není zřejmé, jak hodlá firma (a stát v pozici vlastníka) tyto dluhy sanovat.
Není divu, že se na pořad dne opět dostala otázka prodeje Arrivy, přičemž společnost nejprve přistoupila k osekání Arrivy jen na vybraných teritoriích, když se stáhla ze Švédska (od 1. 7. 2022 převzala místní aktivity VR Group), Dánska, Švédska a v případě provozu autobusů i z Polska (ve všech třech zemích prodala své podnikání investičnímu fondu Mutares SE & Co. KGaA v září 2022, transakce byla dokončena v květnu letošního roku, resp. v případě polské autobusové divize v červnu 2023). I tak ale Arriva zůstávala gigantem, když nadále podnikala v 10 zemích (konkrétně ve Velké Británii, v Nizozemsku, v Polsku, v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, ve Slovinsku, v Chorvatsku, v Itálii a ve Španělsku), vlastnila 14 500 autobusů, 620 vlaků a zaměstnávala okolo 35 500 lidí, z toho přes 3 000 v České republice. Toto celé impérium nyní přechází do rukou americké společnosti I Squared Capital, která sídlí ve floridském Miami a která měla získat Arrivu dle některých zdrojů za cca 1,6 mld. dolarů (cca 37,52 mld. Kč), nicméně ani jedna ze smluvních stran částku nekomentovala. Objevila se pouze informace, že se I Squared Capital zavazuje investovat do rozvoje společnosti další dvě miliardy dolarů. Celá transakce by měla být dokončena do dubna 2024.