Menu

Konec Arrivy pod hlavičkou Deutsche Bahn. Novým vlastníkem je I Squared Capital

Autobus SOR ICN 10,5 ve službách slovenské Arrivy. (foto: Arriva)
Autobus SOR ICN 10,5 ve službách slovenské Arrivy. (foto: Arriva)
Stáhnout PDF
Autobusy Ostatní
19. 10. 2023 11:50
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Spekulace týkající se prodeje všech společností pod hlavičkou Arrivy se staly realitou. Německé dráhy Deutsche Bahn, které vlastnily Arrivu od srpna roku 2010, kdy Evropská unie dala zelenou připravovanému převzetí z rukou původního britského vlastníka, se rozhodly své dceřiné společnosti zbavit s cílem snížit výtěžkem z prodeje vlastní zadlužení. Novým majitelem se stává investiční firma I Squared Capital, která byla založena v roce 2012 a v jejímž čele stojí Sadek Wahba – americký ekonom egyptského původu, který se ve svém podnikání soustředí na investice do infrastruktury.

Deutsche Bahn se pokoušely zbavit Arrivy již v roce 2019, a to na základě doporučení Spolkového kontrolního úřadu (Bundesrechnungshof), který viděl v prodeji Arrivy cestu, jak snížit závislost německých drah na externích půjčkách, jejichž množství mělo být do budoucna minimalizováno (možnost, že by prodej Arrivy zajistil skutečně i snížení zadluženosti DB, byla i ze strany kontrolního úřadu vnímána spíše jako iluzorní). Deutsche Bahn vyzvaly zájemce o koupi, aby se registrovali do 3. 5. 2019, přičemž o skupinu mělo údajně projevit zájem několik subjektů, z nichž však podle všeho žádný neměl touhu koupit celou skupinu, ale vždy jen vybraná aktiva.

Nejtvrdším oříškem se měl ukázat prodej té části Arrivy, která podniká ve Velké Británii, protože v dané době ještě nebylo jasné, jaké konsekvence bude mít vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Navíc britské podnikání mělo být spojeno také s vysokými závazky stran vyplácení penzí, což cenu Arrivy tlačilo dolů. Přesto v říjnu 2019 vedení Deutsche Bahn oznámilo, že jedná o prodeji za 2,5 mld. € americké investiční společnosti Carlyle Group (což byla podle všeho stejná suma, za kterou Arrivu v roce 2010 DB kupovaly, byť o finální výši transakce panují jisté pochybnosti a některé zdroje se dopočítaly jen k 1,9 mld. €). Ve stejné době ale došlo k personálnímu zemětřesení v DB, kdy se do křesel dostal nový management, čímž o funkce přišli (anebo v dohledné době měli přijít) ti aktéři, kteří se v uplynulých měsících snažili v souladu s přáním Bundesrechnungshofu Arrivu prodat. Deutsche Bahn následně oznámily, že se žádný prodej Arrivy nekoná a firma zůstala pod křídly DB.

Situace ve financování mateřské DB se ovšem s postupujícími léty nelepšila, byť si za to mohlo Německo tak trochu samo, když na rozvoj železniční infrastruktury nevyužívalo ani ty prostředky, které si samo na tuto činnost určilo. V roce 2020 bylo například k dispozici 286 mil. € v rámci programu financování železničního spojení, z nich ale skutečně odteklo do železnice jen 110 mil. € (38,5 %), zatímco zbytek ministerstvo dopravy použilo na stavbu dálnic (!) a financování leteckých společností (!!) potýkajících se v té době s problémy v důsledku Covidu-19. Přestože v objemech, kterými DB disponují, mohou čísla z uvedeného příkladu působit marginálně, jedná se bezpochyby o jeden z nejkřiklavějších střípků mozaiky, která dohromady dává značně podivný obraz transparentnosti financování DB, jejichž dluh už měl letos překročit 30 mld. €. Na jaře 2023 bylo navíc oznámeno, že k nim přibydou další 3 mld. €. Od roku 2016 se má tempo zadlužování DB pohybovat denně okolo 5 mil. €, přičemž není zřejmé, jak hodlá firma (a stát v pozici vlastníka) tyto dluhy sanovat.

Není divu, že se na pořad dne opět dostala otázka prodeje Arrivy, přičemž společnost nejprve přistoupila k osekání Arrivy jen na vybraných teritoriích, když se stáhla ze Švédska (od 1. 7. 2022 převzala místní aktivity VR Group), Dánska, Švédska a v případě provozu autobusů i z Polska (ve všech třech zemích prodala své podnikání investičnímu fondu Mutares SE & Co. KGaA v září 2022, transakce byla dokončena v květnu letošního roku, resp. v případě polské autobusové divize v červnu 2023). I tak ale Arriva zůstávala gigantem, když nadále podnikala v 10 zemích (konkrétně ve Velké Británii, v Nizozemsku, v Polsku, v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, ve Slovinsku, v Chorvatsku, v Itálii a ve Španělsku), vlastnila 14 500 autobusů, 620 vlaků a zaměstnávala okolo 35 500 lidí, z toho přes 3 000 v České republice. Toto celé impérium nyní přechází do rukou americké společnosti I Squared Capital, která sídlí ve floridském Miami a která měla získat Arrivu dle některých zdrojů za cca 1,6 mld. dolarů (cca 37,52 mld. Kč), nicméně ani jedna ze smluvních stran částku nekomentovala. Objevila se pouze informace, že se I Squared Capital zavazuje investovat do rozvoje společnosti další dvě miliardy dolarů. Celá transakce by měla být dokončena do dubna 2024.  

Podobné články