Menu

Konec Eurotramů ve Štrasburku se blíží. Alstom dodá dalších 27 Citadisů

Z 53 dodaných vozů Eurotram zbývá v provozu 27, jež budou všechny postupně nahrazeny vozy Alstom Citadis. (foto: Libor Hinčica)
Z 53 dodaných vozů Eurotram zbývá v provozu 27, jež budou všechny postupně nahrazeny vozy Alstom Citadis. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
27. 03. 2025 19:04
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Štrasburk (Strasbourg) objednal u Alstomu dalších 27 tramvají z rodiny Citadis, které mají posloužit coby náhrada stejného počtu vozů, jež byly vyvíjeny od počátku 90. let pod obchodním jménem Eurotram. S ohledem na to, že z původního počtu 53 Eurotramů ve službách CTS (Compagnie des Transports Strasbourgeois) zbývá momentálně právě 27 vozidel, je zřejmé, že se tento svého času designově revoluční typ po více než třech desítkách let se Štrasburkem brzy definitivně rozloučí.

Tramvaj Eurotram byla konstruována s ohledem na požadavky zadávacího řízení na dodávku nových vozidel pro Štrasburk, přičemž hlavní tíhu vývoje nesly italská společnost Socimi a švýcarská ABB. Italský výrobce byl průkopníkem v oblasti nízkopodlažních vozidel a pro Štrasburk navrhl neotřelé konstrukční řešení se čtyřmi krátkými články, pod nimiž byly situovaný podvozky (včetně obou krajních sloužících pouze jako kabiny řidiče) a třemi delšími nesenými články, v nichž byly designově zapuštěny velké jednokřídlé předsuvné dveře tak, aby po jejich uzavření budila bočnice tramvaje jednotný vzhled. Italský partner projektu zvládl dokončit pouze prototyp, neboť následně neustál obří korupční skandál, který se rozhořel na počátku 90. let v Itálii, což vedlo v roce 1994 k bankrotu firmy. Projekt tak převzala ABB, resp. Adtranz, odkud přešel později do Bombardieru.

Vizualizace nové tramvaje Citadis pro Štrasburk. (zdroj: Alstom)

Eurotramů vzniklo nakonec 151, přičemž jejich největším provozovatel se stalo portugalské Porto, které v letech 2001 až 2006 pořídilo celkem 72 vozů. Šestadvacet tramvají (jediné Eurotramy v jednosměrném provedení) bylo dodáno v letech 1999 a 2000 do Milána, zbylých 53 vozů připadalo na Štrasburk, který kromě výchozí sedmičlánkové verze odebral v letech 1998 až 2000 také prodlouženou variantu devítičlánkovou (17 ks). V současné době je v provozu jen 27 vozidel z let 1998 až 2000, z toho 10 v kratší (svého času výchozí) modifikaci.  

Náhradou za ně se stanou další Citadisy od Alstomu, který tramvaje dodá na základě dříve uzavřené rámcové smlouvy z roku 2023. V jejím rámci bylo objednáno v roce 2023 nejprve jen 12 vozů, jejichž dodávky budou zahájeny ještě v průběhu jara letošního roku. Dodávky z uplatněné opce na dalších 27 vozů by měly navázat již od příštího roku. Všechny tramvaje budou mít jednotně délku 45 m, šířka vozové skříně činí 2 400 mm, výměnu cestujících zajistí osm dvoukřídlých dveří o šířce 1 300 mm na každé straně vozu. Celková kapacita činí 286 pasažérů. S ohledem na to, že tramvaje dnes ze Štrasburku přejíždějí i na druhý břeh Rýna do německého Kehlu, budou vozidla homologována jak podle předpisů francouzských, tak německých (BOStrab). Výrobce uvádí, že oproti Eurotramům mají jeho vozy o 25 % nižší spotřebu elektrické energie. 95 % všech komponent, z nichž budou Citadisy pro Štrasburk vyráběny, má být po skončení životnosti vozu možné recyklovat. Současně se má o 16 % snížit náročnost údržby. Na výrobě vozů bude participovat celkem 16 výrobních závodů a vývojových centech Alstomu ve Francii.

Podobné články