V neděli 14. 3. 2021 skončí pravidelný provoz tramvají typu E1 (resp. správněji podle původního značení E1) v katovické aglomeraci. Vozidla zakoupená jako ojetá z Vídně se z Horního Slezska odporoučejí po deseti letech provozu.
Tramvaje typové řady E jsou ikonickým dopravním prostředkem rakouské metropole, k níž patří stejně jako k Praze vozy T3. Jejich výrobu zajišťovaly rakouské vagónky SGP a Lohner na základě licence německého Düwagu (originální typ byl značen jako GT6). Výroba byla zahájena v roce 1959 a ukončena až v roce 1990. V tomto období vznikly tři základní typy, a sice E, E1 a E2. V prvním případě bylo vyrobeno 89 vozů (v letech 1959–62), jejichž výkon motorů se však ukázal slabý pro tažení vlečných vozů. Proto se přistoupilo k výrobě verze se zesílenými motory (a dalšími drobnými inovacemi) a celých deset let – od roku 1966 až do roku 1976 – byl do rakouské metropole dodáván typ E1 (prototyp byl do provozu zařazen v roce 1967, sériová výroba běžela od roku 1970). Celkem vzniklo 338 vozů (z toho 100 z vagónky Lohner a 228 z SGP). Poté už následovala produkce tramvají E2 (122 ks), které již vycházely z tzv. modelu „Mannheim“, který přinesl některé designové úpravy.
Dnes je možné v ulicích Vídně narazit prakticky na kompletní flotilu vozů E2 (ze 122 vozů jich je v provozu ještě 119), nicméně vozů E1 je v rakouské metropoli již pomálu, konkrétně posledních 12. Jejich vyřazení bylo původně plánováno již v roce 2017, nyní se zdá, že by se měly dožít ještě minimálně příštího roku. Vyřazené tramvaje E1 však nacházely od roku 2001 uplatnění v řadě dalších měst. Nedostatek tramvají pomáhaly řešit například v Grazu, podívaly se ale také do nizozemského Rotterdamu, bosenského Sarajeva, maďarského Miskolce, rumunských měst Braila a Craiova a do polského Krakova a Katovic, resp. katovické aglomerace. Z výše uvedených měst jsou vozy stále v provozu ještě v Braile, Craiově, Sarajevu, Krakově a do nedělní půlnoci 14. 3. 2021 také v katovické aglomeraci.
Tramvaje, jimž se v hornoslezské aglomeraci přezdívalo „Vídeňák“ či „Schnyzlach“ (řízek), byly pořízeny v souvislosti se snahou omladit vozový park, který se nacházel společně s infrastrukturou v důsledku letitého podfinancování bez nadsázky mnohdy v katastrofálním stavu. Nákup vídeňských tramvají, o něž bylo v původní domovině vzorně pečováno, měl při veškerých nákladech vyjít o polovinu levněji než generální oprava vlastních tramvají Konstal typu 105N. A to byl v ceně započítán nejen nákup a transport, ale také částečná modernizace realizovaná v podnikových dílnách v Chorzowě (Zakład Usługowo-Remontowy) zahrnující především úpravu čela vozidla, nový lak, klimatizaci stanoviště řidiče, nová sedadla pro cestující a diodové transparenty. Celkem bylo pořízeno 29 vozů E1 z let 1971–74, z nichž první dva byly zařazeny do provozu 15. října 2011 na lince č. 26. První den v provozu přitom nebyl právě šťastný. Jeden vůz vykolejil a ten druhý byl účastníkem nehody.
Tramvaje byly postupně zprovozňovány do konce roku 2012. Rozděleny byly mezi trojici vozoven (Będzin, Gliwice a Katovice, později byly dislokovány v prvních dvou jmenovaných). Z 29 vozů bylo do provozu uvedeno 25, zbylé čtyři sloužily jen jako zdroj náhradních dílů. Evidenčními čísly však byla označena celá dodávka (ev. č. 920-948), tedy včetně čtyř tramvají, které do provozu nezasáhly (ev. č. 930, 933, 944 a 948). Nejčastěji se vozy objevovaly na linkách čísel 1, 11 a 26, přičemž linka číslo 1 byla svého času nejdelší v katovické aglomeraci – na trase dlouhé 27 km spojovala Gliwice s Katovicemi a procházela celkem 6 městy.
Kapitola pravidelného provozu tramvají E1 by se měla uzavřít na téže lince, na níž se začala psát, tj. na lince č. 26 spojující Mysłowice a Sosnowiec. V neděli 14. 3. 2021 by na ní měly být „é jedničky“ nasazeny naposledy. Nadále by měly ve vozovém parku zůstat už jen dva vozy, a to pro příležitostné historické jízdy a v roli záložních vozidel. Zbylých 13 vozů, jež ještě fyzicky v katovické aglomeraci existují, bude vyřazeno.
Nadále tak bude možné se svézt v Polsku ex-vídeňskými tramvajemi ještě v Krakově, který má k dispozici 57 vozů E1, což z něj momentálně dělá jejich největšího provozovatele. Tramvaje jsou ale v souvislosti s dodávkami nových vozů z produkce Stadleru vyřazovány i v tomto městě.