Nizozemský Utrecht za pár dní ukončí provoz svého systému rychlých tramvají, tzv. Stadtbahnu (Utrechtse sneltram), v původním pojetí. Namísto vozidel uzpůsobených pro provoz v síti s vysokými nástupišti se ve městě budou v budoucnu prohánět klasické nízkopodlažní tramvaje.
Utrecht měl vlastní tramvajovou síť mezi léty 1889–1939, mimoto existovala až do roku 1949 ještě meziměstská tramvajová trať do Zeistu. S budováním rozsáhlých obytných celků v oblasti Nieuwegein se začalo uvažovat také o možnosti napojení na samotný střed Utrechtu kapacitním dopravním prostředkem. V úvahu přicházelo využití železnice, výstavba meziměstské trolejbusové linky a rychlé tramvaje (tzv. Stadtbahnu) německého vzoru. Právě poslední varianta byla vybrána jako vítězná s tím, že od 17. 12. 1983 byly do provozu uvedeny do provozu první dvě linky čísel 100 a 101 (z nichž druhá jmenovaná se v roce 1985 dočkala prodloužení a v 90. letech byly linky přečíslovány na čísla 60 a 61). Trať byla vybudovaná z větší části na otevřeném svršku segregovaném od zbytku dopravy. Nástupiště byla vyhotovena ve zvýšeném provedení tak, aby byl do vozů zajištěn nízkopodlažní přístup.
Dvoučlánkové vozy na trojici podvozků v celkovém počtu 27 kusů dodala švýcarská firma SIG. V letech 2000 a 2001 byly všechny celkově modernizovány. Zajímavostí byl provoz 25 ex-vídeňských vozů (15 motorových typu E6 a 10 vlečných typu c6), které byly v provozu jen v letech 2010–2014. Vozidla převzatá z vídeňské linky U6 pomáhala zajišťovat provoz v době provádění vyšších stupňů oprav utrechtských vozů výrobce SIG, načež byly předány do polského Krakova.
V roce 2012 byl schválen záměr napojení utrechtské univerzity na novostavbu tramvajové trati, která ale měla být pojata již jako klasická tramvaj s nízkopodlažními vozidly. První úsek byl do provozu uveden se zhruba ročním zpožděním dne 14. 12. 2019. Nová linka číslo 22 nahradila stávající autobusovou linku číslo 12 (přezdívanou sardinkový autobus) a pro provoz na ní byly pořízeny tramvaje CAF Urbos 100 v pětičlánkovém provedení (o délce 33 m), které byly objednány v roce 2015 a dodány v letech 2017 a 2018. V roce 2017 poté bylo objednáno dalších 22 vozů v sedmičlánkovém provedení o délce 41,19 m, které už byly určeny pro provoz na linkách čísel 60 a 61, tedy na původních linkách Stadtbahnu. Tramvaje jsou uzpůsobeny pro možnost spojení do dvouvozových souprav, a to i s dříve dodanými pětičlánkovými vozy.
Dne 29. 5. 2020 byl zastaven provoz na úseku Nieuwegein Centrum a IJsselsein/Niewegein Zuid, od 3. 7. 2020 bude zastaven provoz i na poslední části původní trasy Utrecht – Westraven. Důvodem jsou stavební práce, jejichž účelem je přizpůsobit trať nově dodaným nízkopodlažním vozidlům, což se projeví zejména likvidací vyvýšených nástupišť. Tramvajová trať tak dostane punc běžného – byť rychlodrážního – provozu. Z původních 27 vozů SIG zůstalo v provozu ještě 24 vozů. Všechny mají být vyřazeny a sešrotovány, až na jednu výjimku, kterou má představovat historický vůz. Kde ale bude v budoucnu nasazován, není úplně jasné. Nové tramvaje CAF Urbos 100 jsou totiž také užší – mají pouze 2 305 mm, zatímco v případě vozů SIG šlo o 2 650 mm. Nástupiště přitom budou uzpůsobena již užší vozové skříni nových tramvají. Vozy SIG navíc neměly výklopné schůdky (všechna nástupiště byla vyvýšena).
Obnovení provozu na celé trati užívané linkami 60 a 61 bylo původně plánováno na září 2020. Vzhledem ke krizi způsobené koronavirem se počítá s tím, že budou práce minimálně o měsíc prodlouženy. K dispozici navíc momentálně nejsou ani všechna nová vozidla CAF Urbos 100, neboť závod španělského výrobce CAF byl přechodnou dobu – rovněž kvůli čínskému viru – uzavřen.