Menu

Konec Konstalů v Bydgoszczi se blíží. Město koupí další Pesy Swing

Tramvajím Konstal 805Na v Bydgoszczi brzy odzvoní. Postupně je nahrazují vozidla Pesa Swing. (foto: Ing. Petr Bystroň)
Tramvajím Konstal 805Na v Bydgoszczi brzy odzvoní. Postupně je nahrazují vozidla Pesa Swing. (foto: Ing. Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Tramvaje
24. 02. 2025 18:58
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Další polské město se přibližuje vyřazení nejstarších tramvají z produkce někdejšího Konstalu. Bydgoszcz (česky též Bydhošť), která byla úspěšná se svou žádostí o přidělení evropských prostředků na nákup nových tramvají, oznámila, že hodlá pořídit dalších šest vozů Pesa Swing, čímž dojde k vyčerpání celého kontraktu uzavřeného v létě roku 2022.

Pesa, která má v Bydgoszczi svůj výrobní závod, začala tramvaje do domovského města dodávat na přelomu let 2007 a 2008, kdy se do města dostali dva zástupci typu 122N obchodního jména Tramicus. Další kusy v podobě modelu „Swing“ následovaly až v roce 2015 s provozním určením na nové tramvajové trati do Fordonu (do provozu byla uvedena v lednu 2016), pro níž bylo objednáno 12 třicetimetrových vozů Pesa 122NaB, které jsou vlastněny a provozovány samostatnou společností Tramwaj Fordon sp. z o. o., jež je však – stejně jako MZK (Miejskie Zakłady Komunikacyjne sp. z o. o.) – ve 100% držení města.

MZK poté téže modifikaci Swingu (15 ks), doplněnou ještě o 6 kratších (19m) vozů 121NaB, pořídila v letech 2017 a 2018. Poté už následovalo velké výběrové řízení na dodání až 46 tramvají, které bylo uzavřeno v červenci 2022. Fixně bylo nejprve objednáno jen 10 vozů (6 delších 122NaB a 4 kratší 121NaB), v lednu 2023 přibyla objednávka na dalších 11 kusů a v závěru března téhož roku ještě 19 dalších, takže celkem bylo objednáno 40 z 46 vozů, z toho sedm v kratší verzi.

V únoru 2025 bylo oznámeno, že dojde k vyčerpání i zbylé části opce, tj. posledních šesti kusů, přičemž předmětem dodávky mají být opět delší vozy 122NaB. Pokračující předávky nových tramvají (z dříve uzavřených smluv chybí uvést do provozu ještě 10 ks) postupně nahrazují tramvaje Konstal 805Na (úzkorozchodná modifikace výchozího typu 105Na). Těch je v současné době v provozu ještě 44, k nimž je nutné připočíst ještě dvojici modernizovaných vozů Konstal 805NM a 805NMD (ucelená souprava). Již dnes je zhruba 70 % všech spojů zajišťováno nízkopodlažními vozy, jakmile se podaří dodat deset vozů z předloňské objednávky, dojde k dalšímu nárůstu tohoto čísla. S šesticí nyní objednaných vozů se pak slavné Konstaly odporoučí z ulic Bydgoszcze definitivně, a to nejpozději v roce 2027.

Podobné články