Dlouhá kapitola pravidelného provozu autobusů Karosa řady 700 v tuzemské linkové dopravě se před letními prázdninami nadobro uzavřela. Do důchodu postupně odešly oba dva vozy C 734 (resp. LC 735) společnosti VV autobusy, která působí na jihovýchodě Karlovarského kraje v okolí Toužimi, Žlutic nebo Bečova nad Teplou. Dopravce vozidla nepřistavil na další kolo technických prohlídek v souvislosti s blížícím se zahájením provozu autobusů vlastněných přímo krajem, plánovaného na počátek roku 2024.
Padesát let po dokončení prvního reprezentanta nové řady Karosa 700 (1. prototyp C 733) dojely tyto typické „hranaté“ autobusy na konec svojí cesty v linkové dopravě. Připomeňme, že sériová produkce modelu 700 začala ve Vysokém Mýtě roku 1981 a skončila až v roce 1997. Následně na ni navázala výroba především exportní řady 800, která tuto etapu prodloužila ještě o dva roky. Nejprve se modelová řada Karosa 700 přestala pravidelně objevovat na linkách dálkové dopravy, na což 12. 11. 2021 navázal konec na poli městského provozu. Ten se odehrál v Českých Budějovicích, kde toho dne naposledy na linku vyrazila Karosa B 741.1922 ev. č. 127. Příměstská a regionální autobusová doprava v České republice přišla o svou poslední „hranatou“ Karosu C 734 v roce 2020, když ČSAD autobusy Plzeň nahradila v celém domovském kraji společnost Arriva Střední Čechy. „Sedmistovky“ je na tuzemských silnicích samozřejmě možné potkávat i nadále, loni v září se dokonce jedna z nich vrátila na pár dní i do Pražské integrované dopravy. Poslední vůz C 734 dožívá třeba na jihočeských vodáckých svozech provozovaných společností Pavelec, jež ale mají svou povahou do pravidelného provozu daleko.
Mezitím však v oblasti částečně zasahující do Slavkovského lesa jezdily Karosy C 734 (LC 735) i nadále. Nešlo už ale o vozidla v původním provedení, nýbrž o autobusy po generálních opravách, při kterých vozy obdržely čela z modelové řady Karosa 900 dále doplněné o nárazníky z Axerů. Jelikož se jednalo o opravy výměnným způsobem, jednalo se po opravě fakticky o vozy LC 735. „Sedmistovky“ s jinou tváří vstoupily pod taktovkou VV autobusy do následujícího roku 2021 ještě dvě (1K8 3066 a 1K9 2214), přičemž např. první jmenovaný vůz byl při zmíněné opravě dovybaven nuceným větráním s individuálními výdechy pro cestující, osobním osvětlením a vysokými sedadly.
Zatímco vůz 1K9 2214 sloužil v posledních letech jako záložní, Karosa C 734 (LC 735) 1K8 3066 pravidelně obsluhovala linku z Toužimi do Otročína a Bečova nad Teplou, resp. až do Nové Vsi u Bečova. Vyskytovala se také na spojích mezi Toužimí a Žluticemi, kde má dopravce VV autobusy zázemí. Záložní autobus poslední technickou prohlídku absolvoval 23. května 2022, vůz 1K8 3066 poté 21. června stejného roku. Na další kolo kontrol po roce už vozidla dopravce VV autobusy ovšem nepřistavil, a to s ohledem na chystanou proměnu autobusové dopravy v Karlovarském kraji. Podrobnosti k ukončení provozu „sedmistovek“, ke kterému došlo v první polovině letošního roku 2023, se redakci bohužel nepodařilo sehnat.
Karlovarský kraj se v případě linkové autobusové dopravy vydal stejným směrem, jakým vykročil např. Jihomoravský kraj s vlakovými jednotkami Moravia. Vozidla, která nejméně lidnatý tuzemský kraj vysoutěžil v loňském roce, budou v jeho vlastnictví, přičemž provozovatelem se z většiny stane Dopravní podnik Karlovy Vary, kterému byly dotčené výkony zadány napřímo. Pouze na Bochovsku, Žluticku a Toužimsku mají krajské autobusy provozovat stávající dopravci, mezi nimiž nebudou chybět ani VV autobusy.
Dodejme, že celkem 170 nových autobusů s pohonem na CNG pořídil Karlovarský kraj za 1,262 miliardy korun. 109 minibusů dodá společnost KAR Group, přičemž má beze zbytku jít o vozy z rodiny ROŠERO – P First. Zbylých 61 autobusů ICNG 10,5 vyrábí pro kraj SOR Libchavy. Vozový park složený výhradně z vozidel délky kratší než 12 metrů bude v České republice unikátem. Dnes přitom v okolí Karlových Varů běžně jezdí i patnáctimetrové autobusy.