Menu

Konec tramvají Astra v Olomouci se přiblížil

Tramvaje Astra byly zastoupeny v Olomouci jen čtyřmi kusy. Jejich éra v nejbližší době skončí. (foto: Dominik Konečný)
Tramvaje Astra byly zastoupeny v Olomouci jen čtyřmi kusy. Jejich éra v nejbližší době skončí. (foto: Dominik Konečný)
Stáhnout PDF
Ostatní
11. 02. 2025 19:05
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) oficiálně potvrdil konec tramvají typu Škoda-Inekon LTM 10.08 (později označované jako typ Škoda 03T), pro něž se vžilo obchodní jméno ASTRA (akronym ze spojení ASynchronní TRAmvaj). Svého času první olomoucké nízkopodlažní tramvaje budou vyřazeny v souvislosti s postupnými dodávkami nových tramvají EVO 1/o, z nichž první (z nové série) byla nedávno v Olomouci prezentována novinářům.

Zájem dodávat ve druhé polovině 90. let nízkopodlažní tramvaje do Olomouce měly ČKD Dopravní systémy, které pro Olomouc připravily nabídku na tramvaje RT6S, nicméně místní DP upřednostnil konkurenční ofertu od společného podniku plzeňské Škodovky a Inekonu na nový typ tramvaje, která přitom jen krátce předtím spatřila světlo světa ve formě dvou prototypů. První čtyři sériové kusy si mezi sebe rozdělily rovným dílem Ostrava a Olomouc, přičemž Olomouc získala dle výrobních čísel v pořadí druhý (9114/034) a třetí (9115/035) vyrobený vůz, které v hanácké metropoli následně obdržely ev. č. 201 a 202. Zatímco vůz ev. č. 201 disponoval ještě elektrickou výzbrojí ELIN vyrobenou kompletně v Rakousku, v případě vozu ev. č. 202 již byla použita výzbroj, jejíž montáž na základě dohody s ELINem proběhla přímo v Plzni.  K expedici první tramvaje z Plzně došlo dne 20. 11. 1998, technicko-bezpečnostní zkouška (TBZ) v Olomouci se uskutečnila dne 1. 12. 1998. Druhý vůz (ev. č. 202) byl odeslán ze západu Čech dne 14. 12. 1998 a TBZ se uskutečnila v Olomouci již o tři dny později.

Po prvních dvou vozech následovala objednávka dalších dvou tramvají ev. č. 203 a 204, jež byly obě dodány na konci roku 1999. První z nich opustila Plzeň 4. 12. 1999 (TBZ v Olomouci 10. 12. 1999), druhá pak 11. 12. 1999 (TBZ v Olomouci 16. 12. 1999). V rámci následující pětikusové výrobní série pro rok 2000 se původně počítalo s tím, že vozy výrobních čísel 9151/082 a 9152/083 by měly opět zamířit do Olomouce, kde by pak nesly ev. č. 205 a 206, nicméně Olomouc další škodovácké tramvaje už neobjednala (uvedená výrobní čísla nakonec převzaly vozy pro Ostravu, konkrétně tramvaje ev. č. 1210 a 1211). Olomoucký DP se na přelomu milénia potýkal se zhoršující se finanční situací a již první čtyři vozy byly financovány především prostřednictvím úvěrů. Další zadlužení bylo ze strany vedení města odmítnuto, a namísto nákupu nových tramvají se město pustilo do modernizace těch starších (typu T3). Čtyři Astry tak zůstaly v Olomouci jedinými zástupci svého typu.

Obdobně jako v dalších českých provozech se i v Olomouci museli potýkat se špatnou dostupností náhradních dílů, a to především elektrické výzbroje, která se navíc postupem času zhoršovala, což je nyní ze strany DPMO prezentováno jako hlavní důvod odstavení vozidel, jež v letech 2014 až 2018 prošla velkými prohlídkami ve společnosti Ekova Electric (dnes Škoda Ekova). K odstavení prvního vozu došlo dne 6. 9. 2023, kdy byl naposledy vypraven na linku vůz ev. č. 202. Následně byl využíván jen jako zdroj náhradních dílů, stále však existuje v areálu dopravce. Zbylé tři tramvaje nadále cestujícím slouží, přičemž vypravovány jsou pouze na linku 7 (Neředín, krematorium – Tržnice – Fibichova). Jejich konec se nyní přiblížil v souvislosti s nákupem oboustranných (nikoli ovšem obousměrných) tramvají EVO 1/o, které si v listopadu 2023 objednal DPMO v počtu devíti kusů od Pragoimexu za cenu 36 584 681 Kč/kus, přičemž dodavatel byl tradičně jediným účastníkem veřejné zakázky. První z devítky „Eviček“ byla představena slavnostně novinářům dne 29. 1. 2025.    

Kromě Aster budou vyřazeny rovněž starší vozy T3R.P, konkrétně půjde o vozy ev. č. 156, 158, 159, 168 a 171. Nadále tak zůstane v Olomouci ještě 13 „té trojek“. 

Podobné články