Krátce po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu v únoru loňského roku se zvedla vlna solidarity mezi evropskými městy, která do těžce zkoušené země odeslala mj. již nepotřebná vozidla hromadné dopravy. Výjimkou v tomto směru nebyla ani celá řada českých provozovatelů. V Polsku se pomoc soustředila na předání vyřazených autobusů a nedávno bylo oznámeno, že do Kyjeva pošle Varšava i vyřazované soupravy metra řady 81-71. Již na jaře loňského roku se však objevily i náměty darovat do země zlatého trojzubce také tramvaje Konstal 105Na.
Tento záměr však narazil na absenci podvozků o rozchodu 1 520 mm, jenž je používán v drtivé většině ukrajinských provozů. S širokorozchodnými podvozky totiž nebyly „konstaly“ nikdy vyráběny – veškerá produkce slavných tramvají 105 N/Na končila v zemi našeho severního souseda, kterému postačovaly tramvaje s rozchodem 1 435 mm a 1 000 mm, takže nebylo důvod při konstrukci podvozků zohledňovat možnosti jejich uplatnění i pro sovětský trh. Přesto by se měly tramvaje Konstal 105Na na Ukrajině nakonec objevit.
Starosta města Konotop, které nedávno převzalo do provozu ojeté autobusy Solaris Urbino z Ostravy, se obrátil s žádostí o předání vozidel tohoto typu na Tramwaje Warszawskie. Zástupci provozovatele na polské straně vyjádřili skepsi k možnostem úprav vozidel pro rozchod 1 520 mm, navzdory tomu došlo k dohodě s tím, že si nezbytnou úpravu náprav zvládne místní DP realizovat sám.
Do Konotopu má zamířit celkem 23 vozů Konstal 105Na v původním provedení se zrychlovačem. Tyto tramvaje mohla Varšava odstavit po dodávkách nových vozidel z produkce Hyundaie, jenž doručil do polské metropole už 66 tramvají, z nichž 48 je v provozu s cestujícími. Varšava plánovala zbytné tramvaje sešrotovat, nyní je ale darovala ukrajinskému partnerovi, který by měl prvních 13 vozů získat ještě do konce února s tím, že doprava do místa určení bude zajištěna po železnici. Jako poděkování městu za jeho dar bylo rozhodnuto přejmenovat jednu z ulic v Konotopu na „Varšavskou“.
Připomeňme, že tramvaje v Konotopu jsou provozovány od roku 1949. Ve městě, jež má okolo 85 000 obyvatel, jsou v provozu tři tramvajové linky, přičemž provozních má být v současné době jen 12 vozů, z toho 7 typu KTM-5 (resp. přesněji 71-605) a 5 typu T3A (modernizovaná varianta odkoupená z Rigy). Provoz tramvají v Konotopu byl od podzimu opakovaně omezován v souvislosti s útoky vojsk Ruské federace na energetickou infrastrukturu Ukrajiny.