Menu

Košice hodlají nakoupit další elektrobusy. Z úvěru

Prototyp elektrobusu SOR NS 18 electric s elektrovýzbrojí Rail Electronics na veletrhu Czechbus v listopadu 2022. (foto: Ing. Vojtěch Kudláč)
Prototyp elektrobusu SOR NS 18 electric s elektrovýzbrojí Rail Electronics na veletrhu Czechbus v listopadu 2022. (foto: Ing. Vojtěch Kudláč)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 02. 2025 20:12
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Košický DP by rád využil opci z loňské soutěže na dodávku až 30 nových elektrobusů, jejíž podmínky nastavil v loňském roce tak, že se fakticky očekávala (a následně potvrdila) účast jen jediného uchazeče. Výběrové řízení ovládl SOR Libchavy, který spojil své síly se Škodou Electric, přičemž společně výrobci nabídli model SOR NS 18 electric pro dvoupólové nabíjení, a to za sumu 812 500 € bez DPH, což odpovídá přibližně 20,72 mil. Kč.

V první etapě bylo v srpnu 2024 objednáno 11 vozů, jejichž pořízení je financováno z EU. Právě proklamovaná nemožnost dosáhnout na financování trolejbusů z evropských peněz měla být dle dřívějších vyjádření zástupců města i DPMK důvodem, proč byl upřednostněn nákup dvoupólově nabíjených elektrobusů (tj. z troleje trolejbusového typu), nikoli trolejbusů, které současný primátor města opakovaně občanům města sliboval navrátit poté, co byl jejich provoz z politických důvodů v lednu 2015 (tedy již před deseti lety) zastaven. 

Podle materiálu k veřejné schůzi zastupitelstva, jež se uskuteční dne 27. 2. 2025, se nyní hledá cesta, jak využít celou opci na pořízení zbylých 19 článkových elektrobusů. Na jejich financování již přitom nemá být poskytnuta klasická dotace a město by je rádo zaplatilo primárně prostřednictvím nabízeného úvěru od Evropské a investiční banky (EIB). Jelikož nelze z legislativních důvodů zajistit kapitálový transfer, byl by žadatelem o úvěr přímo košický DP, jehož míra zadlužení (podíl závazků k celkovým aktivům) představovala v roce 2023 (data za loňský rok nejsou prozatím veřejná) 23,43 %.

Lákavé na financování od EIB je možnost kombinovat úvěr s grantem od Evropské komise, který může následně pokrýt až 25 % nákladů. Žádosti o úvěr a grant ale nelze podat současně, nejprve je nutno zajistit prostředky od banky, teprve následně je možné poslat na posouzení žádost o poskytnutí dotačních prostředků od Evropské komise. Pokud by se podařilo oba zdroje spojit, mohla by kombinace půjčky a grantových prostředků pokrýt až 90 % nákladů projektu. Navíc jsou výhodně stanoveny i další podmínky. Splátky jistiny lze odložit až o tři roky a splatnost úvěru může být až 25 let, přičemž fixní úrok může být zajištěn po celé čtvrtstoletí (informativně indikován je v takovém případě ve výši 2,962 %).  

Košice by rády použily prostředky z EIB a od Evropské komise na kofinancování více svých projektů, většina z těch, které ale jsou v materiálu pro zastupitelstvo uváděny, ale patrně nebude moci v celém rozsahu podmínky splnit, a je proto nutné je zevrubně posoudit. Například projekt rekonstrukce krematoria či dostavby správní budovy hřbitova by mohly být financovány pouze tehdy, pokud bude prokázáno, že slouží zemřelým všech náboženských vyznání. Nejblíže ke splnění podmínek tak mají projekty od DPMK na doplnění nabíjecích míst pro elektrobusy ve vozovně tramvají a na nákup samotných elektrobusů. S ohledem na to, že navrhovaný úvěr pracuje v současné době se sumou 15 mil. € (cca 380 mil. Kč), lze očekávat, že za uvedené prostředky by bylo možné realizovat obě aktivity. V případě vozidel by se mělo jednat o z úvěru čerpanou částku 11 115 000 € (zhruba 281,2 mil. Kč), k čemuž by pak mohlo připutovat formou dotace dalších 2 778 750 € (přibližně 70,3 mil. Kč). Na bedrech DPMK by tak zůstalo jen 1 543 750 € (cirka 39 mil. Kč; tj. 10 % z celkové hodnoty 19 elektrobusů bez DPH), a pochopitelně následné splátky úroků.

Podobné články