Sibiřský Krasnojarsk kvapně pokračuje v obnově svého trolejbusového parku. Po dokončení příchodu 24 nových parciálních trolejbusů od Trans-Al’fy na jaře tohoto roku vypsal v srpnu tohoto roku dva další tendry, tentokrát na 20 a 30 nových vozidel. Tento krok je neočekávaný: město sice už dříve oznámilo, že chce nakoupit dalších 50 trolejbusů, jejich příchod byl ale ohlašován až na příští rok.
První tendr byl vyspán 23. 8. 2021 a je jím hledán vhodný výrobce 20 klasických trolejbusů s obsaditelností do 100 osob. Očekávaná hodnota tendru činí 476 000 000 RUB (nyní v přepočtu cca 140 mil. Kč/tj. 7 mil. Kč za vůz) a byla vypočtena po konzultacích s výrobci, kteří uvedli, že jsou schopni takovéto vozy dodat za jednotkovou cenu od 23,6 až do 24,1 milionů RUB. Druhý tendr byl vypsán 24. 8. a je jím hledám vhodný výrobce 30 parciálních trolejbusů. Očekávaná hodnota tendru činí 755 550 000 RUB (nyní v přepočtu cca 222,207 mil Kč/tj. 7,4 mil. Kč za vůz). Tyto vozy však mají mít kapacitu od 100 do 150 osob. Elektronické aukce obou tendrů jsou naplánovány už v polovině září, dodávka všech vozidel pak skončí v průběhu prosince tohoto roku.
Krasnojarsk by příchodem právě poptávaných 50 nových trolejbusů obnovil svůj vozový park během zhruba dvou let z více než 50 %, což je na ruské poměry velmi slušné číslo (po vyřazení zastaralých a vysloužilých vozů by se pak tento podíl obnovy ještě zvýšil). S 55 parciálními trolejbusy (25 Avangardů z let 2019 až 2021 + 30 letos poptávaných vozů) by se navíc Krasnojarsk stal druhým největším provozovatelem parciálních trolejbusů v Rusku, po Petrohradu.
Momentálně eviduje město s více než milionem obyvatel 118 trolejbusů, z toho je funkčních jen okolo stovky, avšak denně je na 6 trolejbusových linek vypravováno v průměru jen okolo 60 vozů. Město má ovšem ambice roli trolejbusové dopravy zvýšit. Prvním krokem byl dubnový návrat trolejbusů na druhý, pravý břeh města, byť s pomocí baterií. Přes řeku Jenisej byla zavedena trolejbusová linka č. 6, která bude už od 4. září 2021 prodloužena po pravém břehu směrem na západ, rovněž s pomocí bateriového pohonu. V důsledku zářijového prodloužení bude zrušena jedna autobusová linka. V příštím roce by Krasnojarsk chtěl na pravém břehu dokonce navrátit troleje, parciální trolejbusy by pak díky drátům mohly obsloužit pravý břeh ještě lépe.
Město si dosavadní zkušenosti s „parciály“ nemůže vynachválit. Připomeňme, že se pro bateriové trolejbusy rozhodlo poté, co shledalo provoz elektrobusů na svých ulicích v zimním období jako neefektivní a dalo jejich příchodu stopku. Kromě trolejbusů chce Krasnojarsk brzy nakupovat i nové tramvaje.