Menu

Krasnojarsk vysoutěžil dodavatele 50 trolejbusů

Trolejbus „Avangard“ od Trans-Al’fy. (foto: Vladimir Kofman/NGS24.RU)
Trolejbus „Avangard“ od Trans-Al’fy. (foto: Vladimir Kofman/NGS24.RU)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
26. 09. 2021 20:11
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Do tendrů na 30 parciálních a 20 klasických trolejbusů pro sibiřský Krasnojarsk vypsaných v srpnu 2021 a uzavřených v září 2021 se mnoho účastníků nepřihlásilo. V prvním případě vyhrála Trans-Al’fa, které se sice postavil do cesty jiný účastník (jeho identita nebyla veřejně rozkryta), ten však byl vyloučen v první fázi soutěže. Proto nebyla realizována elektronická aukce a Trans-Al’fa tak dodá bateriové trolejbusy za odhadovaných 755,550 mil. RUB (cca 7,4 mil. Kč za vůz).

Vе druhém tendru se střetly ООО „Belrus“ a OOO „PK Transportnyje Sistěmy“, přičemž obě společnosti postoupily do fáze elektronické aukce, po níž vyhrála druhá zmíněná společnost. Nabídka OOO „Belrus“ coby ruského dealera Belkommunmaše pak ještě byla shledána jako nezpůsobilá, protože údajně neměla splnit požadovaný celkový počet míst ve voze (ten byl stanoven na 100 až 150), proti tomu se ale společnost odvolala, a tak není možné PK TS jako definitivního vítěze ještě potvrdit. Každopádně díky elektronické aukci se aspoň podařilo ušetřit pár milionů rublů, ze 476 mil. RUB totiž klesla cena na 471,2 mil. RUB (necelých 7 mil. Kč/vozidlo). 

Všech 50 trolejbusů má být dodáno do první poloviny prosince tohoto roku, a pokud se tak stane, míra obnovy krasnojarského trolejbusového parku za poslední tři léta stoupne na více než 60 % (ve vztahu k aktuálně provozuschopným vozům, kterých je nyní asi 100, však až na cca 75 %). To ovšem není vše, protože jakmile Krasnojarsk 30 bateriových trolejbusů získá, zaujme pozici jasné dvojky v provozování parciálních trolejbusů na území Ruska. Nicméně na paty mu už míní šlapat další města. Například již brzy vypíše tendr na 46 nových parciálních trolejbusů Novosibirsk, který se sice pyšní flotilou zhruba 220 trolejbusů, ty jsou už ale téměř všechny za svou plánovanou životností. Pozici číslo jedna nyní pevně drží Petrohrad se 160 „parciály“, který ji nadto nehodlá opustit, protože míní do roku 2024 přikoupit dalších 117 trolejbusů na baterie (z celkových 314 plánovaných).

Tento měsíc ostatně Petrohrad hned dvakrát prodloužil trolejbusovou linku č. 23, která byla první, jež kdy byla „parciály“ v Petrohradě obsluhována (od 12. 12. 2017). Petrohrad na dálku soutěží s Kišiněvem o evropské prvenství v počtu provozovaných linek parciálními trolejbusy (obě města mají nyní devět stálých linek s bateriovými vozidly), byť co do počtu bateriových trolejbusů je Petrohrad před Kišiněvem, ale až druhý za Minskem. Minsk totiž letos, s aktuálně evidovanými 165 bateriovými trolejbusy, Petrohrad přeskočil, avšak zatím své bateriové trolejbusy využívá především na plně zatrolejovaných trasách, což se ovšem pomalu začíná měnit. Minsk navíc míní další „parciály“ co nevidět nakupovat. 

Podobné články