Dne 1. 4. 2025 došlo ke změně dosavadního provozovatele městské hromadné dopravy v Kutné Hoře. Arrivu autobusy, která ve městě proslaveném gotickým chrámem sv. Barbory nasadila v roce 2019 do provozu celkem 5 elektrobusů (tři typu SOR EBN 11,1 a dva zástupce modelu ROŠERO – P First FCLEI), vystřídal Lutan, který loni uspěl ve výběrovém řízení, když porazil ČSAD POLKOST a ABOUT ME. Autobusovou dopravu, v níž by opět měly hrát prim elektrobusy, bude Lutan zajišťovat po dobu nadcházejících 116 měsíců (9,67 roku), tj. do 30. 11. 2034.
Linkové vedení MHD v Kutné Hoře tvořilo ještě relativně nedávno hned sedm linek. Jakmile však došlo k 1. 8. 2021 k integraci Kutnohorska a Kolínska do systému PID, došlo i na reorganizaci MHD a převzetí části spojů do okrajových částí města regionálními linkami, takže se mohl počet městských linek snížit ze sedmi na tři, po další úpravě linkového vedení v červenci 2023 pak zůstaly v provozu už jenom dvě linky čísel 801 a 803 (linka č. 805 měla a má sice zdánlivě číslo linky městské a na území Kutné Hory tuto roli i částečně supluje, nicméně je vedena z Kolína až do Zruče nad Sázavou, takže jde o linku meziměstskou).

Citaro z roku 2009 sloužilo původně u ČSAD Autobusy České Budějovice, odkud se dostalo i k mateřské společnosti ÖBB Postbus do Rakouska, kde čtyři roky sloužilo v Salzburgu, následně se vrátilo zpět na jih Čech. V roce 2023 získal vozidlo dopravce ABOUT ME, od něhož si jej dočasně pronajal pro potřeby kutnohorské MHD Lutan. (foto: Vojtěch Povolný)
S plánovanou soutěží na nového dopravce kutnohorské městské dopravy bylo rozhodnuto, že linky čísel 801 a 803 budou sjednoceny do jediné (nesoucí číslo první jmenované) se základní trasou od kutnohorského hlavního nádraží přes historické jádro města k poliklinice na Žižkově. Pouze vybrané spoje pak měly být na obou koncích prodlouženy, a to buďto do Starého Kolína k nádraží, anebo do Poličan a do Vrchlice. Město Kutná Hora v kooperaci s IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje) připravily soutěž na obsluhu této linky, jež byla pod taktovkou IDSK vypsána dne 25. 3. 2024, přičemž z klání vzešel vítězně, jak již víme, Lutan, který podal nabídku ve výši 73,65 Kč/km. V rámci zadávacího řízení se pracovalo pro účely hodnocení nabídek s referenční hodnotou 343 904,465 km, odpovídající přibližně předpokládanému ročnímu nájezdu. Lutan se z nabízejících vešel jako jediný do odhadovaného nákladu, jenž byl stanoven na 77,17 Kč/km. Dopravce ABOUT ME nabídl částku 79,75 Kč, ČSAD POLKOST dokonce 83,32 Kč/km.
Pro provoz mělo být pořízeno sedm nových elektrobusů délky 10,01–11,00 m, které měly splňovat veškeré standardy kvality Pražské integrované dopravy. Mimoto má dopravce možnost využívat jako záložní také jeden vůz náhradní s dieselovým pohonem, který je možné v prvním roce plnění nasadit na až 25 % spojů a v každém další na 10 % spojů. S ohledem na konfiguraci poptávaných vozidel (udaná délka, 100% nízkopodlažní provedení, absence naftového topení, jednotná šířka dveří atp.) bylo zřejmé, že podmínky může splnit pouze zlomek dodavatelů elektrobusů. Fakticky byl v dané době schopen dodat takové řešení pouze MAN Truck & Bus se svojí novinkou v podobě vozu MAN Lion’s City 10E (o délce 10,6 m) a čínský producent BYD se svým modelem B11, přičemž Lutan vsadil na prvního jmenovaného.

Úzkými uličkami centra Kutná Hory se bez obtíží proplete i tento 12,8 m dlouhý Crossway LE zapůjčený od OAD Kolín. (foto: Vojtěch Povolný)
MAN se ovšem dostal v loňském roce do problémů při aplikaci požadavků nové verze nařízení o obecné bezpečnosti vozidel (GSR; General Safety Regulation) do sériové produkce, což vedlo ke zpoždění celé řady dodávek. V České republice to pocítili nejvíce nově vysoutěžení provozovatelé ve Znojmě (ZDS – Psota) a Lutan v Kutné Hoře. Ačkoli první kutnohorský vůz již do České republiky dorazil, do termínu převzetí provozu od 1. 4. 2025 se jej dopravci předat nepodařilo. Vzhledem k tomu, že chybí také všechna další vozidla, musel si Lutan dočasně vypomoci zajištěním plejády starších dieselových vozů.
Dne 1. 4. 2025 se tak na lince č. 801 objevila pestrá směsice autobusů SOR CN 10,5 (ev. č. 8644, 8645), SOR CN 12 (ev. č. 8651) a Crossway 12,8M LE (ev. č. 33212), které všechny dříve sloužily u OAD Kolín, dále SOR NB 12 (ev. č. 1962) a Mercedes-Benz Citaro v provedení po faceliftu (ev. č. 33421), jež jsou ve vlastnictví ABOUT ME. Mimoto se do pronájmu podařilo získat i dva Urbanwaye 12m od AKV, které byly původně nasazovány na MHD v Chebu (ev. č. 33252 a 33253). Uvedené autobusy plní pouze část předepsaných standardů kvality PID.

V dočasné flotile nechybí ani „hrbáči“, celkem jsou k dispozici tři vozy délek 10,5 m a 12 m, všechny původem od OAD Kolín. (foto: Vojtěch Povolný)
Doplňme, že kromě linky č. 801 by měla od září přibýt ještě jedna linka, konkrétně čísla 802, která byla navržena a městem odsouhlasena až dodatečně, proto nebyla zahrnuta do zadávacího řízení na jaře loňského roku. Mělo by jít o okružní trasu ze sídliště Šipší k autobusovému nádraží, ke hřbitovu, k poliklinice a zpět na sídliště Šipší. Zatímco linka č. 801 má přes pracovní dny interval 15 minut a o víkendech 30, linka č. 802 by měla být provozována v hodinovém intervalu od 6:00 do 16:30 a pouze v pracovních dnech. Po jejím zprovoznění by mělo dojít k omezení souběžně vedených regionálních linek č. 786 a 788. I provoz této linky by měl zajišťovat Lutan se svými elektrobusy, a to od září 2025, kdy se očekává dodávka posledního, sedmého vozu.