Menu

Lednová nadílka plná svisle pruhovaných autobusů MAN

První provozní den zavál MAN Lion’s City 12C ev. č. 1761 společnosti STENBUS také do Areálu výzkumných ústavů v Běchovicích. Linka 221 sem zajíždí náhradou za výlukou postiženou 222. (foto: Matěj Stach)
První provozní den zavál MAN Lion’s City 12C ev. č. 1761 společnosti STENBUS také do Areálu výzkumných ústavů v Běchovicích. Linka 221 sem zajíždí náhradou za výlukou postiženou 222. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
21. 01. 2022 19:19
Matěj Stach
5 minut čtení

Trojlístek dopravců Arriva City, ČSAD POLKOST a STENBUS pozvolně vypouští do systému Pražské integrované dopravy nové autobusy MAN třech délkových kategorií. Rovnou 12 vozů značky v několika rozličných verzích obohatí městské linky na východě metropole, jeden kloubový autobus navíc posílil i „lví“ flotilu na Černokostelecku. Takové množství vozů najednou dodal přitom výrobce do PID zatím pouze jednou – na podzim 2019.

Hned 10 pořizovaných autobusů patří mezi zástupce nové generace Lion’s City, jíž doposud v tuzemsku reprezentovaly pouze 4 stroje. Připomeňme, že do PID prorazila aktuální modelová řada Lion’s City teprve před rokem – v prosinci 2020 – nedlouho po předání vůbec prvních českých vozů do provozu. Tehdy započalo půlroční turné autobusu Lion’s City 12C EfficientHybrid ev. č. 9997, který nakonec zakotvil ve středočeské Mekce autobusů MAN – u společnosti ČSAD POLKOST z Kostelce nad Černými Lesy, kde slouží pod ev. č. 1816. Druhého „lva“ nové generace v podobě kloubového vozu s mild-hybridním modulem zařadil dopravce STENBUS v listopadu loňského roku pod ev. č. 1784.

Shrnout lednovou dodávku autobusů z produkce MAN Truck & Bus v obecné rovině jde pouze po povrchu. Ostatně do ní vstupují dvě generace Lion’s City, tři délková provedení a nakonec i jednotlivé nakupující podniky volící odlišné převodovky či opční prvek v podobě mild-hybridního modulu (řešení EfficientHybrid). Trojici vozů MAN NL 323 Lion’s City L délky 14,7 metru zakoupila abecedně první Arriva City, která sáhla také po čtyřech městských autobusech 12C EfficientHybrid. Ty zakoupil rovněž v počtu 4 kusů hornopočernický STENBUS, ovšem v klasické variantě bez mild-hybridního modulu. ČSAD POLKOST poté zařadí jeden městský sólo vůz a pořídil rovněž příměstský kloubový autobus Lion’s City 18C. Další odstavce tradičně nabídnou jak zkrácený pohled do strojů jednotlivých dopravců, tak i okolnosti, jež vyvolaly část z netradičně velkých nákupů.

Do provozu se postupně chystají i jedny z posledních vyrobených autobusů Lion’s City ve starém designu, které zakoupila v počtu tří kusů pražská Arriva City. (foto: ROPID)

Začneme u společnosti Arriva City, které patří nadpoloviční část vozů MAN z úvodního výčtu – hned 7 kusů. Již koncem prosince dorazily do její provozovny v pražských Malešicích tři autobusy MAN NL 323 Lion’s City L o délce 14,7 metru, jež jsou v intencích dnešního článku jedinými představiteli předchozí generace modelu. Blížící se konec produkce staré řady vyústil u pražské Arrivy v loňském roce nákupem hned tří autobusů (další kus obdržela v létě), což je v těžkém kontrastu k faktu, že má v roce 2022 přesáhnout maximální povolené stáří 15 let pouze jediný starší autobus Solaris Urbino 15 III (ev. č. 9905). Okolnosti takového počínání jsou však zřejmé – jedinou alternativou ekvivalentní k pražské představě městského vozu Sd+ je na trhu v tuto chvíli přechodně kloubový autobus. Produkce předešlé generace Lion’s City byla po několika odkladech ukončena v prosinci loňského roku v souvislosti s nástupem emisní normy EURO VI-E. Jedinou výjimkou je prozatím LE varianta vyráběná v turecké Ankaře. Trojice strojů pražské Arrivy vyprodukovaná v posledním měsíci 2021 tak patří mezi poslední vyrobené vozy ve starém provedení vůbec.

Kromě nového nátěru se svislými červenými pruhy se vozy MAN NL 323 Lion’s City L ev. č. 9913-9915 od dříve dodávaných strojů neliší. Zachovány jsou z technických důvodů i pro městský provoz netradiční výklopné dveře. (foto: ROPID)

Od dosavadních 6 strojů stejného typu se v rychlosti představené autobusy liší téměř výhradně novým šedým nátěrem se svislými červenými pruhy, dále tak není třeba je rozpitvávat. Nové vozy obdržely ev. č. 9913–9915 a byly přiděleny provozovně Satalice, odkud vyjedou na svazek linek 220 a 223 z Černého Mostu směrem do Horních Počernic. Stejná firma si pořídila rovněž čtveřici městských vozů MAN Lion’s City 12C EfficientHybrid budoucích ev. č. 9151-9154, které by měla obdržet na konci ledna 2022. Tři autobusy by měly dle posledních informací připadnout provozovně Malešice, zbylý kus poté Satalicím. Setkávat se s novými vozy MAN (nejen) od Arrivy City tak bude možné napříč celou východní částí Prahy.

Také tento nákup stojí na jistě zajímavých základech, u nichž stojí za to se na chvíli pozastavit. Poté co loni na jaře uzavřel ROPID s dopravci definitivní desetileté smlouvy na zajišťování vybraných městských linek, začal zároveň vymáhat ze smluv plynoucí požadavek, aby na spojích těchto linek nejezdily autobusy se zadními dveřmi užšími jak standardních 1 200 mm. Ten se přitom vztahoval nejen na nové vozy, ale i na ty starší, pořízené povětšinou v dobách neexistence jakýchkoliv standardů. Nakolik byla tato podmínka ve výběrovém řízení na okrajové městské linky vůbec smysluplná, nechť posoudí sami čtenáři s příslušnou znalostí prostředí.

Arriva nastalou situaci vzala stejně jako i další dopravci vážně, navíc jako jediná téměř všechny takové vozy (především typu Irisbus Crossway LE) z městské vozby stáhla i přes vydanou dočasnou výjimku. Zároveň za ně náhradou objednala zmíněnou čtveřici nových autobusů. ROPID vzpomenutou výjimku nakonec dle informací redakce prodloužil až do konce životnosti vozů v rámci systému, resp. do vypršení těchto smluv v roce 2031, což je jistě spravedlivý krok vůči dotčeným dopravcům kalkulujícím s určitým životním cyklem svých strojů.

MAN Lion’s City 12C ev. č. 1761 vjíždí do balisetového háje před zastávkou Ve Žlíbku. (foto: Matěj Stach)

Za podobných okolností se do nákupu většího množství nových autobusů pustil i dopravce STENBUS. Ten si v létě loňského roku objednal celkem 4 třídveřové autobusy MAN NL 330 Lion’s City 12C. Základ pohonného řetězce v jejich případě tvoří motor MAN D 1556 LOH17 o výkonu 243 kW plnicí emisní normu EURO VI-E v souhře s automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith D864.6. Vozy podnik přebíral postupně od prosince 2021, načež se postupně odebíraly do vysokomýtského Telmaxu na dovybavení optickým informačním systémem BUSE a palubním počítačem. Autobusy ukrývají celkem 30 sedadel City Basic (Citos) z produkce Kielu v koženkovém provedení, z nichž je hned 7 vyvedeno v modré barvě a tím předurčeno pro osoby se sníženou schopností pohybu či orientace. Jedná se zároveň o vozy, u kterých už objednatelem dopravy nebyla striktně vyžadována černá podlahová krytina a mají podlahu zbarvenou šedě (podobně jako elektrobusy 36BB E’CITY). Původní nedílná součást standardizovaného interiéru zůstala součástí manuálu pouze ve formě doporučení, neboť se v provozu ukázala nepraktickou.

Pohled od dveří na nový MAN Lion’s City 12C ev. č. 1761 společnosti STENBUS. Snímek pochází z pražských Klánovic. (foto: Matěj Stach)

Autobusy obdržely ev. č. 1761-1764 – historicky první vlastní čísla dopravce poprvé jím obsazená už v roce 2009, když získal své prvotní výkony v PID. Zajímavá je jistě také skutečnost, že jsou vozy opatřeny registračními značkami na přání ve formátu STE NBUS0, kde 0 nabývá hodnot 1-4 dle poslední číslice čísla evidenčního. Jedná se o vůbec první takto „vylepšené“ autobusy v celém systému. Pro úplnost dodejme, že 3 vozy by se postupně měly objevit na lince 221 (túrová pořadí 3-5) spojující Černý Most s Klánovicemi. Jeden poté bude spjatý i se spoji linky 240 vedené mezi stanicemi metra Háje a Černý Most. Kromě vybraných Crosswayů autobusy nahradí i Mercedes-Benz Citaro I ev. č. 1729 odstavený již na konci minulého roku pro vysoké stáří.

MAN Lion’s City 18C ev. č. 1886 odjíždí na lince 706 z autobusového nádraží v Kolíně. (foto: ROPID)

Poslední, zatím nejmenovaná společnost ČSAD POLKOST pořídila dvojici vozů, a sice městský sólo vůz 12C ev. č. 1818 a příměstský kloubový MAN NG 360 Lion’s City 18C ev. č. 1886. Zatímco informace o zatím nedodaném 12m autobusu jsou kusé, jediný kloubový exemplář z tohoto článku si rozepíšeme podrobněji. Vůz je poháněn motorem MAN D 1556 LOH16 o výkonu 265 kW opět plnícím normu EURO VI-E, jež je povinná pro motory nejen všech autobusů od ledna 2022. Nový MAN je osazen šestistupňovou automatickou převodovkou ZF 6 AP 1620 EcoLife 2. Standardizovanému salonu vládnou sedadla City Schale Komfort (Ligero) ve tradičních dvou barvách vybavená tříbodovými bezpečnostními pásy, což by měla být u kloubových autobusů jezdících v PID novinka. Také u tohoto vozu a jeho sólo bratra je použita šedá podlahová krytina namísto černé. Zatímco kloubový vůz už převzal štafetu na lince 706 z Horních Krut přes Zásmuky a Kolín do Žíželic, kde nahradil druhý nejstarší turnusovaný MAN NG 323 Lion’s City G ev. č. 1870 z roku 2012, městský autobus standardní délky ev. č. 1818 vyjede na šejdrové směny linek 226 a 227 výchozích z Hájů.

Salon autobusu ev. č. 1886 firmy ČSAD POLKOST. Kromě podlahové krytiny se odlišují také potahy sedadel, u nichž je v původním provedení s potahem Maappi stále v řešení problém s rychlým zašpiněním. (foto: ROPID)

Co se zařazování nových autobusů MAN do provozu týče, jako první na linky vyjel v pondělí 17. ledna 2022 poslední jmenovaný vůz Lion’s City 18C ev. č. 1886. Stalo se tak na pořadí 706/10 představeném už v předchozím odstavci. Druhý autobus z této vlny vyslal na městskou linku 221 (pořadí 3.) dopravce STENBUS, a to premiérově dnes (21. 1. 2022). Konkrétně šlo o stroj ev. č. 1761, který by měl v příštích dnech následovat jeho o číslo vyšší kolega. V dohledné době by pak měly do provozu vyrazit také 15m MANy ev. č. 9913-9915 od Arrivy City.

Podobné články