Před koncem loňského roku 2022 uvedl Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou do provozu všech osm autobusů SOR NS 12 (někdy též s přídomkem diesel), jejichž objednáním v březnu 2022 zcela vyčerpal původní rozsah rámcové smlouvy z roku 2020. Ještě předtím ale s výrobcem vozidel uzavřel dodatek k původnímu kontraktu, na jehož základě zavítá do metropole pod Ještědem další dvojice autobusů.
Rámcová smlouva týkající se nákupu až 20 nových dieselových autobusů byla mezi výrobcem SOR Libchavy a liberecko-jabloneckým Dopravním podnikem uzavřena dne 27. 2. 2020 na základě výběrového řízení, v němž libchavský producent těsně porazil dealera autobusů Iveco, společnost TEZAS servis. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou postupně smlouvu zcela vyčerpal. Prvních 12 vozů objednal ve dvou vlnách ještě v průběhu roku 2020, zbylou osmičku „enesek“ poté k 8. 3. 2022, čemuž jsme se věnovali v tomto textu.
Na dodání posledních objednaných vozů z původního rozsahu smlouvy měl SOR Libchavy čas do 30. 11. 2022. A byl to právě poslední listopadový den, kdy se osmička autobusů SOR NS 12 objevila v libereckých garážích ve Vilové ulici. Zeleno-bílo-žlutě zbarveným strojům byla přidělena ev. č. 734 – 741, která navazují na předchozí dodané autobusy. Na linkách se jako první objevily na přelomu roku mezi svátky autobusy ev. č. 735 a 736, a to konkrétně ve středu 28. 12. 2022. O den později vyjel také vůz ev. č. 737, na nějž 30. navázala „eneska“ ev. č. 739 a 740. Zbylé vozy do ulic poprvé vyjely na Nový rok.
Ještě před uvedením nových autobusů do provozu uzavřel k 15. 12. 2022 DPMLJ s libchavským výrobcem dodatek o navýšení rozsahu původní smlouvy o dva vozy. Důvodem má být „provozní potřeba zakoupit další dva autobusy tak, aby byl plnohodnotně zajištěn provoz na linkách městské hromadné dopravy v Liberci.“ Příslušná kupní smlouva poté byla uzavřena 25. ledna 2023. Další dva autobusy vyjdou Dopravní podnik na 10,3 milionu (5,15 mil. Kč za vůz), což odpovídá 10 % hodnoty původní zakázky na 20 vozidel (tj. desetinásobný počet). Cena za jeden vůz zůstala tedy shodná, což dělá obchod výhodným především pro DPMLJ, jenž by v současné situaci těžko vysoutěžil standardní autobusy levněji. Dodání doobjednaných vozidel SOR NS 12 má proběhnout nejpozději do 30. 6. 2023, přičemž další podmínky zůstávají shodné s původními ustanoveními rámcové smlouvy.
Letos v létě se tedy bude po severočeském Liberci prohánět už 22 autobusů s designem z pera doc. Ing. arch. Patrika Kotase, jenž dříve zanechal ve městě svůj otisk ve tvaru tramvajové vozovny nebo dopravního terminálu Fügnerova. Autobusy SOR NS 12 z libereckých ulic postupně vytlačují původní vozy SOR BN 12 a TEDOM C12 G, stejně tak jako ojetá Citara O 530 od Mercedesu-Benz. Z částečně nízkopodlažních „hrbáčů“ zůstávají v provozu vůz ev. č. 337, což je stroj, který má být letos převeden do podnikové autoškoly, kde doplní bývalého souputníka ev. č. 221 (ex-336), a SOR BN 12 ev. č. 347, jenž by měl být během nadcházejících týdnů vyřazen. Třebíčské barvy v Liberci poté nadále hájí autobusy TEDOM ev. č. 520 a 523. Jelikož se ale počty provozních vozidel těchto typů mění rychleji než ceny pohonných hmot, je možné považovat tyto informace za aktuální jen po omezenou dobu od vydání textu.