K významné události se schyluje tuto neděli 18. července. Bez jednoho měsíce a jednoho týdne po 124 letech pravidelného provozu bude ukončen provoz úzkorozchodných tramvají v Liberci, které zde poprvé vyjely s cestujícími 25. srpna 1897. Z pohledu České republiky je tento údaj ještě pozoruhodnější, neboť se tak stane bez jednoho týdne přesně po 126 letech provozu tramvají na metrovém rozchodu. Ty první zahájily veřejný provoz v Teplicích dne 25. července 1895.
Liberec si svou úzkorozchodnou elektrickou dráhu v 60. letech jako jediné město v ČR uhájil, i když zejména v 80. letech stála na okraji zájmu. Kritický stav sítě i zázemí byl jedním z důvodu přestavby celé sítě z 1 000 na 1 435 mm zahájené v srpnu 1990 na městské trati ve směru od Lidových sadů do Horního Hanychova. Přestavba této trati byla dokončena v červenci 2005. Po krátké pauze se v roce 2008 přistoupilo k zahájení rekonstrukce spojené se změnou rozchodu i meziměstské trati do Jablonce nad Nisou, pokud nebudeme počítat krátké úseky na Nové Rudě z roku 2000 a ve Vratislavicích a Proseči nad Nisou z roku 2006.
Zrekonstruovaný úsek Liberec – Vratislavice nad Nisou připravený v celé délce na rozchod 1 435 mm byl slavnostně otevřen 15. dubna 2015, úsek Vratislavice – Jablonec nad Nisou, kde byla rekonstruována trať mezi měnírnou v Zeleném údolí a Brandlem, 15. července téhož roku. Od roku 2017 bylo několikrát předběžně avizováno zahájení přerozchodování meziměstské trati na 1435 mm, vždy však z různých důvodů odsouvané. Teprve letos došlo k definitivnímu stanovení termínu zahájení prací, a to na polovinu července.
V sobotu 17. července budou naposledy v pravidelném provozu tramvajové linky 5 a 11 na rozchodu 1 000 mm, které doplní muzejní linka č. 4 se soupravou 6MT č. 117 + VV č. 44 a vozem T3M č. 8106. V neděli 18. července již bude zavedena náhradní autobusová doprava linkami X5 a X11. Na tento den zároveň připadne slavností (či smuteční, jak kdo chce) rozloučení s pravidelným provozem na rozchodu 1000 mm. V čase od 11:15 do 18:38 bude na trati v intervalu 15 minut jezdit sedm vlaků se záměrně prodlouženou jízdní dobou a častějším křižováním. Představí se zde vůz GTM4 č. 78 „Bovera“, který ještě předtím doveze do Jablonce trolejovou věžku č. 105, jež bude na zdejší konečné tramvaje sloužit jako prodejní stánek, souprava 6MT č. 117 s vlekem č. 44, Gotha T2-62 č. 145, T2R č. 17, T3M č. 8106, souprava T3m a souprava T3R.PLF+T3R.PV. Osmá, záložní souprava bude k vidění na smyčce ve Vratislavicích nad Nisou. Po dojetí posledního spoje do Jablonce v 18:38 se toto město s úzkorozchodnými tramvajemi rozloučí a v 19:00 se všechny zde soustředěné vozy a soupravy vydají na poslední cestu zpět do Liberce, přičemž se v 19:30 zastaví ve Vratislavicích nad Nisou před zdejším kostelem Nejsvětější Trojice. Do Liberce na Fügnerovu ulici dorazí konvoj ve 20:00, čímž se provoz na poslední úzkorozchodné trati u nás definitivně uzavře.
Zahájení provozu do Vratislavic nad Nisou na rozchodu 1435 mm se předpokládá nejpozději 19. listopadu tohoto roku, na zbylém úseku do Jablonce nad Nisou 15. prosince 2022. Pro provoz historických úzkorozchodných vozů bude nadále v Liberci sloužit kolejová splítka v úseku vozovna – Rybníček – Fügnerova – Lidové sady.
Jízdní řád linky 11 na neděli 18. 07. 2021 ve formátu PDF ke stažení