Menu

Liberec se po dvou letech dočkal provozu svých vlastních autobusů

Vozový park liberecké autobusové dopravy patří rozhodně k těm zajímavějším u nás. Na snímku vidíme znovuvzkříšený Tedom C12 G č. 524 u zastávky Globus dne 24. dubna 2021. (foto: Zdeněk Mazánek)
Vozový park liberecké autobusové dopravy patří rozhodně k těm zajímavějším u nás. Na snímku vidíme znovuvzkříšený Tedom C12 G č. 524 u zastávky Globus dne 24. dubna 2021. (foto: Zdeněk Mazánek)
Stáhnout PDF
Autobusy
14. 05. 2021 19:10
Zdeněk Mazánek
2 minuty čtení

Po dvou letech dohadů a tahanic kolem šesti autobusů Tedom z roku 2011 může Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou tyto autobusy nově nasazovat do provozu na linkách MHD v Liberci.

O co šlo? Na konci roku 2011 pořídil DPMLJ šest autobusů Tedom C12 G za přispění dotace ve výši 9,7 miliónů Kč, která měla podpořit kvalitu cestování v Jablonci nad Nisou a okolí. Autobusům byla interně přiřazena evidenční čísla 522 až 527, ovšem byly okamžitě pronajaty firmě BusLine pro provoz v Jablonci nad Nisou, kde většinu výkonů místní MHD tato firma pro DPMLJ v rámci diskutabilní desetileté smlouvy zajišťovala. Autobusy proto byly dodány v bílém nátěru a byla jim přiřazena jablonecká evidenční čísla 67 až 72 ve stejném pořadí. Do provozu byly nasazeny v dubnu 2012.

Tedom C12 G č. 69 (DPMLJ ev. č. 524) v zastávce Pražská v Jablonci nad Nisou dne 17. března 2018.(foto: Zdeněk Mazánek)

Výměna vedení společného Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou v březnu 2018 a odmítnutí požadavku firmy BusLine na proplacení tří faktur se svévolně navýšenými zálohovými platbami za dopravní výkon a vyplacení přiměřeného zisku byly příčinou k vypovězení smlouvy o dopravní obslužnosti ze strany BusLine dne 26. července 2018. Společný provoz v Jablonci i Liberci skončil po uplynutí šestiměsíční výpovědní lhůty k 25. lednu 2019, tedy necelý rok před koncem desetileté smlouvy. Zatímco část vozového parku BusLine se přesunula z Liberce do Jablonce (šlo zejména o vozy SOR BN 12 a Citelisy 12M) a další část byla odstavena, případně později našla využití jinde, k DPMLJ se z Jablonce nad Nisou vrátilo šest Tedomů C12 G.

Odstavené autobusy Tedom C12 G ev. č. 525, 523 a 526 v tramvajové vozovně v Libereci dne 29. února 2020. (foto: Zdeněk Mazánek)

Všech šest autobusů dostalo v první polovině roku 2019 nový lak v barvách DPMLJ, tedy v kombinaci bílé, žluté a zelené. Podmínka jejich provozu na Jablonecku, na které výbor Regionální rady Severovýchod tak urputně i nadále trval, však jejich nasazení na linky MHD v Liberci znemožňovala a v tomto směru se nic nezměnilo ani po prosinci 2019, kdy by jejich provoz v Jablonci tak jako tak skončil z důvodu konce původní smlouvy mezi DPMLJ a BusLine. Autobusy byly i nadále odstaveny v areálu tramvajové vozovny, kde zbytečně zabíraly prostor pro čtyři tramvaje. Opakované snahy Dopravního podniku změnit partnery projektu a podmínky udržitelnosti výbor Regionální rady Severovýchod neustále zamítal a nadále prováděl občasné kontroly stavu vozidel, zda fyzicky existují a zda nejsou nedovoleně v provozu. Dopravnímu podniku nakonec nezbylo nic jiného než vrátit část dotace, aby se svých vlastních autobusů domohl. Nešlo přitom o zcela zanedbatelnou sumu. Celková částka 9,7 miliónů Kč byla snížena na 4,5 miliónů Kč.

Setkání provozně nejnovějšího Tedomu C12 G ev. č. 524 z roku 2011 s nejnovějším autobusem SOR NS 12 ev. č. 733 z roku 2021 ve Fügnerově ulici dne 24. dubna 2021. (foto: Zdeněk Mazánek)

Původní předpoklad počítal s tím, že do provozu budou nasazeny tři až čtyři autobusy, nakonec by měly vyjet na linky MHD všechny. První opustil vozovnu tramvají ještě na konci roku 2020 vůz číslo 522, počátkem tohoto roku následovaly vozy ev. č. 523 a 524 a v dubnu ev. č. 527. Vozy číslo 525 a 526 se dosud nacházejí v tramvajové vozovně. Jako první a zatím jediný z výše uvedených vyjel do provozu s cestujícími v pátek 23. dubna 2021 vůz ev. č. 524, který v Jablonci nesl číslo 69.

Z původních libereckých Tedomů jich je v současnosti v provozu již jen pět, a to vozy číslo 513 z roku 2008 a 517, 519, 520 a 521 z roku 2010. Jejich konec může z důvodu větší technické závady či nehody přijít kdykoliv. V závěru loňského roku byly vyřazeny a zlikvidovány Tedomy C12 G č. 508, 509, 510, 511, 515 a 516 z let 2008 a 2009 i poslední Tedom 123 G (s designem italské společnosti Mauri) ev. č. 506 z roku 2006.

Poslední Jízda Tedomu C12 G ev. č. 515 do Kovošrotu v Liberci-Ostašově dne 11. prosince 2020. (foto: Zdeněk Mazánek)

Podobné články