Menu

Lipsko darovalo na Ukrajinu 26 tramvají Tatra T4D

Tramvaje Tatra T4D-M1 jsou v Lipsku stále využívány v denním provozu, a to ve spojení s nízkopodlažními vlečnými vozy NB4. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaje Tatra T4D-M1 jsou v Lipsku stále využívány v denním provozu, a to ve spojení s nízkopodlažními vlečnými vozy NB4. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
12. 05. 2024 19:19
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Největší saské město pokračuje v poskytování pomoci ukrajinskému městu Dnipro. Postupně od 24. 4. 2024 přijíždí do Lipska silniční trajlery polsko-ukrajinské společnosti, jež nakládají vyřazené tramvaje Tatra T4D (resp. po dřívější modernizaci přesněji Tatra T4D-M1), které by měly dopomoci vylepšit stav vozového parku tramvají v jednom z největších ukrajinských měst.

Dnipro (dříve známé jako Dněpropetrovsk) má dnes svou tramvajovou flotilu složenou takřka výhradě z tramvají československé provenience, které se do města povětšinou dostaly jako ojeté z východoněmeckých provozů. Nákup ojetin odstartovalo v roce 2003 pořízení vozů ze Schwerinu, v roce 2011 zásobily město ex-drážďanské a ex-magdeburské „té čtyřky“ a „bé čtyčky“ a v roce 2013 se přidaly i modernizované tramvaje T6A2M z Berlína.

Lipsko se s Dniprem dohodlo poprvé na spolupráci v roce 2019, přičemž první dodávky se odehrály ještě v režimu standardního prodeje nepotřebného majetku. Po rozpoutání druhé fáze dobývání ukrajinského území ze strany Ruské federace před dvěma lety bylo rozhodnuto, že další tramvaje již zamíří do města na stejnojmenné řece zdarma v rámci hospodářské pomoci.

Celkem Dnipro pořídilo v letech 2019–2021 třiašedesát vozů T4-DM1 a jeden vůz odpovídající verzi T4-DM2, ne všechny ale byly dosud zařazeny do provozu s pasažéry (u poslední dodávky z roku 2021 se to prozatím podařilo jen u 10 z 19 převezených tramvají), přesto se k nim nyní přidává postupně 26 dalších „té čtyřek“, které již Lipsko nepotřebuje.

Z 597 tramvají Tatra T4D, které Lipsko v minulosti zakoupilo (s touto flotilou bylo vůbec největším provozovatelem vozů T4D v Německé demokratické republice), jich dnes pro provoz využívá nadále denně 14, v provozním stavu je pak celkově 30 vozů. Vyřazení posledních tramvají ČKD Tatra je v současné době plánováno na léta 2027/2028.

Podobné články