Menu

Lodž vypsala soutěž na dalších 30 nových tramvají

Lodž si pořídila od Modertransu celkem 30 tramvají, které byly všechny dodány v průběhu loňského roku. (foto: město Lodž)
Lodž si pořídila od Modertransu celkem 30 tramvají, které byly všechny dodány v průběhu loňského roku. (foto: město Lodž)
Stáhnout PDF
Tramvaje
04. 05. 2024 18:22
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik v polské Lodži (MPK-Łódź) vypsal výběrové řízení na dodávku 15 nových nízkopodlažních vozů s možností využití opce na dalších 15 vozů. Na dodávku první série tramvají je stanoven šibeniční a pro většinu výrobců patrně nereálný termín v délce pouhých 18 měsíců.

Do tendru se mohou hlásit uchazeči z celého světa, avšak minimálně 50 % hodnoty vozidla musí vždy činit dodávky z EU. Poptávány jsou jednosměrné tramvaje s alespoň 80% podílem nízké podlahy o délce 28–33 m, přičemž vyžadovány jsou pětičlánkové vozy o šířce 2,4 m, jež pojmou alespoň 200 cestujících (z toho 60 sedících). Nízkopodlažní prostor musí být po celé délce vozidla od prvních až po poslední dveře, vyvýšené oddíly jsou tedy připuštěny pouze na samotných krajích vozidla a šířka uličky nesmí být nikde ve vozidle užší než 600 mm. Výměna cestujících má být zajištěna skrze pětici dvoukřídlých dveří o šířce 1 300 mm, přičemž ručně výklopná plošina pro vozíčkáře se má nacházet u prvních dveří. Pětičlánkový vůz má být usazen na čtveřici podvozků, z nichž první a poslední mají být hnací, zbylé dva běžné. Krajní podvozky pak musí být plně otočné, u všech je pak požadováno užití klasického dvojkolí.

Technická specifikace v podstatě kopíruje technické řešení použité na poslední dodávce tramvají Moderus Gamma z produkce Modertransu. (foto: město Lodž)

Tramvaje budou pochopitelně klimatizované, okna mají mít posuvnou vrchní část. Kromě obligátního prostoru pro invalidní vozík/dětský kočárek je vyžadován i prostor na jízdní kola v zadním článku (u předposledních či posledních dveří). Bicykly musí být možné přepravovat ve vodorovné pozici (tedy bez zavěšování na háky), avšak prostor zároveň musí umožnit jejich fixaci. U prvních pěti vozidel se předpokládá uzpůsobení pro potřeby autoškoly (s odnímatelnou sedačkou instruktora a s možností zapojení instruktorského pultu).  

Zájemci o účast mohou nabídky podávat do 29. 5. 2024. Hodnoticími kritérii jsou cena (80 %), technické a provozní parametry včetně záruk (10 %) a vybraná technická řešení (10 %). Technická specifikace odráží řešení, které do města dodával poznaňský Modetrans v loňském roce. Celkem Lodž odebrala do prosince 2023 třicet vozů typu Moderus Gamma LF 06 AC, s nimiž je podle svých slov dopravce velice spokojen. Neznamená to však, že by nyní vypsal výběrové řízení na míru pouze tomuto uchazeči, protože obdobné řešení nabízí i druhý významný polský výrobce (PESA) či český producent tramvají. Na druhé straně Modertrans zvládl naposledy dodal tramvaje s naprosto bezkonkurenční cenovkou, když za jeden vůz požadoval pouhých cca 38 mil. Kč (bez DPH), což je cena, za kterou například Olomouc kupuje v soutěžích s jediným účastníkem sólo tramvaje EVO1 od Pragoimexu o délce cca 16,6 m.  

Podobné články