Společnost Lutan, která působí v systému Pražské integrované dopravy od dubna 2020, si v tomto týdnu připsala další tuzemskou autobusovou premiéru – a už podruhé se lvem ve znaku. Před dvěma lety dopravce do českého provozu jako vůbec první vyslal MAN Lion’s Intercity LE 12, na který v pondělí 10. února 2025 navázal vůz v třínápravovém provedení vyráběném teprve od loňska. Lutan očekává autobusy Lion’s Intercity LE 14 celkem čtyři, přičemž je bude pod ev. č. 1861–1864 vypravovat především na linky 315 a 345 z Černého Mostu do Mladé Boleslavi, Mnichova Hradiště a Liberce.
Dopravce vlastněný Lukášem Tanečkem (odtud název Lutan vzniklý kombinací prvních písmen jména a příjmení) pojal výběrová řízení Prahy a Středočeského kraje na desetiletý provoz příměstských autobusů od 1. prosince 2024 aktivně a přihlásil se celkem do osmi soutěžených oblastí z celkového počtu 35. Ve dvou případech tak učinil ve spolupráci se subjektem HUSTÁK CZ, z toho jednou ještě společně s LinkBusem, jinde zase využil pro splnění technické kvalifikace spočívající v minimálním objemu ujetých kilometrů v linkové dopravě poddodavatele.
Lutan podal nabídky konkrétně v oblastech A5 – Mnichovohradišťsko, A8 – Hořovicko, C4 – Čáslavsko, C7 – Rožmitálsko, C8 – Neveklovsko, C9 – Českobrodsko, D3 – Vlašimsko a konečně D8 – Kolínsko. Uspěl přitom v jediné z nich – hned na prvním zmíněném Mnichovohradišťsku, kde mu ke splnění technické kvalifikace dopomohl podle písemné zprávy zadavatele z 92,5 % dopravce ABOUT ME. Tato společnost se zároveň písemně zavázala poskytnout v rámci zakázky plnění minimálně ve výši tohoto podílu, což ale bylo v rozporu s podmínkami zadávacího řízení, které připustilo maximální podíl plnění poddodavatelem ve výši 30 %. Lutan byl proto hodnoticí komisí požádán o upravený seznam významných služeb prokazující jeho podíl na kvalifikaci nejméně ve výši 70 %, který ovšem nedoložil, na základě čehož byl ze soutěže vyloučen. Dopravce každopádně zcela s prázdnou neodešel, jelikož mu byl napřímo zadán provoz v oblasti P61 zahrnující jeho původní linky 431, 442, 714, 736 a 997.
Vítězství v oblasti A5 – Mnichovohradišťsko si nakonec odnesla Okresní autobusová doprava Kolín, s níž zadavatelé uzavřeli smlouvu 10. 7. 2023. Ta se s Lutanem dohodla na subdodávce, jejíž rozsah od zahájení provozu v prosinci 2024 činí šest pořadí jezdících především na linkách 315 (Praha – Mladá Boleslav – Mnichovo Hradiště) a 345 (Praha – Mladá Boleslav – Liberec). V pracovní dny jeden autobus přejíždí na linky č. 699 a 767, zatímco o víkendu se k lince 345 přidává jeden obrat na 425 z Černého Mostu do Pece pod Sněžkou a zpět. Pro úplnost dodejme, že jedno pořadí Lutan zajišťuje také pro dopravce Kokořínský SOK.

Scania Citywide LE 15M ev. č. 1865 se jako první z velkokapacitních autobusů Lutana podívala také na víkendové kolo linky 425 do Pece pod Sněžkou, kam by měly Sd+ vozy začít s příchodem autobusů MAN jezdit standardně. (foto: Matěj Stach)
Provozem subdodávek na Mnichovohradišťsku došlo k rozkročení Lutana do další délkové kategorie Standard+ zahrnující autobusy dlouhé od 14,01 do 17,00 m s minimálně 50 místy na sezení (v příměstském provedení). Dopravce musí takové autobusy během pracovní dní nasazovat celkem na pět pořadí, která je možné obsloužit čtyřmi vozidly. Vzhledem k dílčímu zpoždění dodávky vozů MAN Lion’s Intercity LE 14 provoz Lutan zahájil s flotilou Solarisů Urbino 15 LE III. generace pronajatou od původního dopravce ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY (ev. č. 9840, 9845, 9852 a 9899) a jedním Crosswayem LE LINE 14,5M od OAD Kolín (ev. č. 8667), které dále doplnil vlastní přebarvený Solaris Urbino 15 LE ev. č. 1860 a Scania Citywide LE 15M ev. č. 1865 přechodně pronajatá od původního dopravce Kateřina Kulhánková – EXPRESCAR.
Teď už je opravdu čas na autobusy MAN Lion’s Intercity LE 14. Připomeňme, že ačkoliv došlo k oznámení příchodu této délkové varianty s premiérou celého modelu v září 2021, bylo zahájení produkce nejdelšího provedení Intercity LE dlouhodobě plánováno až na loňský rok 2024. Fyzické představení třínápravového vozu proběhlo na veletrhu Busworld 2023 v Bruselu, kdy zároveň došlo k potvrzení původní informace o tom, že bude produkce tohoto provedení zahájena až s novou elektronickou platformou, digitálním kokpitem řidiče a implementovanými systémy ADAS, jinak povinnými od 1. července 2024. MAN Truck & Bus ovšem při zavádění nové IT platformy narazil na problémy, které se měly týkat např. kybernetické bezpečnosti nebo hlídání mrtvého úhlu, což vedlo k prodloužení dodacích dob nových vozidel. Nutno dodat, že výrobce se k problémům staví čelem a tak např. v Uherském Hradišti novému dopravci ZDS Psota zprostředkovává pronájem starších autobusů značky SOR.

Pohled do salonu vozu odzadu. Interiér řady Lion’s Intercity LE je oproti městským vozům více strohý a chybí mu např. nepřímé osvětlení. (foto: Matěj Stach)
Autobusy MAN Lion’s Intercity LE 14 dosahují délky 14 461 mm, výška (3 469 mm) a šířka (2 550 mm) jsou poté shodné s ostatními provedeními. Lutan si své vozy objednal v provedení se slabším motorem MAN D 1556 LOH17 o výkonu 243 kW v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF 6 AP 1420 EcoLife 2. Určitou zajímavostí je s ohledem na dálniční charakter linek č. 315 a 345 omezení jejich nejvyšší rychlosti na 90 km/h. První dveře jsou jednokřídlé a výklopné ven, zatímco druhé jsou dvoukřídlé a řešené jako dovnitř otočné.
Zatímco řidiči se mohou těšit na sedadlo ISRI ProActive 2 s vyhříváním i chlazením, na cestující čeká 57 sedadel Intercity Basic vybavených nadstandardně bezpečnostními pásy. Celková obsaditelnost poté činí 108 osob včetně řidiče. Ve vozech je použita klimatizace Valeo REVO o chladicím výkonu 32 kW. Za zmínku stojí ještě optický informační systém z dílny BUSE, který řídí pokladna od Mikroelektroniky.

Všechna sedadla pro cestující jsou vybavena bezpečnostními pásy, což u jiných dopravců působících na dálničních linkách bohužel stále není standardem. (foto: Matěj Stach)
První třínápravový MAN pro Lutana do České republiky dorazil ve druhé polovině ledna 2025. Po přihlášení do provozu vyjel vůz ev. č. 1861 ještě bez polepů Pražské integrované dopravy v pondělí 10. února, a to na to pořadí 315/4 obsluhující výhradně linku 315. Stroj s číslem 1862 by jej měl následovat 17. 2., zbývající dvojice vozů má poté navázat v nejbližších týdnech. Na závěr zmiňme, že kromě těchto autobusů očekává Lutan také elektrobusy MAN Lion’s City 10E, s nimiž má od 1. dubna vyjet na linku 801 v Kutné Hoře.