Menu

Lvíčci se chystají do Krasnojarsku, město plánuje obnovit stavbu metra

Lvíček pro Krasnojarsk. (foto: Администрация города Красноярска)
Lvíček pro Krasnojarsk. (foto: Администрация города Красноярска)
Stáhnout PDF
Metro Tramvaje
24. 10. 2021 19:24
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Sibiřský Krasnojarsk se již brzy dočká příchodu 19 nových Lvíčků. První čtyři byli tento týden připravováni na dalekou cestu z Petrohradu do Krasnojarsku, kam by měli dorazit zřejmě ještě před listopadem. Další tramvaje mají dorazit v listopadu a na počátku prosince. Aktuální fotografie přinesla dne 21. října 2021 krasnojarská radnice. K 19 novým tramvajím má přibýt dalších 6, které ale ještě nebyly vysoutěženy. Zajímavostí je, že na interiéru těchto Lvíčků se podíleli designéři ze známého italského studia Italdesign. 

Tramvaj v Petrohradě. Jistě není bez zajímavosti fakt, že se nehotoví Lvíčci pro Krasnojarsk za účelem přetahů pohybují po závodním areálu s pomocí baterií, které mají namontovány pro potřeby nouzového pohonu.

Milionové město po hubených letech investic do veřejné dopravy momentálně pumpuje s pomocí federální kasy peníze nejen do obnovy tramvají, které byly dlouhodobě zanedbávány, ale taktéž do obnovy trolejbusů, jejichž působiště by přitom rádo rozšířilo. Před koncem roku má mít město zároveň dořešenu konečnou podobu aktualizovaného projektu na dostavbu krasnojarského metra, jež se nepodařilo od října roku 1995, kdy začalo být stavěno, dosud dokončit. Respektive se nepodařila vybudovat první z celkem původně tří plánových linek. Od roku 2009 stavba dosud stála a naději na opětovný rozjezd dostala poté, co se za metro pro Krasnojarsk přimluvil sám prezident Putin v roce 2018. V letošním roce už proběhly některé sondáže zakonzervovaných stavenišť.  

Na interiéru Lvíčku pro Krasnojarsk se podíleli i Italové. Jak, to prozrazeno nebylo.

Tradičním problémem jsou však peníze. Od roku 2019 aktualizoval staré plány koncern KrasnojarskTISIZ, a to za cenu zhruba 300 mil. Kč. V říjnu 2020 projektování dokončil s tím, že dostavba první linky metra vyjde na zhruba 128 mld. RUB, což je nyní asi 40 mld. Kč. To však Moskva zatrhla s tím, že se musí šetřit, a projekt by měl zlevnit aspoň o třetinu.

Kabina.

Promptně se tedy začalo řešit, kde šetřit, a tak se projektování opět rozběhlo, respektive se začala řešit optimalizace toho, s čím KrasnojarskTISIZ přišel. Takto se tedy už poněkolikáté odsunul plánovaný restart prací. Nyní se odhaduje, že bude konečná podoba aktualizovaného projektu známa na konci tohoto roku, jak už bylo uvedeno výše, a stavět se začne příští rok na podzim s tím, že dokončení by se mohlo odehrát do roku 2025. Dle radních města i guvernéra Krasnojarského kraje budou finance zajištěny, momentálně se má na tom intenzivně pracovat. 

Projekt podle KrasnojarskTISIZ. Modře: druhý, povrchový úsek. (zdroj: sibdom.ru)

 

Podle posledních informací dojde za účelem úspor k několika změnám: z původně zamýšlené průměrné hloubky tunelu 60 m pod úrovní terénu se slevilo na průměrných zhruba 25 m a část metra by měla být povrchová. Zatím se ovšem neskartovala možnost bezpilotního provozu vlakových souprav. V první etapě by měl být dokončen podzemní úsek o délce 9,76 km se šesti stanicemi, další úsek o délce 2,89 km se třemi stanicemi na východě města už má být povrchový. Celková délka první linky metra má tedy být 12,65 km. Dosud však bylo vykotláno pod ulicemi Krasnojarsku jen něco okolí tří kilometrů. Projekt ovšem naráží z některých stran na kritiku, která jej neshledává jako potřebný, zejména v situaci, kdy metro nespojí pravý a levý břeh Jeniseje (to měly zajistit další dvě linky, které se zřejmě nikdy nevybudují). Dodejme, že údržba a ostraha zakonzervované stavby má Krasnojarsk stát v přepočtu okolo 30 mil. Kč ročně. 

Pokud se metro dostaví, bude se jednat v pořadí o osmou podzemní dráhu na území Ruské federace a druhou na Sibiři, po Novosibirsku. 

Podobné články