Menu

Lvíčci už jsou v Uljanovsku

Na včerejší prezentaci Lvíčků. (foto: Semjon)
Na včerejší prezentaci Lvíčků. (foto: Semjon)
Stáhnout PDF
Tramvaje Trolejbusy
07. 09. 2020 21:41
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Podezřele vypadající tendr na leasing nových tramvají včetně příslušného servisu se dočkal podezřele rychlé dodávky. Do ruského Uljanovsku dorazily minulý týden, přesně 1. září 2020, první tři z celkem 29 tramvají, které byly předmětem tohoto tendru. Ten byl vypsán teprve na konci července 2020 (byť opakovaně a po úpravách) a vyhodnocen až ve druhé polovině srpna (viz zde). Včera se uskutečnila v místní vozovně slavnostní prezentace nových tramvají. 

Vozy mají barevné schéma, které není pro Uljanovsk typické. Prý je tomu tak proto, že se barvy líbily gubernátorovi Uljanovské oblasti, která tendr na vozy vypisovala. Jistě stojí také za zmínku, že původní zelené čalounění bylo jen pár dnů před odjezdem do Uljanovsku změněno na modré. (foto: Semjon)

Nové vozy typu 71-911 EM s poněkud roztomilým označením „Lvíček“ dodává společnost PK „Transportnyje Sistěmy“. Právě Lvíčci byly už od počátku jasnou preferencí Uljanovské oblasti, města Uljanovsk i místního DP. Oficiálně ale tendr vyhrála státní Gosudarstvennaja transportanaja lizingovaja kompanija, se kterou byl v Benátkách severu podepsán kontrakt 22. srpna 2020, kdy se první nové vozy už dokončovaly. Uljanovsk pak necelé dva týdny po podpisu smlouvy dostal na míru první vyrobené tramvaje, které ještě stihly urazit dalekou pouť z Petrohradu. Jedná se tedy o vskutku netradičně rychlé tempo výroby, a tedy i jednu z dalších velkých zakázek v oblasti MHD, která byla v Rusku v poslední době vypsána na míru konkrétnímu dodavateli. 

Takovýto interiér vozidel je pro většinu ruských dopravních podniků chimérou. (foto: Semjon)

Po Ulan-Ude a Permu se každopádně Uljanovsk stává třetím ruským provozem, který se může Lvíčky pyšnit. Jelikož se v segmentu sólo tramvajových vozidel jedná o špičku ruské produkce, není divu, že příchod nových vozů oslavilo město slavnostní vodní branou, na kterou jsou spíše zvyklá letadla nově zavedených leteckých linek. 

Ideální místo na družné rozhovory, až by se chtělo říci, že už chybí jen šálek kávy… (foto: Semjon).

Dodejme, že další vozy už do Uljanovsku přibývají (nyní jich je pět poté, co 5. 9. přibyly další dva vozy) a do konce září 2020 jich má být dodáno celkem 13. Do konce listopadu se očekává dalších 10 vozů a posledních devět Lvíčků přijde do 28. prosince 2020. Uljanovsk, jak jsme už uváděli, zápolí s bídnou tramvajovou infrastrukturou, kterou se snaží pomalu rekonstruovat. Lvíčci by měli zamířit nejprve na linku 22, po které se ročně přepraví okolo 30 % všech cestujících místního tramvajového systému (viz plánek zde), a pak i na linku 4, přičemž obě se táhnou v severojižním směru a po své cestě obsluhují i centrum Leninova rodiště. Kromě toho by se měly tramvaje podívat i na linku 6. V tomto létě se podařilo městu v trase linky 22 dokončit opravy 4 km kolejí a do konce roku by se mělo stihnout ve městě ještě 500 m, loni se pro změnu podařilo opravit část trasy linky 4. 

Ještě jedna fotka ze včerejška. Příští rok má přijít na leasing ještě 41 nových tramvají, tak jak se původně plánovalo. (foto: Semjon)

Trolejbusy přes Volhu

Město zároveň potvrdilo, že vyšle v dohledné době přes řeku Volha z levobřežní části města do té pravobřežní trolejbusy. Zatímco tramvaje jsou situovány na pravém břehu Volhy, kde je i centrum města, trolejbusy jezdí pouze na levém. Trolejbusy by měly jezdit po téměř 6 km dlouhém Prezidentském mostě, který začal být stavěn v roce 1986 a byl zprovozňován od roku 2009. Momentálně je ještě nutné dodělat na levém břehu rozvětvení cest a teprve poté bude možné trolejbusy zavést. Kromě toho ale bude také nutné nakoupit vhodná vozidla, protože troleje na mostě nebudou. Ke slovu se tedy dostanou parciální trolejbusy. 

Poděkování za spolupráci: Semjon (všechny fotografie autora publikovány s jeho výslovným souhlasem a nesmějí být dále reprodukovány)

Podobné články