Menu

Lvíčci začali jezdit v Novotroicku a Kursku, další se chystají do Saratova a Volgogradu

Lvíček pro Saratov na snímku z března 2024. (foto: PK Transportnyje Sistěmy)
Lvíček pro Saratov na snímku z března 2024. (foto: PK Transportnyje Sistěmy)
Stáhnout PDF
Tramvaje
10. 03. 2024 14:24
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Ruský Novotroick, ležící nedaleko kazašských hranic, se tento týden dočkal velké slávy. Prvních 5 ze 13 objednaných tramvají 71-911EM zvaných „Lvíček“ totiž začalo tento týden jezdit v provozu s tamními cestujícími.

Ze slavnostního zahájení provozu Lvíčků v Novotroicku. (foto: PK Transportnyje Sistěmy)

Historie tramvajové dopravy se začala v Novotroicku psát v 50. letech 20. století, kdy byly pro město vyprojektovány první tratě. Dne 5. listopadu 1956 se místní lidé mohli tramvají svézt poprvé. Síť se poté nepatrně rozrůstala, spolu s tím jak rostlo město, a dnes po ní už více než dekádu jezdí stabilně pět linek (viz plánek). Vozový park procházel větší obnovou od konce 70. do konce 80. let a menší obnovou pak v 90. letech. V tomto století se podařilo pořídit jen tři vozy typu 71-619KT a pak několik ojetin z Moskvy, všechny tyto vozy jsou už ale mimo provoz, a tak funkčnost provozu nadále zajišťují vozidla stará čtvrtstoletí a více. Nicméně jejich počet setrvale klesá a dnes je v parku sotva 20 tramvají. Pokles tramvají víceméně koresponduje se setrvale klesajícím počtem obyvatel Novotroicku, kterých bylo na počátku 90. let okolo 110 tisíc a nyní jich je sotva 75 tisíc.

Interiér Lvíčku pro Novotroick. (foto: PK Transportnyje Sistěmy)

Dlouhou dobu se nepodařilo negativní situaci v novotroickém tramvajovém parku zvrátit, teprve loni byl vybrán dodavatel 13 nových tramvají, kterým je společnost PK Transportnyje Sistěmy. První vozidlo přišlo do města v listopadu 2023 a dalších 9 do počátku března 2024. Zbývá tedy dodat ještě 3 tramvaje. Provoz s cestujícími byl slavnostně zahájen 5. března 2024. 

Už o pár dní dříve, 1. března, začali jezdit Lvíčci v Kursku. Ten si jich pořídil celkem 8. První vůz do města přišel už v březnu 2023, zbývající ale až na konci roku 2023. Vypuštění Lvíčků do provozu by šlo teoreticky rychleji, ale město čekalo na dokončení rekonstrukce jedné z místních tratí, po které jezdí linka č. 1, jež byla od loňského léta nahrazena autobusy, a také chtělo, aby vyjeli Lvíčci současně. Kursk by měl ještě letos získat dalších 14 tramvají téhož typu. 

Lvíčci dobyli Kursk. (foto: PK Transportnyje Sistěmy)

Jeden Lvíček i pro Saratov, 50 pro Volgograd

Momentálně probíhá i výroba jednoho Lvíčka pro Saratov. Ten si nedávno objednal celkem 6 nových tramvají, z toho pět dvoučlánkových typu Bogatyr‘-M a jednu právě typu 71-911EM. Po dodání této tramvaje bude mít Lvíčky už 12. město v Ruské federaci. K Saratovu se přidá tento rok Volgograd, pro který se už vyrábí 50 Lvíčků a 12 obousměrných tramvají typu 71–932 „Něvskij“.  

První Bogatyr-M pro Saratov došel do města 29. února 2024. Na snímku vidíme jeho vykládku. Dva Bogatyry-M letos získalo i město Ulan-Ude, které už provozuje 15 Lvíčků. (foto: Transportnyje Sistěmy)

Počet měst se Lvíčky by mohl být větší, nicméně v Jaroslavli došlo ke změně a místo Lvíčků budou dodávány tramvaje od UKVZ typu 71-628-02, kterých má v rámci modernizace tamního tramvajového provozu dojít celkem 47. Občané Jaroslavli se tak mohli jen pár letních týdnů kochat jedním prezentačním vozidlem výrobce, který si jej poté odvezl. Důvodem, proč bylo objednáno jiné vozidlo, měla být kapacitní vytíženost moskevské firmy na další roky. 

Vzhledem k tomu, že ruská vláda naplánovala na léta 2023 až 2025 příchod více než 600 nových tramvají do celkem 10 ruských regionů (tj. mimo Moskvu), se dá očekávat, že se Lvíčci uchytí i v jiných městech.  

Podobné články