V loňském roce představený elektrobus Ganz-SOR EBN 8 s elektrovýzbrojí od maďarské společnosti GTKB Kft. (Ganz Transelektro Közlekedesi Beberedezzeket Gyártó Kft.) se konečně dočkal typového schválení. Začít by tak mohly nejen předváděcí jízdy v běžném provozu, ale především sériová produkce, kterou maďarský dodavatel elektrické části vidí velmi optimisticky, ačkoli nemá podepsaný jediný kontrakt.
Elektrobus postavený na platformě modelu SOR EBN 8 (výr. č. 22) vznikl v rámci dotačního programu GINOP_PLUSZ spolufinancovaného Evropskou unií, jež poskytla většinu (cca 14,7 mil. Kč) z rozpočtu, který činil v přepočtu přibližně 16,7 mil. Kč. Výrobce prezentoval hotový vůz nejprve jako maďarsko-český elektrobus, později dokonce začal hovořit o čistě maďarském původu. „Ébeenko“ má využívat řešení, jež je dle slov Ganzu výrazně modernější než český originál, což má být dáno především užitím baterií NMC (oproti SORem používaným LFP) s vyšší kapacitou elektrické energie (cca 220 kWh oproti 172 kWh) a nižší hmotností (údajně o 600 kg).
Elektrobus se účastnil několika prezentací a v létě se s ním mohli svézt také vybraní novináři, kteří si však ze zkoušky neodnesli právě nejlepší dojmy. Během vlny veder totiž ve vozidle sice zdatně hučela klimatizační jednotka, která přehlušovala veškerý hovor, její výkon byl ale omezen na cca 10 %, takže brzy byli přítomnými blahoslaveni vynálezci deodorantů. Viník byl nicméně rychle nalezen – zapojení klimatizace měla přece na starosti česká strana (čímž se alespoň rychle stal z elektrobusu znovu maďarsko-český produkt).
Nyní, když vozidlo získalo typové osvědčení, je možné zahájit sériovou výrobu. Dříve Ganz uváděl, že by mohlo jít o cca 40 až 50 vozů ročně, nyní překvapil zmínkou o „malé sérii“ vozidel v počtu 250 kusů. Žádného zákazníka se ovšem dosud ulovit nepodařilo a nejasná je i celá koncepce kooperace se SORem. Maďarský výrobce dříve prohlásil, že se snaží apelovat na SOR, aby v budoucnu v rámci svých dodávek upřednostnil jejich (vyspělejší) řešení, není ale jasné, jaký benefit by to reálně SORu přineslo, když dnes používá ve vozech EBN vlastní subdodávku.
Ganz se navíc už dříve stavěl vyhýbavě k tomu, aby uvedl, nakolik je jeho řešení vlastně skutečně maďarské. Novináře se nakonec nepříliš přesvědčivě pokusil uspokojit slovy o tom, že nejzásadnější pro výrobu elektrobusu je vývoj softwaru a systémová integrace (z komponentů nakoupených od jiných dodavatelů), což jsou právě ty činnosti, které proběhly v Maďarsku. Má se proto jednat o „nejmaďarštější elektrobus ve své kategorii“.