Německý Magdeburg se brzy dočká dodání prvních dvou tramvají Alstom Flexity, které si objednal v roce 2021. Předsériová vozidla o délce 38,2 m měla být dodána již v loňském roce, projekt ale nabral značný skluz, a tak se vykládka v Magdeburgu očekává až v září 2024. Tramvaje Tatra T6A2, jež měly být v důsledku nákupu nových tramvají nahrazeny, mezitím již ve městě dojezdily, když se dopravce rozhodl neinvestovat do dalšího kola velkých prohlídek.
Montáž vozů Flexity Magdeburg probíhá v závodě Alstomu v Bautzenu (dříve Bombardieru), kde je minimálně první z vozů již testován na zkušební trati. Dodání do Magdeburgu má proběhnout před oslavami 125. výročí městské dopravy, na nichž má být nový model slavnostně představen. Sériové dodávky by měly začít až od léta 2025. Připomeňme, že poslední nové tramvaje si pořídil Magdeburg před 11 lety, když byly dokončeny dodávky vozů NGT8D, které svého času rovněž zastřešoval Alstom.
Nové vozy jsou označeny jako model NGT10D, což prozrazuje, že jsou usazeny na pěti dvounápravových podvozcích. Použita je koncepce otočných podvozků, přičemž nad každým podvozkem je schůdek, takže podíl nízké podlahy činí jen 70 %. Vzhledem k vysokému počtu přepravovaných cestujících a absenci velkokapacitních souprav po vyřazení tramvají T4D/T6A2 byly tramvaje poptány v prodloužené délce 38,2 m, oproti stávajícím tramvajím jsou navíc i širší (2,4 m oproti 2,3 m, resp. 2,2 m u ojetých vozů KT4D z Berlína). Vozidla mají nabídnout až 241 míst, z toho 92 pro sedící pasažéry. Prostory pro vozíčkáře bychom napočítali dva, dvě jsou pak i výklopné plošiny pro u příslušných dveří. Vzhledem k délce vozidla byly rovněž ve dvou kusech nainstalovány (v Německu tradiční) jízdenkové automaty. Samozřejmostí je klimatizace salónu pro cestující (s užitím CO2 v roli chladiva), chybět nebudou nabíjecí porty USB, WiFi připojení, kamery místo zpětných zrcátek atp.
Prozatím bylo objednáno 35 kusů, dalších 28 si může dopravce pořídit v rámci uplatnění opce. Celková hodnota základního kontraktu činila 190 mil. euro (cca 4,845 mld. Kč), zahrnovala však v sobě i údržbu vozidel po dobu 24 let. Na výrobě se podílí hned několik závodů Alstomu v Německu. Hrubá stavba vzniká v Görlitz, elektrická výzbroj v Mannheimu, podvozky a portály náprav v Siegenu a finální montáž v již zmíněném Bautzenu.
Doplňme, že autorem designových křivek vozů NGT10D pro Magdeburg je berlínské studie IFS Design, které v minulosti (ještě) pro Bombardier navrhlo vzhled tramvají Flexity Berlin či tramvají pro švédský Göteborg, podepsáno je ale také pod lipským Traminem od Solarisu či „tramvajích na pneumatikách“ (s optickým naváděním) v Číně.