Menu

Magnitogorsk získal nové tramvaje

Tramvaj od UKVZ. (foto: Roskosmos)
Tramvaj od UKVZ. (foto: Roskosmos)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 11. 2021 17:48
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Dne 14. listopadu 2021 přišla do Magnitogorsku poslední z 10 letos objednaných tramvají typu 71-623-04.01 výrobce UKVZ. Město ležící v Čeljabinské oblasti se z příchodu desítky nových, částečně nízkopodlažních sólo vozů těší díky programu „Čistý vzduch“ spadajícímu do národního (tj. federálního) projektu „Ekologie“, jenž je jedním z federálních rozvojových projektů běžících v období let 2019 až 2024. 

Nová tramvaj typu 71-623-04.01 pro Magnitogorsk. Tentýž typ coby zatím poslední vylepšenina výchozího typu 71-623 je letos dodáván i do Čeljabinsku v počtu 30 ks. (foto: Roskosmos)

Magnitogorsk patří mezi významné ruské tramvajové provozy. Momentálně eviduje téměř 200 tramvají, provozních je necelých 160 vozidel. Jádrem parku jsou nadále vozy typu 71-605 z druhé poloviny 70. let či první poloviny 80. let 20. století (přes 70 ks v evidenci, provozních pak téměř 60 ks) doplněné o 25 funkčních vozidel typu 71-608KM z konce minulého století a počátku tohoto století. V parku pak najdeme i zhruba dvě desítky tramvají jiných typů z 90. let či první dekády tohoto století. Více než třetina z funkčních vozů je však už dnes tvořena novými nebo komplexně zmodernizovanými sólo tramvajemi. Kromě právě dodaných deseti tramvají bylo mezi léty 2018 až 2020 dodáno 34 nových částečně nízkopodlažních sólo tramvají typu 71-623-02.01 od UKVZ (9 vozů v roce 2020, 15 vozů v roce 2019 a 10 vozů v roce 2018), v roce 2018 přišlo dále 5 nových částečně nízkopodlažních sólo vozů typu 71-623-02.02 (liší se od typu s koncovkou .01 výzbrojí jiného výrobce) a mezi léty 2017 až 2021 dorazilo 26 tramvají zmodernizovaného typu 71-605RM13 (letos objednáno 9 vozů, zatím přišlo 7, poslední k 16. 11. 2021). Celkem tedy město bude vykazovat na konci roku 2021 49 nových a 28 modernizovaných tramvají. Zatímco nová sólo tramvaj stojí v přepočtu více než 11 mil. Kč (hodnota aktuálně končících kontraktu na 10 tramvají činila zhruba 370 mil. RUB, tj. více než 110 mil. Kč), modernizace starých vozů typu 71-605 na typ 71-605RM13 s využitím nových skříní a výbavy vyjde Magnitogorsk na necelé tři miliony Kč. Modernizace realizuje jekatěrinburská firma Gorizont při účasti magnitogorského DP.

Typ 71-605RM13 má různá čela. Tu vidíme vůz modernizovaný v roce 2018. (foto: Jevgenij Kadošnikov)

A tu vidíme vůz téhož typu podstoupivší modernizaci letos. (foto: ESDI/transphoto.ru)

Magnitogorsk má v plánu zbavit se všech starých tramvají a do několika málo let svůj tramvajový park buďto obnovit novými tramvajemi, nebo aspoň důkladnou modernizací těch starých. Určitě není bez zajímavosti, že Magnitogorsk dosud obnovoval tramvaje z městského rozpočtu, což poněkud nabourává tvrzení radních či primátorů jiných ruských „tramvajových“ měst o tom, že na tramvaje nelze sehnat bez účasti jiných subjektů peníze. Není ale divu, neboť takovýto systematický přístup jako v Magnitogorsku je mezi tramvajovými provozy v Ruské federaci spíše ojedinělý. Nepočítáme-li Moskvu, která už brzdí sprovodí ze světa téměř všechny staré tramvaje, pak vidíme intenzivnější snahy o plošnější modernizaci tramvajového parku už jen v minimech případů.

Interiér jedné z modernizovaných tramvají typu 71-605RM13 (existují i jiná provedení). (foto: Administracija goroda Magnitogorska)

Podobné články