Menu

Malá BMC Neocity od ABOUT ME na linkách

V první den provozu na svazku linek 117+203 se oba pražské vozy Neocity navzájem potkávaly na konečné Poliklinika Budějovická. (foto: Matěj Stach)
V první den provozu na svazku linek 117+203 se oba pražské vozy Neocity navzájem potkávaly na konečné Poliklinika Budějovická. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
10. 05. 2021 18:00
Matěj Stach
2 minuty čtení

Všech pět autobusů od tureckého výrobce BMC, které si společnost ABOUT ME v první vlně objednala na linky Pražské integrované dopravy, již zasahuje do provozu. Předchozí tři vozy určené na linku 164, o nichž jsme primárně referovali v textu Trikolorní turecké midibusy BMC pro ABOUT ME, doplnila v pátek 7. května dvojice autobusů Neocity o délce 8,5 m zakoupená na svazek linek 117+203.

Midibusy BMC Neocity 8,5m jsou nízkopodlažní vozy o délce rovných 8 500 mm, šířce 2 450 mm a výšce 3 143 mm. Jejich pohonné ústrojí je složeno z amerického čtyřválcového motoru Cummins ISB4,5 o výkonu 157 kW v souhře s automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith DIWA.6. Samozřejmostí je plnění emisní normy EURO VI-D. Obě použité nápravy na sobě nesou značku Brist, přičemž za účelem lepšího rozložení hmotnosti vozidla, v jehož zadních partiích se nachází vzhledem k proporcím malého autobusku mohutná motorová věž (spíše stěna), je zkrácen zadní převis, a to na 1 925 m.

Vůz BMC Neocity 8,5m ev. č. 1950 si svou páteční premiéru odbyl na pořadí 117/6. Během směny se sice musel podrobit menšímu dílenskému zásahu, svůj výkon nakonec ale dokončil celý. I tato fotografie pochází z Polikliniky Budějovická, jen ze druhé strany – nástupní zastávky linek 117+203. (foto: Honza Tran)

Jak exteriér, tak salon vozu Neocity odpovídá závazným standardům PID a nenabízí prostor pro velká překvapení, představíme si jej tedy pouze po kapacitní stránce. V interiéru nalezneme celkem 21 pevných skořepinových sedadel GRAMMER potažených červenou, resp. modrou koženkou. Ta jsou v prostoru pro kočárky a invalidní vozíky situovaném naproti prostředním dvoukřídlým dveřím doplněna o další dvojici sedáků sklopných. Celková obsaditelnost je pak stanovena na 72 cestujících.

Celistvý pohled na salon autobusu s ev. č. 1950. LCD panely ve všech BMC od začátku nabízí inovované seskládání prvků na obrazovce. (foto: Matěj Stach)

Dvojice autobusů BMC Neocity 8,5m dorazila do České republiky již v březnu, načež se u ďáblického dealera těchto vozů, společnosti BusPlan, podrobila dodělávkám např. v oblasti barevného rozrůznění podlahy ve vybraných partiích vozů. Dopravci ABOUT ME byly autobusy předány na přelomu dubna a května, kdy proběhla i autorizace ze strany organizace ROPID. Neocity obdržela ev. č. 1949 a 1950 navazující na poslední firmě dodané vozy kategorie Md, „hrbaté“ SORy BN 9,5 z podzimu roku 2016.

Některé součásti interiéru byly dodělány až v České republice, přičemž jde například o modré zvýraznění podlahy v prostoru pro kočárky a invalidní vozíky. Na rozdíl od delších autobusů Procity je zde užitý běžný piktogram kočárku a ne jeho možná až směšná napodobenina. (foto: Matěj Stach)

V motorové věži o rozměrech stěny je vprostřed zhruba metr hluboký otvor vedoucí k zadnímu panelu BUSE, říkejme mu třeba „akvárium“. Zasklení ze strany od interiéru bylo opět doděláno až v České republice. (foto: Matěj Stach)

Jak jsme uvedli již v prvním článku zaměřeném na toto téma, oba nové přírůstky do midibusové flotily ABOUT ME jsou určeny na svazek č. 10 čítající provozovně propojené linky 117 (Nové Komořany – Tyršova čtvrť – Poliklinika Budějovická) a 203 (Poliklinika Budějovická – Koleje Jižní Město – Chodovec – Háje). Ty dopravce obsluhuje od 1. května 2021 dle nové a konečně finální desetileté smlouvy podepsané na základě výběrového řízení z roku 2019, doposud se tak dělo na základě smlouvy provizorní.

Vzájemné setkání obou vozů Neocity v manipulační zastávce Poliklinika Budějovická. Zatímco ten první se za okamžik vydá do Komořan jako linka 117, druhý odjede pod číslem 203 na Háje. (foto: Matěj Stach)

Od své premiéry v pátek 7. května 2021 jsou Neocity v pracovní dny stabilně vypravována na číselně po sobě jdoucí pořadí 117/5 (1949) a /6 (1950) zahrnující i přejezdy na linku 203. Provoz je konkrétně koncipován tak, že autobus přijede jako linka 117 na společnou konečnou zastávku Poliklinika Budějovická, po pauze udělá jedno kolo na lince 203 na konečnou metra C Háje a zpět, načež se opět po prostoji odebere jako linka 117 do Komořan. V souvislosti se zprovozněním dalších BMC se ještě více „zatáhlo“ nad vozy SOR CN 8,5 dopravce z roku 2010, jejichž četnost výskytu v pražských ulicích se tím opět o něco snížila. V rámci tohoto svazku linek jsou také stále vzácnější autobusy SOR NB 12 ev. č. 1916-1919, které sem ABOUT ME jako nadbytečné v posledním období nasazovalo. Část z nich se od začátku dubna odporoučela na linku 164 (nyní pravidelně dva kusy v pracovní dny), jiné se zase objevují na náhradních spojích při železničních výlukách.

Podobné články