Menu

MAN dodá 27 elektrobusů soukromníkovi do Tyrolska

Elektrobusy MAN Lion’s City 12E v novém barevném schématu používaném v Tyrolsku na prostředcích hromadné dopravy slouží již od loňského roku v oblasti Zillertalu. (foto: MAN Truck & Bus)
Elektrobusy MAN Lion’s City 12E v novém barevném schématu používaném v Tyrolsku na prostředcích hromadné dopravy slouží již od loňského roku v oblasti Zillertalu. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
11. 11. 2024 18:19
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Rakouská spolková země Tyrolsko pokračuje ve svých plánech na postupnou elektrifikaci flotily veřejné linkové dopravy. Prvním krokem bylo uvedení do provozu sedmi elektrobusů v údolí Zillertal v loňském roce, na které navázalo zařazení tří vozidel v červnu letošního roku v lyžařské oblasti okolo Serfausu (tzv. lokalita Serfaus-Fiss-Ladis). Všech deset vozidel dodal MAN, který uspěl nyní v další zakázce, jež počítá s dodáním 27 elektrobusů pro rodinný podnik Ledermair Holding GmbH, který v letošním roce slaví 100. výročí své existence. Pro MAN Truck & Bus jde o dosud největší kontrakt na dodání elektrobusů soukromému provozovateli v zemi našeho jižního souseda.

Ačkoli je tisková zpráva výrobce tradičně protkaná sérií vyjádření o nutnosti ochrany životního prostředí a smyslu dopravce pro udržitelnou a ekologickou dopravu, neděje se pochopitelně ani v Rakousku nákup elektrobusů na dobrovolné bázi a bez finanční pomoci státu, který na nákup elektrobusů a výstavbu infrastruktury poskytuje prostředky. Spolková země Tyrolsko vyhlásila cíl mít do roku 2036 veřejnou dopravou zajištěnou výhradně vozidly, která nebudou využívat jako zdroj energie fosilní paliva. V první etapě byly vytipovány linky napříč Tyrolskem, které mají být obsluhovány elektrobusy do konce roku 2027. Dopravci, kteří se účastnili soutěží na zajištění dopravní obslužnosti jednotlivých oblastí, již museli elektrobusy zahrnout do svých kalkulací nákladů, neboť jejich nasazení bylo zkrátka povinné. Proto se „autobusy na elektřinu“ budou objevovat na linkách v nadcházejících letech nárazově podle toho, jak budou jednotlivé smlouvy vstupovat v platnost. Do konce roku 2027 by měl jít o 136 vozidel různých délkových variant, přičemž prakticky ve všech případech budou elektrobusy nasazeny na linky s minimálními sklonovými poměry, což v hornatém Tyrolsku znamená především v rámci jednotlivých údolí.

Počínaje rokem 2027 by měly být zařazeny poslední nové dieselové autobusy, načež bude spolková země čelit výzvě, jak dostat elektrobusy i na náročnější trasy tak, aby do konce roku 2035 mělo elektrický pohon všech 640 autobusů, které se na linkách tyrolské veřejné dopravy objevují. Samostatně je řešena otázka elektrifikace městské autobusové dopravy v Innsbrucku, a to v úzké kooperaci s místním dopravním podnikem a příslušnými odbory radnice. Momentálně se zde stále počítá s tím, že by nejlepším řešení byla kombinace elektrobusů s tzv. nočním (pomalým) nabíjením a parciálních trolejbusů, v Rakousku a Německu se však trolejbusy (byť parciální) prosazují nesmírně obtížně.

V nejbližším období – od prosince 2025 – by mělo být v Tyrolsku zařazeno do provozu 42 nových elektrobusů. Tři vozidla o délce cca 10 m budou sloužit na linkách městského dopravce Stadtverkehr Kitzbühl, 12 elektrobusů má koupit SAD Austria pro jednu z největších turistických lokalit Seefeld in Tirol a 27 vozů v úvodu článku zmíněný dopravce Ledermair Holding GmbH.

Ten si u MAN Truck & Bus objednal 27 vozů, z toho 19 o délce 12 m a 8 článkových. První dva elektrobusy by měly být dodány již v září 2025, zbylá vozidla do prosince téhož roku. Autobusy budou nasazeny na linkách 502 (Innsbruck – Eichat), 502N (noční linka spojující rovněž Innsbruck s Eichatem), 501, 503 a 504 (všechny tři spojují Innsbruck s Hall im Tirol). 

Podobné články