Menu

MAN dodá 76 elektrobusů do Norska

Vizualizace autobusu MAN Lion’s City 18E pro norský Unibuss. (foto: MAN Truck & Bus)
Vizualizace autobusu MAN Lion’s City 18E pro norský Unibuss. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
11. 12. 2022 18:40
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský závod společnosti MAN Truck & Bus dodá 76 elektrobusů dopravci Unibuss z Norska. Z uvedeného počtu bude 59 vozů ve standardní délce a 17 článkových.

Přestože severské státy se vezou na vlně elektromobility, do které pumpují nemalé prostředky, vítězné vavříny v soutěžích na nákup vozidel si tady nezřídka odnášejí čínští výrobci, kteří upozadili tradiční skandinávské značky (Volvo, Scania). MAN do tohoto prostředí vtrhl se svým elektrickým lvem relativně nedávno a přes obtížné podmínky urval pro sebe vítězství hned v několika tendrech. Ve švédském Malmö tak už dnes slouží cestujícím 22 sólo Lion’sů City 12E, 75 článkových vozů si objednal dopravce Keolis, z nichž má 60 sloužit v Göteborgu a 15 ve Stockholmu, kam má dorazit navíc ještě 10 vozů standardní délky. Dalších 57 strojů obsadí pod hlavičkou stejné společnosti jihošvédský Lund. 12 článkových elektrobusů si poté objednala i Uppsala, přičemž zdejší rámcový kontrakt s dopravcem Gamla Uppsala Buss umožňuje v budoucnu přiobjednání dalších až 65 vozů. Zapomínat nesmíme ani na elektrobusy MAN v Dánsku, kde je v provozu 38 vozidel (26 v Kodani a 12 v Odder; v obou případech jde o 12m vozy). V Norsku však MAN prorazil s elektrobusy nyní poprvé.  

Elektrobusy standardní délky z aktuální objednávky pro Unibuss budou vybaveny bateriemi NMC o kapacitě elektrické energie 480 kWh (rozložených do 5 bateriových boxů), kloubové vozy budou mít boxů 7 o kapacitě elektrické energie 640 kWh. Vozidla mají být vybavena novou generací klimatizačních jednotek s tepelným čerpadlem, což by mělo podle sdělení MANu umožnit prodloužit dojezd až o 25 km. Ve výbavě nebudou chybět také pokročilé bezpečnostní a monitorovací systémy, konkrétně MAN BirdView a MAN OptiView. První jmenovaný má hlídat okolí autobusu (360°), druhý je použit jako náhrada zpětných zrcátek. Součástí kontraktu je také údržba vozidel na dobu 12 let.

Všech 76 vozů dodá starachowický závod na konci roku 2023 s tím, že vozidla mají sloužit na severovýchodě a východě hlavního města Oslo, které si dalo za cíl být do roku 2030 zcela bezemisním městem, což se v podmínkách země, která zvládá vyrábět 99 % elektrické energie z vodních elektráren, nejeví až tak nereálně. Veřejná doprava by měla být v Oslu bezemisní již do konce roku 2023, přičemž hlavní roli v tom budou mít elektrobusy od Solarisu, kterých si Unibuss objednal na počátku roku 2022 téměř 200, konkrétně tedy 183 v článkovém provedení.

Podobné články