Menu

MAN Lion’s Intercity LE uvádějí Lutan a GW BUS

Nový „lev“ pro společnost Lutan se sluní v čestlickém servisu MAN Truck & Bus. (foto: Matěj Stach)
Nový „lev“ pro společnost Lutan se sluní v čestlickém servisu MAN Truck & Bus. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 01. 2023 19:23
Matěj Stach
5 minut čtení

Blížící se konec roku 2022 se v čestlickém zázemí MAN Truck & Bus nesl v duchu vrcholících příprav na expedici prvních tuzemských autobusů MAN Lion’s Intercity LE. Dvojice vozů se ještě před Silvestrem odebrala do jižních Čech k dopravci GW BUS, další kus poté na linky Pražské integrované dopravy zakoupil Lutan. Jde ovšem o pouhý prolog. Během jarních měsíců dorazí z výrobního závodu dalších 14 „lvů“, kteří se usadí na jižní Moravě.

O novém členovi autobusové rodiny z produkce MAN padlo už mnoho slov. Naposledy jsme se loňské novince ověnčené rovněž několika vyznamenáními věnovali v souvislosti s rozšířením nabídky o městskou variantu v minulém měsíci. Zopakujme si tak v tomto textu pouze základní fakta, zbylé podstatné informace totiž naleznete v článku, který vyšel po premiéře Lion’s Intercity LE loni v říjnu a na jehož volné převyprávění nemá smysl plýtvat ani digitálním novinovým papírem. Nový, částečně nízkopodlažní autobus doplnil portfolio koncernu MAN Truck & Bus po světové premiéře na mnichovském veletrhu IAA v polovině září 2021. Jeho sériová produkce odstartovala v roce letošním a znamenala nejprve ukončení výroby vozů MAN Lion’s City staré generace v provedení Überland (Ü) a ke konci letošního roku poté zcela nahradila také low entry verzi Lion’s City, jež byla posledním produkovaným provedením vycházejícím z původní generace tohoto modelu představeného již v roce 2004. Vedle částečně nízkopodlažní varianty se v autobusovém katalogu MAN nadále drží také středněpodlažní Intercity, které jako poslední uniká křivkám tzv. Smart Edge designu, jenž se v posledních letech stal jednotícím prvkem celé nabízené palety vozidel. V České republice jezdí tento model pouze ve dvou exemplářích, takže jej jeho částečně nízkopodlažní kolega rovnou překonal.

Autobusy MAN Lion’s Intercity LE se představily na obou uplynulých ročnících veletrhu CZECHBUS. Letos byl vystaven vůz, který se v červnu 2022 postaral o linkovou premiéru tohoto modelu na českých silnicích. (foto: Matěj Stach)

Premiéru v tuzemské linkové dopravě má MAN s modelem Lion’s Intercity LE už za sebou, dosud ale pouze v podobě předváděcího turné, které odstartovalo v květnu 2022 a skončilo v listopadu před veletrhem CZECHBUS, kde byl autobus vystaven, načež se přesunul k sousedům na Slovensko a posléze i k novému majiteli – firmě LeviTour z Banskobystrického kraje. Nejvíce zastávek mělo nové Intercity LE okolo Prahy, postupně se jednalo o společnosti STENBUS, ČSAD Střední Čechy, ABOUT ME i HOLDOS, předváděcí jízdu bez cestujících si ale střihlo například právě u firmy Lutan, která se následně stala jedním z prvních zájemců o koupi nového „lva“. Mimo Pražskou integrovanou dopravu bylo možné tento předváděcí vůz potkat na linkách BusLine LK nebo jihomoravské ČSAD Tišnov, o níž ještě také bude řeč.

Majitele společnosti Lutan, pana Lukáše Tanečka, zaujal MAN Lion’s Intercity LE při testech jeho jízdními vlastnostmi i designem. Pochvaluje si pracoviště řidiče, které považuje za dobře řešené, ergonomické a hlavně prostorné. To popsal jako hlavní důvody, které ho k nákupu vozidla vedly. Vedle Lion’s Intercity LE má Lutan v jednom exempláři objednanou také Scanii Citywide LE. Motivací k tomuto kroku bylo v dlouhodobém provozu vyzkoušet, jaký z těchto autobusů je pro firmu nejoptimálnější a do budoucna tyto zkušenosti zhodnotit při dalších nákupech autobusů.

Přesuňme se po krátké předmluvě právě k autobusu z úvodního snímku. Lutan si MAN Lion’s Intercity LE objednal v základní metráži, tedy v délce 12 449 mm (provedení 42C). Šířka vozu je standardních 2 550 mm, výška poté činí 3 425 mm. Ačkoli je autobus určený pro příměstskou dopravu a rovněž takové vozbě odpovídá jeho salon (např. sedadla ve spodní části jsou na podestách), tak je homologovaný jako vozidlo kategorie M3 třídy I, což je možnost, jež se otevřela společně s představením poměštěné verze Lion’s Intercity LE. S ní se pojí také použití menších pneumatik 275/70 R22,5, jež vedou ke snížení nástupní hrany k úrovni 320 mm oproti výchozím 380 mm u základní linkové verze. Pohonný řetězec naproti výše představené skutečnosti žádná velká překvapení nepřináší. Osazený motor MAN D 1556 LOH 17 plnicí emisní normu EURO VI-E v sobě při objemu 9 037 cm3 ukrývá výkon 243 kW (330 koní). Doplněn je o šestistupňovou automatickou převodovku z dílny ZF (typ 6 AP 1420 EcoLife 2) bez možnosti kickdownu.

Salon vozu určeného pro společnost Lutan je osvobozen od potahů Maappi, které nahradily líbivé vzory Trendix Blue/Red Maze z katalogu výrobce. Na rozdíl od městské řady autobusů MAN není osvětlení interiéru řešeno jako nepřímé. Madlům zase zůstal kruhový průřez. (foto: Matěj Stach)

S ohledem na jeho určení je autobus vyroben ve dvoudveřovém provedení. První jednokřídlé dveře jsou řešené jako výklopné, zatímco uprostřed se křídla dveří otáčejí dovnitř do interiéru vozu. V něm je k nalezení celkem 45 sedadel MAN Intercity Basic, která jsou v souladu se standardy PID barevně rozrůzněna. Potahy Maappi nechvalně proslulé pro jejich rychlé špinění a složitou údržbu nahradil po vzájemném odsouhlasení všemi zainteresovanými stranami vzor z katalogu výrobce. Pro jízdní personál je připravena sedačka Isri ProActive 2 s tříbodovým bezpečnostním pásem. Ani podlahová krytina s ohledem na nepraktičnost původního řešení už není tmavě šedá, nýbrž výrazně zesvětlala. V tomto konkrétním voze je pro zajímavost použita podlaha Gerflor Tarabus Jupiter ve variantě „Hesensko“. Příjemné mikroklima ve voze zajistí v letních měsících klimatizace Valeo REVO o výkonu 32 kW.

Do zázemí MAN Truck & Bus ve středočeských Čestlicích dorazil autobus z turecké Ankary v průběhu posledního měsíce roku 2022. Nejprve proběhlo dovybavení vozu informačním a odbavovacím systémem, přičemž použitá vnější tabla pocházejí z produkce Bustecu. Panely zobrazující pořadí linky dodalo BUSE a mozek systému v podobě palubní kasy zase Mikroelektronika. Během dopoledních hodin dne 28. 12. byl svisle pruhovaný MAN Lion’s Intercity LE společnosti Lutan opatřen povinnými samolepkami včetně přidělených evidenčních čísel 1222, která navazují na SOR CN 10,5 odkoupený Lutanem od Dopravního podniku Kněžmost. Vzápětí (v pátek 30. 12.) už došlo k jeho předání dopravci, u kterého zasáhl dnes, tj. 2. 1. 2023, do provozu na lince 442 (6. pořadí). Ta přes Benátky nad Jizerou spojuje Lysou nad Labem s Mladou Boleslaví.

Záběr na zadní čelo odhaluje, že autobusy určené pro skupinu GW JIHOTRANS jsou vybaveny rovněž tažným zařízením. (foto: Matěj Stach)

Předaná už je rovněž dvojice bílo-modrých vozů stejného typu pro jihočeského dopravce GW BUS ze skupiny GW JIHOTRANS. Ty jsou opět reprezentanty provedení 42C, na délku tedy měří 12,4 metru. Na rozdíl od prvního představeného kusu je tento tandem schválen dle normy ECE-R 107 jako třída II. To se odráží např. v nutnosti zřízení únikového východu ve formě otvoru ve střeše nebo vybavení sedadel bezpečnostními pásy. Malým překvapením může být usazení vozidel na menší pneumatiky 275/70 R22,5 – shodně jako v případě Intercity LE pro dopravce Lutan. Motoricky jsou autobusy shodně vybaveny motorem D 1556 LOH17 o výkonu 243 kW, v základu se od již představeného stroje neliší ani šestistupňová automatická převodovka ZF EcoLife 2, která ale v případě vozů z kraje rybníků umožňuje kickdown.

Pracoviště řidiče v jihočeských vozech. Ve výbavě nechybí ani tempomat. (foto: Matěj Stach)

Dvoudveřové autobusy mají všechny vstupy do vozidla řešené výklopnými dveřmi, jež jsou vepředu jednokřídlé, zatímco vprostřed standardně dvoukřídlé. Salon vozidel ukrývá 45 sedadel Intercity Basic vybavených, jak už bylo zmíněno, vícebodovými bezpečnostní pásy, které v prostoru pro kočárky a invalidní vozíky naproti druhým dveřím doplňuje dvojice sklopných sedáků. Celý vůz tak nabízí útočiště pro 47 sedících cestujících, 35 stojících pasažérů a jednu osobu na invalidní vozíku, tj. celkem 83 cestujících. Pro řidiče je poté připravena sedačka Pilot Basic. Ve výbavě vozů samozřejmě nechybí ani klimatizace, v tomto případě od výrobce Konvekta, která disponuje chladicím výkonem až 33 kW. Před expedicí autobusů k zákazníkovi byla vozidla v souladu s požadavky Jihočeského kraje dovybavena v režii firmy Auto-Bus.cz šesticí USB zástrček a vysílačem Wi-Fi signálu, zároveň také došlo k osazení informačního systému od Bustecu.

(2x) Pohled do interiéru jednoho z MAN Lion’s Intercity LE určených pro GW BUS. (foto: Matěj Stach)

Popsané dodávky vozidel MAN Lion’s Intercity LE lze vnímat jako pouhopouhou ochutnávku. Ve výrobním závodě v hlavním městě Turecké republiky probíhá v této době produkce dalších 14 vozidel, která jsou určena pro dopravce ČSAD Tišnov a BDS-BUS z Jihomoravského kraje. Vládci české autobusové dopravy se „lvi“ zřejmě jen tak nestanou, o Lion’s Intercity LE jsme s ohledem na jeho dravost ale zcela jistě neslyšeli naposledy.

Podobné články