Menu

MAZ se navrátil k produkci kloubových trolejbusů

Pohled do výrobní haly v Žodzině východně od Minsku.
Pohled do výrobní haly v Žodzině východně od Minsku.
Stáhnout PDF
Trolejbusy
06. 02. 2022 14:55
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Na konci ledna 2022 se na sociálních profilech běloruského MAZu objevily snímky 18,750 m (se spuštěnými sběrači 19,450 m) dlouhého kloubového trolejbusu typu MAZ-215T, který si na leasing poskytnutý minskou společností Promagrolizing objednal Vitebskoblavtotrans, což je dopravní podnik východoběloruského města Vitebsk. Jedná se v pořadí o druhý vůz tohoto typu, který MAZ vyrobil. Prototypové vozidlo spatřilo světlo světa už v roce 2014 a po několikaletém působení v Minsku se přestěhovalo v roce 2018 do Babrujsku, kde působí dodnes. V závodě MAZu se však na dalším vozidle začalo pracovat teprve před nedávnem a dokončit se jej podařilo na počátku letošního roku. Cestující se s ním zatím ještě svézt nemohli. Dle běloruského výrobce dozrál čas na to, aby se mohla sériová výroba kloubových vozidel rozběhnout, otázkou ovšem je, jaké zakázky mu v brzké době přistanou na stůl, jelikož zatím další objednávky na vozy tohoto typu nemá.

MAZ nadto musí počítat s tužší konkurencí než před osmi lety. Na domácím trhu mu bude konkurovat Belkommunmaš s typy Vitovt 43300D (parciální) či 433030 Vitovt Max II (klasický) a nově také s typem 333 „Olgerd“, jenž zatím, pravda, existuje (primárně coby parciální) jen na papíře. Na Ukrajině se bude stavět proti MAZu Bogdan s typem T90117 a v Rusku nově Trans-Al’fa, která brzy dodá do Petrohradu své nové „kloubáky“, jež ještě nenesou typové označení. 

Trolejbus MAZ-215T je poháněn jedním motorem umístěným v předním článku a majícím maximální výkon 250 kW. Obsaditelnost vozidla se odvíjí od přání zákazníka a také od toho, zda vozidlo ponese baterie a v jakém množství. Takto může kapacita trolejbusu oscilovat od 146 do 160 míst, z toho 36 až 38 k sezení. Vůz pro Vitebsk má být řešen jako neparciální a bližší údaje k němu zatím nejsou k dispozici. MAZ si je vědom jisté zastaralosti designu autobusu MAZ-215, ze kterého kloubový trolejbus vychází, proto by se mohl na trhu objevit i článkový trolejbus s novějším čelem, takovým, jaké loni získal low-entry sólo autobus MAZ-206.

MAZ-206 s novým vnějším i vnitřním designem se loni objevil v Moskvě, která si objednala 129 vozů tohoto typu. (foto: MAZ)

Neoznačené foto: MAZ

Podobné články