Menu

Městské autobusy Scania se vrací do Evropy. Z Číny

Předváděcí autobus Scania Fencer v dieselovém provedení byl v loňském roce dlouhodobě testován v Kladně. V listopadu 2022 si odbyl českou premiéru na veletrhu Czechbus. (foto: Libor Hinčica)
Předváděcí autobus Scania Fencer v dieselovém provedení byl v loňském roce dlouhodobě testován v Kladně. V listopadu 2022 si odbyl českou premiéru na veletrhu Czechbus. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 09. 2024 19:14
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V loňském roce bylo oznámeno, že společnost Scania uzavře svůj poslední výrobní závod v Evropě, jenž se soustředil na montáž kompletních autobusů (v polském Słupsku) a nadále už bude nabízet jen své podvozky nejrůznějším nástavbářům, čímž měla být značka nadále udržována při životě i v segmentu výroby autobusů. Na rozdíl od Volva, které se pokouší o poněkud podivný restart své víceméně původní modelové řady městských a linkových autobusů v kooperaci s egyptskou firmou MCV (jen pro vybraná evropská teritoria), Scania dokumentaci k výrobě svých Citywidů předat nehodlala a v Evropě spojila síly se španělskými nástavbáři Irizar a Castrosua.  

Na právě probíhajícím veletrhu IAA v Hannoveru bylo nicméně oznámeno, že se Scania vrhá znovu do klání o přízeň dopravců se základními verzemi městských autobusů (tj. dieselových i plynových vozů a elektrobusů), jež budou prodávány s velkým logem Scanie na čele a přes prodejní síť Scanie. Na rozdíl od autobusů stavěných v kooperaci se španělskými nástavbáři ale půjde o vozidla dovážená kompletně z Číny, na jejichž vývoji v říši středu má Scania jen omezený podíl.

Scania takto hodlá prohloubit svou kooperaci s čínským Higerem, s nímž už od roku 2006 vyrábí zájezdové autobusy, jež se v Evropě úspěšně etablovaly. Od roku 2021 byla zahájena spolupráce i v rámci dodávek městských vozů, což bylo poněkud překvapivé, protože Scania v Evropě nabízela své vlastní Citywidy a příchodem městských vozů nazvaných obchodním jménem Scania Fencer začala konkurovat sama sobě. V listopadu 2022 se mohli se Scanií Fencer seznámit také návštěvníci veletrhu Czechbus, přičemž vystavený autobus zůstal v ČR jako předváděcí. Delší dobu byl v průběhu roku 2023 zapůjčen pro provoz na linkách dopravce ČSAD MHD Kladno, později se krátce mihl na severočeských dálkových linkách Arrivy City, nakonec se ale v ČR neusadil a v dubnu 2024 byl předán Scanii Deutschland.

Velký nástup čínských městských Scanií na evropský trh se ale nekonal. Ač byl Fencer vyráběný v Číně, měla být jeho cenovka stále vysoká, a to i v porovnání s autobusy vyráběnými přímo v Evropě. Přesto bylo nyní oznámeno, že se Scania s Fencerem chystá na novou zteč. Kromě autobusů délky 12 m by se měly v nabídce objevit i třínápravové vozy o délce cca 15 m a kloubová varianta (všechna tato provedení ostatně byla slibována již dříve). Pouze v případě vozidel se spalovacími motory má být používán pohonný řetězec Scanie a její (v Číně pro tento odvozený model vyráběný) podvozek, elektrobusy mají být výsledkem vývoje Higeru, nicméně i ony by se měly do budoucna v Evropě chlubit švédskou značkou na přídi. V rámci prezentačních jízd s tím ostatně v Německu a Rakousku již začaly. 

Podobné články