Menu

Metro od Škodovky vyrazilo poprvé do varšavského podzemí

Metro Škoda Varsovia poprvé projelo trasu linky č. 1 varšavského metra. (foto: Urzad miasta Warszawy)
Metro Škoda Varsovia poprvé projelo trasu linky č. 1 varšavského metra. (foto: Urzad miasta Warszawy)
Stáhnout PDF
Metro
30. 05. 2022 20:03
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Důležitý milník se podařilo naplnit v projektu testování nového metra s obchodním jménem Varsovia z produkce skupiny Škody Transportation. V noci z 24. na 25. 5. 2022 se první dodaný vlak vydal vlastní silou do varšavského podzemí a od té doby zkoušky v tunelech pod polskou metropolí dále pokračují. 

Škoda vyhrála výběrové řízení na dodávku až 45 šestivozových souprav (z toho 8 opčních) pro varšavské metro v roce 2019. Velký úspěch firmy byl spojen také se značným rizikem, protože Škoda (pomineme-li její ruské aktivity) sama delší dobu na projektech nových souprav metra nepracovala a termín dodání byl nastavený poněkud šibeničně na 20 měsíců. Projekt se posléze dostal do skluzu, a to údajně zejména kvůli pandemii koronaviru. První vlak byl představen až v prosinci 2021, avšak ještě na zkušební koleji v Plzni. Do Varšavy byl doručen až po čtyřech měsících – konkrétně 25. 4. 2022. Od tohoto data by měla plynout tříměsíční lhůta, během níž musí projít vlak všemi homologačními zkouškami. To znamená, že v provozu s cestujícími se mělo metro objevit na přelomu července a srpna. Aktuální tisková zpráva města hovoří o tom, že by ostrý provoz s pasažéry měl začít na konci letních prázdnin. 

Kromě první soupravy (fakticky však v pořadí výroby druhé; proto mající číslo 77) byla v závěru května dodána do Varšavy jedna další (z hlediska pořadí výroby první; odtud ev. č. vlaku 76). Zkoušky v tunelech začaly s vlakem č. 77. Většina testů do té doby probíhala jen v depu Kabaty, teprve v pozdních hodinách dne 24. 5. 2022 se vydal vlak na testovací jízdu v trase metra linky M1. Testovací jízdy probíhají na trase pouze v noci. První jízda byla realizována jen v úseku od depa STP Kabaty do stanice Stokłosy a zpět (tj. úsek se čtyřmi stanicemi, přičemž celkově jich má linka M1 jednadvacet), v dalších dnech se už škodovácké metro podívalo dále do centra města. Účelem zkoušek je ověřit především kompatibilitu vlaku se zabezpečovacím zařízením a komunikačními systémy.

Podobné články