Společnost ČSAD Havířov (člen skupiny Transdev) bude od 6. 12. 2022 testovat vodíkový autobus Modulo, jenž je oficiálně výrobkem slovenské společnosti mobility & innovation production s.r.o. (MIP). Vůz, jenž byl slavnostně představen v březnu letošního roku, bylo nedávno možné potkat i na veletrhu CZECHBUS v Praze. Nyní poprvé v ČR sveze cestující.
Autobus bude nasazen na linky čísel 440, 441 a 442, které všechny propojují Ostravu s Havířovem. Na první spoj vyrazí ve 4:45 z Havířova-Šumbarku do Ostravy na lince č. 440. Vozidlo má délku necelých 8 m a je dosud jediným vyrobeným prototypem.
Ačkoli je vůz prezentován jako vodíkový, fakticky jde spíše o elektrobus s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. Primárním zdrojem elektrické energie jsou totiž baterie o kapacitě elektrické energie 70 kWh, což by mělo dle sdělení výrobce postačovat samo o sobě na dojezd až 110 km (tento údaj je nicméně nutno vnímat s opravdu notnou dávkou odstupu). Pro zvýšení dojezdu se využívá elektrické energie produkované palivovými články, které mají výkon 30 kW. Ty průběžně trakční baterie nabíjejí.
Celkem jsou na voze umístěny 4 lahve na vodík, které pod tlakem 350 barů zvládnou pojmout 10,5 kg vodíku. Kombinací vodíku a trakčních baterií by mělo jít dosáhnout dojezdu až 410 km (opět žádáme čtenáře o střízlivé hodnocení uvedené hodnoty). K pohonu slouží motor Siemens Elfa o výkonu 160 kW, palivové články mají pocházet z produkce kanadské firmy Loop Energy, další části vodíkového systému (nádrže, ventily) mají mít původ v USA (Luxfer Gas Cylinders).
Plnění vodíkového autobusu bude probíhat v Šenově ze speciálního trajleru společnosti Messer. Zkušební provoz by měl trvat jeden týden. Jelikož autobus není vybaven informačním ani odbavovacím systémem, bude možné se jím mezi oběma městy svézt zdarma.