Menu

MHD Sokolovsko s novými Lion’s City

Autobusy ev. č. 3, 10 a 9 (zleva) na novém autobusovém nádraží v Sokolově. (foto: Matěj Stach)
Autobusy ev. č. 3, 10 a 9 (zleva) na novém autobusovém nádraží v Sokolově. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 05. 2024 19:38
Matěj Stach
1 minuta čtení

Společnost LIGNETA autobusy provozující od 1. ledna 2019 městskou dopravu v Sokolově a přilehlých obcích Březová, Lomnice, Svatava, Citice, Dolní Rychnov a Těšovice pod souhrnným názvem MHD Sokolovsko, obnovila na počátku letošního roku celou vozovou flotilu. Dosavadních jedenáct autobusů MAN Lion’s City LE vystřídal stejný počet vozů reprezentujících současnou generaci MAN Lion’s City 12C. Důvodem je maximální přípustné stáří 5,17 roku vztahující se na průměr celého vozového parku i jednotlivé autobusy, k jehož plnění se dopravce zavázal ve své nabídce.

Město Sokolov se ve spolupráci s přilehlými obcemi pustilo do soutěžení v souvislosti s končící smlouvou na provozovatele městské dopravy. Otevřené řízení bylo vyhlášeno 23. dubna 2018, požadována přitom byla vozidla plnící minimálně emisní normu EURO V (od roku 2025 EURO VI), která ani na začátku plnění nemusela být všechna nízkopodlažní (postačovalo 50 %). Uzávěrka nabídek byla stanovena na 31. květen 2018, přičemž nabídky byly hodnoceny podle poměru nabídkové ceny a kvality, která byla prokazována v celkem sedmi okruzích. Do tendru se přihlásila dvojice uchazečů – původní dopravce Autobusy Karlovy Vary a LIGNETA autobusy, která od společnosti z holdingu Z-Group provoz nakonec převzala. Na linky vyjela od 1. ledna 2019 s 11 novými autobusy MAN Lion’s City č. 1–11 (ve druhém obsazení).

Pohled na záď autobusu ev. č. 4 s tažným zařízením. (foto: Matěj Stach)

Jejich věk se začal naplňovat na počátku letošního roku, kdy postupně došlo k jejich náhradě stejným počtem nových vozů MAN (NL 330) Lion’s City 12C ev. č. 1–11 (ve třetím obsazení), jež tak nyní tvoří největší městskou flotilu tohoto typu u nás. Autobusy jsou vybaveny motorem MAN D 1556 LOH17 o výkonu 243 kW (EURO VI-E) spřaženým s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF EcoLife 2. Na zádi každého stroje zaujme tažné zařízení, jež ale v rámci systému MHD Sokolovsko dosud nemá žádné využití. Salonu dominují tmavě modrá sedadla Kiel City Comfort odpovídající v našich podmínkách spíše příměstským autobusům. Celkem jich je v interiéru 29 (z toho dvě „jedenapůlky“ nad přední nápravou), přičemž je doplňují ještě 4 sklopné sedáky Kiel Verso. Celková obsaditelnost jednoho vozu činí 97 osob. Zbylá výbava jako je obligátní klimatizace koresponduje se standardy kvality a bezpečnosti města Sokolova.

Pohled do salonu vozu. Po levé ruce jsou k vidění sklopné sedáky Kiel Verso v nejvyšším výbavovém stupni. (foto: Matěj Stach)

Výměna vozidel započala 22. 1. 2024 a skončila poslední únorový den, kdy do provozu zasáhl vůz ev. č. 11. Původní turecké autobusy byly vyřazeny a bylo započato s jejich odprodejem do zahraničí. Na závěr připomeňme, že LIGNETA ve všech svých právnických podobách provozuje jediný tuzemský prodloužený MAN Lion’s Intercity C a dále osm plynových vozů MAN Lion’s City Ü, jež byly v roce 2018 zakoupeny pro provoz mezi Karlovými Vary a Chodovem. V současné době však místo nich na komerční linku vyráží především středněpodlažní Crosswaye.

Podobné články