Milánský dopravce ATM vypsal v loňském roce obří soutěž na dodávku nových elektrobusů, která byla rozdělena do třech částí. První zahrnuje dodání 205 elektrobusů o délce 12 m, druhá 105 vozů o délce 18 m a třetí pouze 30 elektrobusů o délce 12 m. Celkem se tedy jedná o 340 elektrobusů, přičemž v případě nejmenšího z kontraktů je délka trvání rámcové smlouvy omezena na tři roky, zatímco oba větší počítají s podstatně delší dobou plnění – konkrétně jde v obou případech o těžko představitelných více než 16 let (u 12m vozů o 202 měsíců, o 18m o 199 měsíců).
Přestože v součtu jde o zakázky v hodnotě zhruba 330 mil. € (cca 7,9 mld. Kč), tendr mnoho zájemců překvapivě nepřilákal. Nabídky se sice sešly čtyři, avšak jen do nejmenší části, tedy na oněch 30 elektrobusů, u nichž je vidina brzkého dodání v nadcházejících třech letech. O přízeň AMT zde bojují čínský výrobce BYD, polský Solaris a domácí značky Iveco Bus a IIA (Industria Italiana Autobus prodávající autobusy Menarinibus). Na větší kusy koláče představující dodání až 310 vozů si troufli pouze dva účastníci – Solaris a BYD, z nichž první jmenovaný v Miláně se svými elektrobusy dominuje (s ATM uzavřel v minulosti smlouvy na celkem 275 elektrobusů, z nichž většinu již dodal). Podle zpráv v italských médiích se však zdá, že dopravce ATM musel nyní polského producenta vyloučit.
Důvodem mají být formální nedostatky v předložené nabídce, které podle všeho nemají jít urovnat formou vznesení doplňujících dotazů k objasnění nabídky. Vzhledem k tomu, jak je Solaris na italském trhu dlouhodobě aktivní a bezpochyby i mimořádně úspěšný, jde o konstatování vskutku neočekávané. Vyloučení by každopádně dávalo Solarisu ještě prostor na odvolání (v délce 30 dnů), kdy by mu vhodná argumentace mohla pomoci vrátit se zpět do hry (a tím nejspíše i k dalšímu vítězství). Navíc není řečeno, že by ATM soutěž, v níž by zůstal jen čínský zástupce, opravdu uzavřel a parafoval s ním příslušné smlouvy. Samotný dopravce průběh výběrového řízení nijak oficiální cestou nekomentoval.