Menu

Místo Solarisu CaetanoBus. Do Vídně zamíří vodíkové vozy z Portugalska

Vodíkový autobus H2.City Gold z produkce CaetanoBus během testování ve Vídni. (foto: Wiener Linien)
Vodíkový autobus H2.City Gold z produkce CaetanoBus během testování ve Vídni. (foto: Wiener Linien)
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 02. 2024 18:58
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Vídeňský DP se dlouhá léta snažil vlně elektromobility a vodíkových autobusů vyhýbat s tím, že pro jeho podmínky nejsou vhodné. Ostatně první zkoušky elektrobusu eCitaro od Mercedesu zde skončily fiaskem. Legislativní požadavky na obnovu flotily autobusů vozidly s nulovými emisemi ale nakonec vehnaly i rakouskou metropoli na tržnici s elektrobusy i vodíkovými autobusy.

Opakované výběrové řízení na dodání desíti 12m vozů, které budou využívat pro výrobu elektrické energie palivových článků na palubě vozidel, ovládl portugalský výrobce CaetanoBus, jenž je vlastněný japonskou Toyotou. Výrobce z Iberského poloostrova uspěl ve vícestupňovém tendru, který předpokládá dodání vozidel v průběhu roku 2025. K plnění nejlehčím plynem bude sloužit nová plnicí stanice v režii městských společností Wiener Energie a Wiener Netzes na ploše autobusových garáží Leopoldau, jejíž výstavba začala na sklonku roku 2023.

Vídeňský DP (Wiener Linien) otestoval v průběhu let 2022 a 2023 hned několik autobusů s vodíkovým pohonem v různých délkových variantách – od mrňavého Rampini přes autobus z produkce Hyundaie, polský Arthur Bus až po španělsko-polský Solaris. V létě 2023 se mezi testovanými vozy objevil i jeden vůz H2.City Gold z produkce CaetanoBus, potažmo Toyoty. Podle slov zástupců Wiener Linien byly s vozidlem velmi spokojeni a produkt přesvědčil o svých kvalitách.

Desítka autobusů bude nasazena na linku 39A od roku 2025, původně byl přitom přechod k vodíku avizován již pro rok 2024 a výběrové řízení na dodávku vozidel bylo vypsáno jako součást tendru na dodávku nových elektrobusů (ty v počtu 60 kusů dodal nakonec Mercedes). Oznámen byl i vítěz vodíkové části soutěže – Solaris Bus & Coach (resp. jeho zastoupení Solaris Austria), který musel před finálním podpisem přesvědčit o výkonech svého vozidla v rámci náročného testování, kterým podle později publikovaných informací ovšem předváděcí vůz neprošel. Výrobce nicméně poté, co se zpráva o nedostatečné známce objevila v médiích, uvedl, že od smlouvy údajně odstoupil sám, protože Wiener Linien neučinily závaznou objednávku a jemu by se zakázka již nerentovala. Vzhledem k tomu, že od listopadu 2022, kdy byla zakázka uzavřena, do vypovězení smlouvy uběhlo jen pár měsíců, nezdá se, že by argumentace dodavatele stála na příliš pevných základech. Dopravce každopádně vypsal novou samostatnou soutěž, v níž už uspěl portugalsko-japonský výrobce.

Podobné články