Část trolejbusových linek v polském Lublinu byla dočasně nahrazena dieselovými autobusy. Důvodem jsou vysoké ceny elektrické energie, díky nimž se provoz elektricky poháněných vozidel stal pro město v uplynulých měsících neúměrně drahý.
Lublin je dnes největším z trojice polských trolejbusových systémů, přičemž trolejbusy jsou součástí koloritu města už od roku 1953. Flotila vozového parku čítá bezmála 130 vozidel a délka sítě činí 76 km. V uplynulých 15 letech prošla místní síť bezprecedentním rozvojem, kdy došlo k výstavbě řady nových tratí, nové vozovny a k nákupu nových trolejbusů, včetně parciálních a článkových. Kromě trolejbusů poté dopravce ZTM Lublin objednal i první elektrobusy a na konci září letošního roku se dostalo už i na vodíkové autobusy. Sen o lokálně bezemisní dopravě ale získal trhlinu v letošním roce kvůli cenám elektrické energie. Dosud přitom platilo, že náklady na provoz trolejbusů byly v Lublinu nižší než náklady na provoz dieselových autobusů, ostatně i proto se jejich rozvoji v nedávné minulosti tak dařilo.
Dopravce jako příklad nárůstu cen uvedl linku číslo 161. Zatímco v červnu vyšla jedna jízda trolejbusu v celé délce linky (mající v jednom směru jízdní dobu 57 minut) na 23 zlotých (cca 138 Kč), v srpnu šlo už o 81,51 zlotých (zhruba 489 Kč). Provoz dieselového autobusu nyní vyjde na jednom spoji na 53,94 zlotých (přibližně 323,60 Kč). Linka č. 161 se stala jednou z těch, na níž přestaly být trolejbusy dočasně nasazovány. Stejný osud potkal ještě linky 38, 154, 156 a 157. Dopravce uvádí, že díky tomuto opatření uspoří měsíčně okolo 140 000 zlotých (cca 840 000 Kč).
Město Lublin uvádí, že situace je dočasná a věří, že se vyřeší s očekávaným zásahem státu do růstu cen elektrické energie (zastropováním). Ekologie a závazky týkající se snížení produkce CO2 však musí jít do té doby stranou.