Menu

Místo útlumu rozvoj. Quito zvažuje přikoupit dalších 80 parciálních trolejbusů

Vykládka trolejbusu v Mantě v noci z 12. na 13.  (foto: Municipio de Quito)
Vykládka trolejbusu v Mantě v noci z 12. na 13. (foto: Municipio de Quito)
Stáhnout PDF
Tramvaje
13. 01. 2025 20:03
Vít Hinčica
1 minuta čtení

V noci 12. ledna 2025 doplul z Číny do ekvádorského přístavu Manta po více než měsíční cestě na norské lodi Don Pasquale první z 60 nových článkových parciálních trolejbusů pro Quito. Vykládka vozidla se realizovala v pozdních nočních hodinách, neboť loď už ráno vyplula z přístavu pryč. 

Nové vozidlo nese označení ET01 a již brzy jej doplní dalších 59 trolejbusů. Ačkoli bylo v prosinci 2024 uváděno, že první vůz bude v Mantě už 9. nebo 10. ledna, před týdnem došlo ke změně a uvádělo se nově datum 11. 1. 2025. Nakonec ale loď zakotvila v Ekvádoru až 12. 1. po 10. hodině večerní. Dalších 59 vozidel mělo rovněž dojít dříve, a sice ještě v lednu 2025, avšak nyní jsou očekávána v polovině února. Jako dodavatel vozů bylo dnes uvedeno konsorcium firem ISF a Yutong (dosud se uváděl jen Yutong samostatně). O první jmenované nejsou žádné zmínky. Hodnota zakázky má být 35,3 mil. USD (tj. cca 14,5 mil. Kč/vůz včetně vybraných náhradních dílů a školení). 

Místní trolejbusový provoz poslední dekádu citelně chátral. V provozu se ze 113členné flotily podařilo poslední léta držet čím dál tím méně trolejbusů, takže jako záskok byly povolávány autobusy, které nakonec převzaly hlavní otěže. Po nedávném zprovoznění první linky quitského metra, které má s místním BRT koridorem z velké části paralelní trasu ve vzdálenosti asi jen 300–500 m, poptávka po přepravě na BRT koridoru o něco poklesla, takže není třeba mít opět 113 trolejbusů. Na snímku vidíme vůz ev. č. 01, který byl před časem renovován, ty ostatní přeživší jsou až na výjimky ve velmi špatném stavu. (foto: Municipio de Quito)

Minulý týden započalo šrotování 31 starých trolejbusů. Primátor Quita Pabel Muñoz dnes uvedl, že ze staré, 113členné flotily článkových trolejbusů zůstane v provozu jen 20 kusů a dalších 5 bude uchováno pro muzejní účely nebo plánovaný dětský koutek. Stejně tak uvedl, že se zvažuje nákup dalších 80 trolejbusů, s tím, že 20 by se připojilo k 60 již objednaným, aby mohl být trolejbusový provoz na místním BRT koridoru provozovaném od poloviny 90. let opět plně v režii trolejbusů, a dalších 60 trolejbusů by pak zamířilo na koridor zvaný Ecovía, který od počátku tohoto milénia, kdy byl zprovozněn, okupují pouze dieselové autobusy, ačkoli i na něm se krátce díky dieselagregátu krátce trolejbusy zkoušely. 

Trolejbusy pro Quito byly vyráběny v závodě Yutongu v čínském Čeng-čou. (foto: Municipio de Quito)

Koridor Ecovía, sestávající ze dvou úseků, severního (otevřen v roce 2001) a jižního (otevřen v roce 2011), má na délku více než 9 km a není zatrolejovaný (viz plánek zde). V případě příchodu 60 nových trolejbusů by tedy muselo dojít k jeho částečně elektrifikaci, pokud by tedy nedocházelo k přejíždění trolejbusů mezi BRT koridorem a některého ze dvou úseků Ecovíe. Každopádně už samotný nákup dalších 80 trolejbusů by znamenal markantní rozvoj trolejbusové dopravy ve městě od doby, kdy byla v Quitu zavedena. Ještě před pár lety se přitom zvažovalo úplné uzavření quitské trolejbusové dopravy anebo její minimální obnova. 

Podobné články