Menu

Mnichov objednal další elektrobusy Ebusco

Vizualizace elektrobusu Ebusco 3.0 v článkovém provedení pro Mnichov. (foto: Ebusco)
Vizualizace elektrobusu Ebusco 3.0 v článkovém provedení pro Mnichov. (foto: Ebusco)
Stáhnout PDF
Autobusy
04. 08. 2023 20:25
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Bavorská metropole rozšíří flotilu svých elektrobusů o 28 kloubových vozů Ebusco 3.0, jež se mají vyrábět v závodě v nizozemském Deurne. Většina produkce Ebusca, jež se dlouhodobě prezentuje na trhu jako evropský výrobce, pocházela dosud z Číny, kde se momentálně z větší části kompletuje provedení Ebusco 2.2. Výhodou nového „trojkového“ Ebusca má být snížená hmotnost daná užitím kompozitních materiálů, což umožňuje dosáhnout vyšších dojezdů na jedno nabití.

Mnichov se stal pro Ebusco jakýmsi zkušebním polygonem. První dva elektrobusy, na nichž si technologii ohmatával i sám dopravce (MVG; Münchner Verkehrsgesellschaft), dodal výrobce do města již v roce 2017. V následujících letech postupně mnichovský DP zařadil v několika dodávkách další vozy, takže jejich počet vystoupal na 12 kusů, k čemuž si v lednu 2022 přiobjednal ještě 14 vozů článkových. Všechny elektrobusy však odpovídaly verzi Ebusco 2.2, ačkoli již od roku 2019 se producent prezentoval i svým novým produktem Ebusco 3.0, jež mělo trhu dominovat svou nízkou hmotností.

Mnichov na konci roku 2021 uvedl do provozu jen jeden z předsériových vozů této nové verze, přičemž údajně měl vůz vykázat nižší spotřebu elektrické energie až o 30 % v porovnání se staršími zástupci téže značky. Sériové kusy verze „tři tečka nula“ se začaly u prvních zákazníků objevovat až v červnu 2023 – tedy čtyři roky po premiéře. Prozatím se navíc jedná jen o autobusy standardní délky. Ta kloubová totiž byla prezentována teprve v polovině prosince loňského roku, Ebusco na ni ale už přijímá objednávky, čehož je důkaz i nyní uzavřený mnichovský tendr.

Ten se týkal dodání celkem 71 vozidel rozdělených do tří samostatných částí dle technické specifikace. Zakázku si mezi sebou rozebrala trojice výrobců – nejúspěšnější na počet kusů byl Mercedes-Benz (Daimler Buses) se svým kloubovým eCitarem G, kterých do Mnichova zamíří tři desítky. Jen o dva vozy méně dodá námi v tomto příspěvku primárně sledované Ebusco a 13 elektrobusů standardní délky pro sebe urval MAN se svým modelem Lion’s City 12 E.

Ebusco 3.0 v článkové verzi se vyznačuje nízkou hmotností pouhých 14,5 tun – to má být o 5 tun méně než v případě předchůdce Ebusco 2.2, který přitom nepatřil k nejtěžším modelům na trhu. Výrobce slibuje, že by měl elektrobus na jedno nabití dojet až 700 km, avšak instalovaná báze baterií činí jen 500 kWh elektrické energie. Ebusco používá ve svých elektrobusech baterie LFP (lithium-železo-fosfát).

Podobné články