Menu

Modernizace vozů KT8D5 pro Košice zrealizuje Pragoimex

Košický DP v letech 2003 až 2009 nechal zmodernizovat osm vozů KT8D5 za využití středního nízkopodlažního článku. (foto: Libor Hinčica)
Košický DP v letech 2003 až 2009 nechal zmodernizovat osm vozů KT8D5 za využití středního nízkopodlažního článku. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
29. 08. 2024 08:01
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Košický DP uzavřel další z výběrových řízení standardního slovenského modelu, tj. onu formální proceduru pro uspokojení potřeb poskytovatele dotací. Soutěž na modernizaci až devíti tramvají KT8D5, která zaujala vzhledem k požadovanému plnění svou mimořádně vysokou odhadovanou hodnotou zakázky na cenové úrovni, za níž se například v sousedním Polsku již dají pořídit tramvaje zcela nové, vyhrála podle očekávání společnost Pragoimex (vlastněná Krnovskými opravnami a strojírnami a Škodou Transportation), která se účastnila tendru jako jediný uchazeč. Nastavení podmínek tendru v podstatě ani jinou variantu neumožňovalo, neboť dopravce požadoval, aby nabízející již disponoval na Slovensku schváleným typem středního nízkopodlažního článku, nemluvě o dalších podmínkách (například na předložení dokladů o odborné způsobilosti vydanými slovenskými úřady).  

Na druhé straně je nutno říci, že ke cti Pragoimexu, jenž byl v ČR v roce 2021 zatím stále nepravomocně odsouzen za manipulaci s veřejnými zakázkami (rekonstrukce tramvají pro DP Ostrava) a který se již dříve v Košicích proslavil drahými dodávkami tramvají VarioLF2+, slouží, že nevyčerpal celý disponibilní rozpočet, který činil na jeden vůz 1 633 343 € (dle aktuálního kurzu cca 40,947 mil. Kč), ale řekl si za plnění méně, konkrétně 1 633 310 €/vůz, takže DPMK na jedné tramvaji oproti předpokladům ušetří celých 33 € (827,30 Kč). Na celé zakázce, jejíž finální cenovka v přepočtu činí 368 523 735,30 Kč (14 699 790 €) se tak podařilo snížit cenu o 7 445,80 Kč (297 €), což košický DP, jenž má mimořádně bídnou ekonomickou kondici, jistě ocení.

Tramvaje se v rámci modernizace s astronomickou cenovkou mají dočkat vedle úprav interiéru a exteriéru (v podstatě podle vzoru pražských tramvají KT8D5.RN2P) novinky v podobě nově dosazených klimatizačních jednotek. Oproti Praze má však zůstat zachována elektrická výzbroj TV3, zatímco české hlavní město používalo a používá při modernizacích nové elektrické výzbroje TV Progress, přičemž poslední dosud zařazený vůz (ev. č. 9108) vyšel Prahu po modernizaci na cca 21 mil. Kč (cca 837 654 €), tedy na přibližně poloviční cenu, než za jakou nyní hodlají modernizovat tramvaje Košice.

Košický DP vypsal zadání soutěže tím způsobem, že nová výzbroj nebyla vůbec požadována a spokojil se pouze s repasí té původní, v rámci doplňujících dotazů ale bylo posléze ze strany DPMK připuštěno novou výzbroj do vozidla doplnit. Pragoimex tuto variantu skutečně nabídl (výrobce elektrických výzbrojí se totiž příhodně stal v mezičase součástí skupiny Škoda), nicméně učinil tak formou sekundární nabídky, přičemž alternativní plnění nabídl za částku 16 130 790 € (404 398 905,30 Kč), tj. na jeden vůz 1 792 310 € (44 933 211,70 Kč). Košický DP vyhodnotil tuto nabídku jako tzv. variantní řešení, které nebylo podmínkami tendru připuštěno, a tak ji nezařadil do vyhodnocení a hleděl na ni, jako by předložena ani nebyla. Uzavřený kontrakt tak nakonec počítá s tím, že zůstane zachována (repasovaná) výzbroj TV3 na technické úrovni počátku 80. let.

Podobné články