Menu

Modertrans představil sólo 100% nízkopodlažní tramvaj

Nová tramvaj Moderus Gamma MF 05 AC. (foto: Modertrans)
Nová tramvaj Moderus Gamma MF 05 AC. (foto: Modertrans)
Stáhnout PDF
Tramvaje
29. 05. 2021 18:57
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský Modertrans se pochlubil prvními fotografiemi své nové nízkopodlažní tramvaje s obchodním jménem Moderus LF 05 AC. Jedná se o sólo tramvaj o délce cca 15 m, která je na rozdíl od dřívějších počinů Modertransu na poli výroby tramvají této délkové kategorie řešena již jako 100% nízkopodlažní.

Modertrans od roku 2006 nabízel na trhu modernizace vozů Konstal 105Na, jež byly souhrnně označovány jako model Moderus Alfa. Rozsah provedené modernizace pro jednotlivé zákazníky se odlišoval, nicméně výsledkem modernizačního programu nebylo nikdy dosazení zcela nové částečně nízkopodlažní vozové skříně, jak bylo v té době typické například v ČR (dodávky vozů VarioLF). Výrobce však novou nízkopodlažní sólo tramvaj nabízel, a to dokonce u nás, když podal nejlepší nabídku do výběrového řízení na nové tramvaje v Olomouci, z něhož byl ale následně vyloučen.

Záběr na nový produkt Modertransu z dveřní strany. (foto: Modertrans)

Teprve počátkem roku 2020 firma dodala do polského Elblągu svou první nízkopodlažní sólo tramvaj typu MF 09 AC, jenž je de facto ekvivalentem českých vozů VarioLF. Tramvaje pro Elbląg nezapřou svou příbuznost ještě s původním provedením vozů Moderus Alfa a jako nízkopodlažní je u nich řešena pouze střední část, zatímco do částí nad podvozky je nutné stoupat po dvou schůdcích. Prakticky ve stejné době dokončil Modertrans i vývoj tramvají určených pro katovickou aglomeraci typů MF 10 AC (jednosměrná varianta) a MF 11 AC BD (obousměrná verze). Tyto tramvaje už vycházely po stránce designu z rodiny tramvají Moderus Gamma (100% nízkopodlažních článkových vozů z produkce Modertransu). Změny se odehrály také v interiéru, kde sice bylo nutné nadále nad podvozky překonávat výškový rozdíl, ale v rámci střední uličky šlo už jen o jeden schůdek (sedačky však byly ještě na další vyvýšené podestě; provedení by šlo přirovnat k českým vozům VarioLF+).

Pohled na čelo vozu Moderus Gamma MF 05 AC, jenž byl vyroben jako neadresný prototyp. (foto: Modertrans)

Nyní poprvé výrobce ukázal fotografie své tramvaje Moderus MF 05 AC. Ta je řešena jako normálněrozchodný 100% nízkopodlažní vůz o délce přibližně 15 m. Tramvaj by tak měla být o zhruba metr delší než dosavadní sólo vozy z produkce Modertransu. Lze předpokládat, že Modetrans skloubil své znalosti na poli vývoje kloubových 100% nízkopodlažních vozů s otočnými podvozky (dodanými do Poznaně) a za využití této technologie postavil odvozenou sólo variantu. Výrobce prozatím k vozu neuvedl žádné technické parametry, pouze přislíbil, že tak brzy učiní. Vývoj nové tramvaje byl spolufinancován EU v rámci Evropského fondu pro regionální rozvoj. Modertrans s ním uspěl v rámci soutěže „Szybka ścieżka“ („Rychlá cesta“) vyhlášené polským Národním centrem pro výzkum a vývoj.

Podobné články