Menu

Moskva zrušila kontrakt na 90 nových sólo tramvají

První a poslední… Tramvaj 71-628M pro Moskvu dorazila pouze v jednom kusu na konci srpna 2021. (foto: Jakov Titenok)
První a poslední… Tramvaj 71-628M pro Moskvu dorazila pouze v jednom kusu na konci srpna 2021. (foto: Jakov Titenok)
Stáhnout PDF
Tramvaje
07. 12. 2021 19:32
Vít Hinčica
1 minuta čtení

(Upraveno 8. 12. 2021, 9:45) Státní podnik «Moskovskij metropoliten» se ve druhé polovině listopadu tohoto roku rozhodl zrušit kontrakt na pořízení 90 nových sólo tramvají, včetně 30leté údržby, pro provozovatele moskevských tramvají, společnost Mosgortrans. Stalo se tak poté, co nebyly dlouhodobě respektovány smluvní termíny dodávek. Smlouvu na nové tramvaje uzavřela Moskva s dealerskou společností Torgovyj dom STM, dceřinou společností skupiny Sinara.

Skupina Sinara si pro výrobu tramvají vybrala nakonec společnost UKVZ (patří pod Roskosmos), ačkoli zvažovala, že si nechá tramvaje vyrábět přes Uralvagonzavod (patří pod Rostech). Stejně tak, ještě před vypsáním tendru, jenž byl připravován s předstihem, byla skloňována možnost stavby tramvají dle licence české Škodovky, čemuž však zabránil zásah ruského Ministerstva průmyslu a obchodu. Jak uvádí ruská média, ministerstvo posuzovalo žádost, kterou Torgovyj dom STM poslal, jménem společného podniku Sinara-Škoda založeného v roce 2019, za účelem provedení auditu, výsledkem kterého mělo být získání potvrzení o výrobě tramvajových výrobků na území Ruské federace. K tomu Torgovyj dom STM přiložil i akt expertízy (zjednodušeně řečeno, prokazuje se jím shoda s ruskými standardy), jež měla provést Obchodně-průmyslová komora Kalužské oblasti. Ministerstvo nicméně zjistilo, že na závodě akciové společnosti Kalugapuťmaš, do kterého měly dle Torgovyj dom STM směřovat velké investice v řádu několika mld. RUB, nejenže žádná výroba tramvají neprobíhala, ale závod na ni ani nebyl adekvátně připraven, jinými slovy nevidělo ministerstvo vydání aktu jako důvodně podložené. Pracovnice dané obchodně-průmyslové komory, která akt podepsala, dostala důtku, předsedkyně této komory se pak dostala do hledáčku ruské prokuratury. Platnost aktu ruské ministerstvo zrušilo, předložená žádost skončila neúspěchem a skupina Sinara (potažmo její společný podnik se Škodovkou), tak nemohla prokázat, že je opravněným výrobcem tramvají pro území Ruské federace. Proto se Torgovyj dom STM musel coby dceřiná společnost Sinary poohlédnout po jiném výrobci tramvají. Nicméně UKVZ v této roli selhal, neboť zvládl dodat jen jednu tramvaj. 

Podle podmínek v říjnu 2020 uzavřené a později upravené smlouvy přitom měl Torgovyj dom STM do konce června 2021 dodat pět tramvají, nicméně do podzimu přišla jen jedna. V polovině podzimu mělo být dodáno už 15 tramvají typu 71-628M. Proto došlo k vypovězení smlouvy. Torgovyj dom STM musí do 15. prosince 2021 vrátit zálohu ve výši 257,2 mil. RUB (cca 78 mil. Kč). Co bude s onou jednou vyrobenou tramvají, zůstává zatím neznámou. 

 

Podobné články