Menu

Most má svůj první elektrobus. Odkoupil předváděcí E-way

V květnu 2022 se předváděcí E-way objevil i v Pardubicích, avšak jen jako host místních oslav výročí trolejbusové dopravy. (foto: Libor Hinčica)
V květnu 2022 se předváděcí E-way objevil i v Pardubicích, avšak jen jako host místních oslav výročí trolejbusové dopravy. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
16. 01. 2024 08:23
Libor Hinčica
3 minuty čtení

DOPRAVNÍ PODNIK měst Mostu a Litvínova si pořídil svůj první elektrobus. Prostřednictvím dealera autobusů značky Iveco Bus – zlínské společnosti Zliner – odkoupil za zvýhodněných podmínek mimo výběrové řízení původně předváděcí elektrobus označovaný obchodním jménem Iveco E-way 12M, který už od prosince testoval ve své síti.

Připomeňme, že elektrobus Iveco E-way není původně výsledkem vývoje vlastního Iveca, ale je produktem francouzské společnosti Heuliez Bus, jež stále tvoří v rámci skupiny FPT Industrial samostatnou entitu, u níž byla zachována v rámci vzniku Irisbusu a později Iveco Busu původní značka a výsostné postavení, byť se v průběhu let pojivo mezi Heuliezem a Ivecem zkracovalo a zpevňovalo. Důkazem toho je ostatně i prodej elektrobusů pod obchodním jménem E-way, jež byly původně vyvinuty jako model Heuliez GX 337 ELEC (a další odvozené varianty) a představeny v roce 2018. Už o rok později ovšem nechalo předmětný model polepit svým logem i Iveco a zařadilo jej do nabídky jako svůj E-way.

V České republice se dosud objevily čtyři vozy Iveco E-way. První již v roce 2019, který však po dvou letech Iveco Czech Republic opustil, aniž by v tuzemsku absolvoval nějaký předváděcí provoz. V roce 2022 se vedle dalšího 12m vozu prezentovala i krátká 9,5m verze (Heuliez GX 137 ELEC), s níž se mohli seznámit blíže návštěvníci veletrhu CZECHBUS, nicméně tento autobus spadl dne 4. 2. 2023 ze silničního návěsu při přepravě po dálnici D1 a byl fatálně poškozen, čímž se jeho jepičí život naplnil. To zmíněný 12m vůz výrobního čísla 6497 měl podstatně zajímavější osud. Od července do října 2022 byl testován nejprve ve Slovinsku, a poté prošel plejádou českých provozovatelů (mezi něž se v létě 2023 ještě vtěsnal rumunský Brašov). S autobusem se tak mohli svézt cestující ve Zlíně, Havířově, Děčíně, v Kladně, v Břeclavi, v Náchodě, v Hradci Králové, a dále u společností ZDS Psota, ČSAD Střední Čechy a Arriva Autobusy. Zatím poslední testovací destinací se stal od počátku prosince 2023 mostecko-litvínovský DP. Ten uvedl, že testováním autobusu prověřuje vlastnosti ve vztahu ke svým provozním podmínkám, neboť nákupu elektrobusů se do budoucna kvůli legislativním podmínkám stejně nevyhne.

Fotografie zveřejněná na facebooku mostecko-litvínovského DP při oznámení o zahájení testovacího provozu elektrobusu E-way dne 4. 12. 2023. (foto: DP měst Mostu a Litvínova)

Aby byl náš výčet v Česku přítomných E-wayů úplný, zmiňme ještě poslední předváděcí vůz – opět dvanáctimetrový –, který Iveco Czech Republic stihlo od května 2023 odeslat na testování do Litvy, do Maďarska, do Slovinska i na Slovensko a který je nyní testován u ČSAD AUTOBUSY České Budějovice na linkách českokrumlovské MHD (již od října 2023).

Vraťme se však k vozu výrobního čísla 6497, jenž byl během svého mosteckého testování primárně na lince číslo 17 (vedené od areálu DP polokružně přes Sportovní halu a Gymnázium zpět k mostecké vozovně) označen ev. č. 101. Podle uzavřené kupní smlouvy měl Zliner předat autobus do provozu nejpozději do 5. 1. 2024, nicméně samotná smlouva nabyla účinnosti až 10 dnů poté, kdy byly zveřejněna v registru smluv. Vzhledem k tomu, že elektrobus se v té době nacházel tak jako tak v Mostě, na běh událostí tato časová diference vliv neměla. Elektrobus byl pořízen za částku 9 950 000 Kč bez DPH, tedy za sumu těsně pod zákonným limitem 10 mil. Kč, na níž by se již musela vypisovat soutěž. Jde o částku v našich poměrech nižší, než za jakou se 12m elektrobusy běžně prodávají, na druhé straně je nutno vzít v potaz, že jde o vozidlo, jemuž budou letos již dva roky. Z registru smluv nevyplývá, jak dlouhou záruku na vozidlo si dopravce vyjednal (ve smlouvě – ve verzi v registru smluv mimochodem nepodepsané prodávající stranou – je doba záruky nahrazena třemi X, což je přinejmenším podivné, neboť registr umožňuje vybraná data začernit, nikoli však nahradit písemnými znaky).

Elektrobus Iveco E-way má délku 12 050 mm, šířku 2 550 mm a výšku 3 350 mm. Vybaven je bateriemi na bázi chemického složení NMC (nikl-mangan-kobalt) o kapacitě elektrické energie 376 kWh (k dispozici byly opčně i menší – 334 kWh – a větší – 418 nebo 460 kWh – varianty). Dodavatelem baterií by měla být francouzská společnost Forssee Power – na vlastní baterie hodlá Iveco přejít v průběhu letošního roku s tím, že se změní i výsledná nabízená kapacita elektrické energie (nově půjde o pět až sedm bateriových packů o kapacitě elektrické energie 346, 416 nebo 485 kWh). Elektrickou výzbroj a motor (o výkonu 160 kW) dodal pro mostecký elektrobus Siemens, který od roku 2019 postupně nahradil ve výrobě elektrobusů Heuliez řady GX ELEC (a tím i Iveco E-way) řešení od BAE Systems. Vozy vyráběné od letošního roku budou disponovat nejnovější řadou výzbroje označované jako Siemens ELFA III. Složku zabývající se vývojem a výrobou elektrických pohonů pro užitková vozidla ovšem od listopadu 2022 vlastní prostřednictvím své dceřiné společnosti Meritor americký Cummins, který ji od Siemensu odkoupil za částku přibližně 4,7 mld. Kč.  

Podobné články