Menu

Mostecký DP představil svůj historický autobus ŠL 11

Autobus Karosa ŠL 11, jenž je dnes v majetku mostecko-litvínovského DP, je zachycen na snímku z roku 2019 krátce po provedené kompletní opravě v režii původního vlastníka. (foto: Lukáš Madeja)
Autobus Karosa ŠL 11, jenž je dnes v majetku mostecko-litvínovského DP, je zachycen na snímku z roku 2019 krátce po provedené kompletní opravě v režii původního vlastníka. (foto: Lukáš Madeja)
Stáhnout PDF
Autobusy
04. 08. 2024 19:12
Libor Hinčica ve spolupráci s Petrem Křížem
1 minuta čtení

DP měst Mostu a Litvínova představil svůj historický autobus Karosa ŠL 11. Jeho statická prezentace pro veřejnost se odehrála u mosteckého kostela Nanebevzetí Panny Marie v sobotu 3. 8. a v neděli 4. 8. 2024 v čase od 10 do 15 hodin. Autobus v typickém modro-krémovém zbarvení ovšem není původním vozidlem, jež by v mostecké veřejné dopravě někdy sloužilo, nýbrž vozem, který DPmML koupil v roce 2023 za částku 1,3 mil. Kč od soukromníka ze Znojma. V minulosti bychom však ve službách mostecko-litvínovského DP linkové „ešelky“ našli.

Autobusy Karosa ŠL 11 tvořily součást vozového parku DP měst Mostu a Litvínova v letech 1972 až 1989, kdy se u dopravce prostřídalo celkem osm autobusů, z toho jeden odpovídající verzi ŠL 11 Tourist (což bylo fakticky dálkové provedení). S ohledem na opakované obsazování evidenčních čísel nebyly autobusy označovány podle čísel vzestupně, dodávky vypadaly konkrétně následovně:

1972: ev. č. 92 (ŠL 11 Tourist), 163 a 164
1976: ev. č. 61
1977: ev. č. 106 a 184
1978: ev. č. 60 a 159

Na rozdíl od jiných československých měst, v nichž se autobusy ŠL 11 objevovaly běžně v městské dopravě, byly mostecké autobusy uvedeného typu určeny výhradně pro zájezdovou dopravu.

Ačkoli v Mostě známe vynikající věčně nenasytné fotografy (přičemž množné číslo používáme spíše pro maskování), v DP měst Mostu a Litvínova takoví bohužel nepůsobí, a tak můžeme čtenáře obšťastnit jen jedinou použitelnou fotkou z představení opraveného autobusu, kterou dopravce zveřejnil na svém facebookovém profilu. (foto: DPmML)

Historický autobus typu ŠL 11.1310 pochází z roku 1979 a DP měst Mostu a Litvínova jej pořídil v loňském roce od soukromníka z jižní Moravy. Ten autobus získal sice v pojízdném, ale již ve značně zbědovaném stavu s upraveným zadním čelem coby přepravník. Následně zvládl vůz vlastními silami opravit (přičemž se stal opět legislativně autobusem) a záměrem bylo využívat jej coby pojízdné občerstvení s možností pronájmu, od čehož se odvíjelo také jméno „BarBus“. Projekt nicméně nepřišel právě ve šťastném čase, protože přestavba byla dokončena v létě 2019, tedy jen pár měsíců před nástupem Covidu-19, který podnikání (především) v gastronomii rozhodně nepřál. Vlastník vozidla se proto rozhodl autobus odprodat, přičemž společnou řeč nalezl na severu Čech s mostecko-litvínovským DP.

Ten za autobus v červnu 2023 zaplatil částku 1,3 mil. Kč a ve svých dílnách na něm následně provedl vybrané opravy, které spočívaly především v odstranění neautentických prvků, jež do značné míry vyplývaly z původního provozního určení vozidla coby pojízdného baru (došlo tak například k odstranění držáků na pití). Vozidlu přibyly na bočnicích také znaky DP měst Mostu a Litvínova, evidenční číslo prozatím autobus nemá, byť se původně uvádělo, že by měl obdržet ev. č. 151, čímž by navázal číselně na autobus Škoda 706 RTO MEX, který byl dosud jediným historickým autobusem ve sbírce DPmML.  

Doplňme, že městských autobusů Karosa ŠM 11 bylo v Mostě a Litvínově v provozu 151. První vozy byly dodány v roce 1968, naopak k vyřazení posledního došlo v roce 1992.

 

Podobné články