Menu

Na druhé pražské trolejbusové trati vyjel poprvé trolejbus

Trolejbus Škoda 24 Tr se stal prvním vozem, jenž se projel na trati k letišti pod trolejí.(foto: DPP; Dominika Brabcová)
Trolejbus Škoda 24 Tr se stal prvním vozem, jenž se projel na trati k letišti pod trolejí.(foto: DPP; Dominika Brabcová)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
31. 01. 2024 20:04
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 31. 1. 2024 se poprvé projel vlastní silou trolejbus na druhé pražské trolejbusové trati vedené od Nádraží Veleslavín k Letišti Václava Havla při využití napájení z trolejového vedení. Už 23. 1. se sice na téže trase proháněl i tříčlánkový trolejbus Škoda-Solaris 24m ev. č. 405, šlo ale o zkoušku pouze v režimu jízdy na baterie, neboť napájecí infrastruktura nebyla ještě zprovozněna. Zkoušky z posledního ledna se zhostil trolejbus Škoda 24 Tr ev. č. 508, který využil jako náhradní zdroj pohonu na nezatrolejovaných úsecích dieselagregát.

Pražský DP sice již 23. 1. 2024 vyjel s trolejbusem k letišti, ale pouze v režimu na baterie. Jak chutnají elektrony z troleje zjistil až dne 31. 1. 2024 trolejbus Škoda 24 Tr. (foto: DPP)

Zkouška byla zahájena cca ve 13:30 s odjezdem od Nádraží Veleslavín, přičemž nejprve se konala tzv. pantografová zkouška při jízdě pomalou rychlostí za přítomnosti doprovodných vozidel. Od Terminálu 3, kde končí trolejové vedení, se pokračovalo na dieselagregát ke konečné na letišti, kde se projížděla s trolejbusem zkušebně i zde vybudovaná nabíjecí trolej. Poté trolejbus projel ve stejném režimu jízdy opačný směr k Nádraží Veleslavín. Jelikož zkouška neodhalila žádné nesrovnalosti, mohlo se přikročit k její druhé části – jízdě nejvyšší přípustnou rychlostí, která se už týkala pouze zatrolejovaného úseku (Nádraží Veleslavín – Terminál 3 a zpět).

První jízda trolejbusu na trati k letišti se odehrála nejprve pomalou jízdou. (foto: DPP; Dominika Brabcová)

Po odzkoušení trolejové infrastruktury hlavní tratě se trolejbus 24 Tr přesunul do garáží Řepy, kde byla vybudována nabíjecí stání. Zde byly s vozidlem projety a otestovány všechna nabíjecí stopy. Zhruba kolem půl páté odpoledne pak byl program zkoušky ukončen.

Trolejbus Škoda 24 Tr otestoval v rámci první zkušební jízdy i funkčnost nabíjecí stopy na letišti. (foto: DPP; Dominika Brabcová)

Následně by se měly začít na trati současné autobusové linky číslo 119 (v budoucnu jako trolejbusová č. 59) v rámci testovacích jízd objevovat trolejbusy Škoda-Solaris 24m, a to v režimu bez cestujících. Pasažéři by se měli na letiště svézt už počátkem března 2024. Mezitím by se měla do plného provozu uvést i trolejbusová linka číslo 58, která startuje od 1. 2. 2024 nikoli už jen jako posilová k lince číslo 140 (jako tomu bylo doposud), ale jako její náhrada. V prvních týdnech však bude provoz trolejbusů a autobusů ještě smíšený, protože dodavatel vozidel předal všechny potřebné náležitosti jen k sedmi z patnácti dodaných vozů. Plná připravenost flotily byla SORem přislíbena nejpozději k 19. 2. 2024.

Podobné články