Menu

Na InnoTransu se představí české trolejbusy

Trolejbus SOR TNS 12 s anglickým nápisem, jenž by šlo přeložit jako „Trolejbus – nejlepší elektrobus na světě“, zachycený na trajleru před cestou do Berlína. Stánek společnosti Cegelec, na němž bude prezentován, bude vedle nových výrobků zaměřen i na prezentaci výhod trolejbusové dopravy. (foto: Cegelec)
Trolejbus SOR TNS 12 s anglickým nápisem, jenž by šlo přeložit jako „Trolejbus – nejlepší elektrobus na světě“, zachycený na trajleru před cestou do Berlína. Stánek společnosti Cegelec, na němž bude prezentován, bude vedle nových výrobků zaměřen i na prezentaci výhod trolejbusové dopravy. (foto: Cegelec)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 09. 2022 17:38
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Už příští týden začne svátek kolejové techniky v podobě veletrhu InnoTrans v Berlíně. Obrovské prostory berlínského výstaviště se zaplňují v těchto dnech stánky a exponáty vystavovatelů, přičemž hlavní pozornost na sebe strhnout jako obvykle představená vozidla. Jen kolejiště veletrhu má 3 500 m, navíc není neobvyklé, že se (především) tramvaje objevují ještě na separátně položených kolejích v sousedství hlavního zhlaví. InnoTrans, jenž byl původně plánován na rok 2020, ovšem není jen veletrhem kolejových vozidel. Své místo zde postupně získávají také vozidla na pneumatikách.

První prezentace autobusů se konala v nepříliš reprezentativních prostorech v suterénu jedné z hal, později došlo k přesunu do středové plochy výstavního areálu (tzv. Sommergarten; letní zahrada), kde je možné vozidla nejen odstavit, ale případně i na existujícím okruhu provozovat, čehož bylo poprvé využito v roce 2018 (tedy na posledním dosud konaném veletrhu). Pozornost vystavovatelů se soustředí primárně na vozidla s alternativními zdroji pohonu, především tedy elektrobusů, mezi něž si nyní razí cestu i vodíkové autobusy.  

Nutno dodat, že zakomponování autobusové části do InnoTransu bylo svého času poněkud překvapivým krokem, neboť je pravidlem, že InnoTrans se koná souběžně s veletrhem IAA (a ani letošek není výjimkou), který se soustředí na užitková vozidla včetně autobusů, přičemž pro řadu evropských výrobců autobusů jde o stejně důležitou událost, jakou je belgický veletrh Busworld, takže další akce se zaměřením na autobusy (byť by mělo jít jen o elektrobusy a vodíkové vozy) nutně staví producenty před volbu, která akce je pro ně důležitější. Navíc samy Berlínské veletrhy mají ještě vlastní autobusovou výstavu (BUS2BUS), která se naposledy konala letos v dubnu, byť se hodí říci, že úroveň této akce je s InnoTransem nesrovnatelná. Každopádně své zájemce o prezentaci si autobusová odnož InnoTransu nalezla a letos by mělo svá vozidla na venkovní ploše prezentovat 12 výrobců.  

Trolejbus Škoda 36 Tr zkušebního ev. č. 989 je v Plzni testován na lince číslo 13 spojující konečné Na Dlouhých a Nákupní centrum Černice. (foto: Vojtěch Cekota)

N veletrhu InnoTrans objeví letos také trolejbusy, a to hned od dvou českých výrobců. Škoda Group představí prototyp trolejbusu Škoda 36 Tr (Škoda T’City), který v minulém týdnu zahájil zkušební provoz s cestujícími v síti Plzeňských městských dopravních podniků. Trolejbus je od 8. 9. 2022 nasazován výhradně na zvláštní pořadí linky č. 13 (interně označované jako 13/99) a nese zkušební ev. č. 989. Na veletrhu InnoTrans si jej návštěvníci budou moci prohlédnout na venkovní ploše (tzv. Busdisplay, stánek 330), kde mu bude sekundovat novinka Škodovky v podobě vodíkového prototypu s obchodním jménem Škoda H’City, jenž byl podobně jako trolejbus 36 Tr vyroben na platformě turecké karoserie Temsa Avenue. Oficiální prezentace nového vodíkového autobusu spojená s tiskovou konferencí je plánována na 22. 9. 2022 od 11 hodin.

Když už je řeč o vystavených vozidlech z dílny okřídleného šípu, doplňme, že dalším exponátem by měla být i tramvaj Škoda 36T ze zakázky pro dopravce RNV (Mannheim, Heidelberg, Ludwigshafen), jež bude prezentována už v úterý (k vidění bude na koleji před halou 3.2). Na středu pak připadá tisková konference o antikolizním systému pro tramvaje.

Dalším trolejbusem na veletrhu bude vůz SOR TNS 12 ze zakázky pro DP města Jihlavy. Jde o v pořadí druhý vyrobený vůz (ten první je podrobován zkouškám u výrobce), přičemž na veletrh byl dopraven přímo z výrobní linky libchavského producenta, kterou opustil dne 15. 9. 2022 a v areálu berlínského výstaviště byl složen o den později. Stejně jako v případě trolejbusu Škoda 36 Tr se jedná i v tomto případě o tzv. parciální trolejbus.

Vůz bude k vidění na stánku společnosti Cegelec (hala 17, stánek 300), která pro trolejbusy dodává elektrickou výzbroj. Ta je v případě jihlavských trolejbusů zcela nová. Cegelec totiž svou prezentaci na veletrhu spojil s představením nové výrobkové řady, v níž už ve větší míře využívá tzv. SiC prvků namísto dosud dominujících IGBT tranzistorů. Legendární výzbroje Progress a Europulse z výrobního programu společnosti mizí a nahrazeny budou řadou Cegelec Alva, která by měla zákazníkům přinést úspory v oblasti spotřeby elektrické energie dané vyšší účinností nových výzbrojí. Řada Cegelec Alva zahrnuje trakční, statické a integrované (tedy s oběma funkcemi) měniče i klimatizace pro tramvaje. Vedle těchto výrobků se bude stánek společnosti Cegelec soustředit také na prezentaci výhod trolejbusové dopravy jako vhodné volby při elektrifikaci autobusové flotily.  

Podobné články